خوزنا : فرانسه: در برجام مي‌مانيم
دوشنبه، 24 اردیبهشت 1397 - 07:37 کد خبر:77696

خبرگزاري فارس:وزير خارجه فرانسه گفته كه كشورش مي‌خواهد در توافق هسته‌اي با ايران باقي بماند و اين توافق هنوز مي‌تواند كارساز باشد.
 وزير خارجه فرانسه گفته كشورش مي‌خواهد در توافق هسته‌اي با ايران باقي بماند. 

به نوشته رويترز، وي در جمع خبرنگاران در «دوبلين» گفت: «ما فكر مي‌كنيم كه مبارزه براي منع اشاعه هسته‌اي مهم است و اين توافق به معني آن است كه منع اشاعه ممكن است، زيرا ايران مسير رسيدن به سلاح‌هاي هسته‌اي را طي نخواهد كرد.»

«لودريان» اضافه كرد: «ما طرف‌هاي ذي‌نفع در توافق وين هستيم و قصد داريم طرف‌هاي ذي‌نفع باقي بمانيم.»

ايران و پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه و چين) به علاوه آلمان در تيرماه سال 1394 به توافقي دست يافتند كه قرار بود در ازاي ايجاد محدوديت در بخش‌هايي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، همه تحريم‌هاي بين‌المللي و يكجانبه مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران را رفع كند.

كارشكني‌هاي آمريكا در اجراي برجام از زمان روي كار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئيس‌جمهوري آمريكا شدت گرفت.  او در اقدامي كه نقض صريح بندهاي توافق هسته‌اي با ايران محسوب مي‌شود، بارها تهديد كرد كشورش را از توافق خارج خواهد كرد و يا درباره تجارت با ايران به كشورهاي اروپايي هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه 8 مي (18 ارديبهشت‌ماه) به طور يكجانبه آمريكا را از برجام خارج كرد و فرماني را براي بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران پس از دوره‌هاي زماني 90 و 180 روزه امضا كرد.

«حسن روحاني» بعد از خروج آمريكا از برجام گفت در صورتي كه ايران در هفته‌هاي آينده به اين نتيجه برسد كه با همكاري پنج كشور ديگر مي‌تواند به خواسته‌هاي خود در برجام برسد اجراي اين توافق هسته‌اي را ادامه خواهد داد. 

مقام‌هاي كشورهاي اروپايي با لحني تند از تصميم آمريكا انتقاد كرده‌ و از قصد خود براي حمايت از شركت‌هايشان در برابر تحريم‌هاي آمريكا خبر داده‌اند. اين تهديدهاي لفظي هنوز با اقدامات عملي همراه نشده‌اند.