خوزنا : خطر شكل‌گيري كانون جديد ريزگردها در شمال شرق خوزستان وجود دارد
یکشنبه، 23 اردیبهشت 1397 - 14:38 کد خبر:77679

خبرگزاري ايسنا:نماينده ايذه و باغملك با اشاره به خشك شدن تالاب‌هاي ميانگران و بندون ايذه گفت: در حال حاضر خطر شكل‌گيري كانون فعال گرد و خاك در شمال شرقي خوزستان وجود دارد كه انتظار مي‌رود هر چه سريعتر براي جلوگيري از اين خطر، حق‌آبه اين دو تالاب تخصيص داده شود.

هدايت‌الله خادمي اظهار كرد: تالاب‌هاي ميانگران و بندون ايذه، اكوسيستمي بسيار خوب براي پرندگان مهاجر بودند كه متأسفانه با خشكسالي‌هاي پياپي، كمبود آب، احداث سدها و برداشت‌هاي بي‌رويه، رفته رفته از حجم آب اين دو تالاب كاسته شد و اكنون تالاب بندون كاملا خشك شده و بخش‌هاي وسيعي از تالاب ميانگران نيز خشك است.

وي با بيان اينكه تالاب ميانگران، تنها با پساب‌ها تزريق مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر وزش باد باعث برخاستن گرد و خاك از اين دو تالاب به سمت ايذه مي‌شود كه انتظار مي‌رود وزارت نيرو هر چه سريعتر با انتقال آب كارون به دشت ايذه و باغملك، حق‌آبه تالاب‌هاي بندون و ميانگران را اختصاص دهد.

نماينده ايذه و باغملك با اشاره به كاهش وسعت تالاب‌هاي بندون و ميانگران طي سال‌هاي اخير عنوان كرد: در حال حاضر كانون ريزگرد جنوب شرقي اهواز و همچنين كانون ريزگرد هنديجان به كانون‌هاي اصلي و فعال گرد و خاك در مركز و جنوب استان خوزستان تبديل شده‌اند.

خادمي ادامه داد: در صورت تداوم اين روند در دو تالاب ميانگران و ايذه، خطر شكل‌گيري يك كانون گرد و غبار فعال در شمال شرقي خوزستان وجود دارد و اگر اجازه دهيم كه با خشك شدن كامل اين دو تالاب، يك كانون فعال ريزگردها در شمال شرق خوزستان تشكيل شود، غيرقابل پذيرش و غيرقابل تحمل خواهد بود.

وي افزود: قطعا با عدم تخصيص حق‌آبه اين دو تالاب و همچنين استمرار اين وضعيت، تالاب‌هاي بندون و ميانگران در آينده‌اي نزديك به كانون‌هاي گرد و غبار تبديل خواهند شد. متأسفانه در حال حاضر ايذه دستگاه سنجش آلودگي هوا ندارد در حالي كه در سه روز گذشته با وقوع پديده ريزگردها، وضعيت كيفي هوا در ايذه بسيار بد شد و خاك كاملا اين شهر را فرا گرفته بود.

نماينده ايذه و باغملك در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به لزوم بازنگري از طرح‌هاي انتقال بين حوضه‌اي از سرشاخه‌هاي رودخانه‌هاي خوزستان با توجه به شرايط خشكسالي كشور، بيان كرد: متأسفانه بدون در نظر گرفتن آمايش سرزميني، صنايع آب‌بر را در استان‌هاي خشك و فلات مركزي راه‌اندازي كردند و آب مورد نياز اين صنايع را هم از خوزستان مي‌برند اما تا كي مي‌توان اين روند را ادامه داد؟

خادمي افزود: تا كي آبي در رودخانه‌هاي خوزستان وجود دارد كه بخواهند آن را به اين صنايع انتقال دهند؟ ما به صورت جدي پيگير جلوگيري و توقف طرح‌هاي انتقال آب هستيم.