خوزنا : افزايش سانس‌هاي نيم‌بها به موازات گران‌شدن بليت سينما
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1397 - 09:04 کد خبر:77736

خبرگزاري فارس:به نظر مي‌رسد كه گيشه سينما‌هاي كشور نيازمند برنامه‌ريزي دقيق‌تري است؛ سينمايي كه از يك سو قيمت بليت آن افزايش مي‌يابد و از سوي ديگر، تعداد سانس‌هاي نيم‌بهايش هم زياد مي‌شود. به قول معروف مخاطب را با دست پس مي‌زنند، با پا پيش مي‌كشند!
 فروش بليت‌هاي يك فيلم، يكي از مهترين اتفاقاتي است كه يك فيلم با آن رو به رو است. بليت‌هايي كه اگر خريداري نشوند و فيلم توسط تماشاگران سينما ديده نشود، آن فيلم متضرر مي‌شود. ضرري كه هم مادي و هم معنوي است. ديده‌ شدن يك فيلم در سينما توسط مخاطبان، ايستگاه پاياني يك فيلم محسوب مي‌شود. ايستگاهي كه ديگر هيچكدام از عوامل در آن دخيل نيستند و تنها چيزي كه وجود دارد، خروجي فيلم است كه از جلوي ديدگان تماشاگر عبور مي‌كند. 

هر ساله قيمت بليت‌ سينما‌هاي كشور افزايش مي‌يابد، افزايشي كه اگر چه در تمام بخش‌هاي كشور روي مي‌دهد؛ اما افزايش قيمت بليت‌هاي سينما در نظر مخاطبان و تماشاگران هنر هفتم،‌ ضرايب بالاتري دارد. بسياري از سينماگران و به خصوص سينماداران مي‌دانند كه كشاندن مخاطب و نشاندن آن روي صندلي سينما، چه فرآيند سخت و نفسگيري دارد؛ فرآيندي كه با افزايش قيمت بليت‌هاي سينما سخت‌ و نفسگيرتر هم شده است، افزايشي كه خود علتي بر دوري مردم از سينما‌هاي كشور است. 

افزايش قيمت بليت‌هاي سينما باعث شده است كه برخي از سينماداران با مجاب كردن پخش‌كنندگان و صاحبان آثار، اقدام به فروش بليت‌هاي نيم‌بهاء كنند.

سينماي ايران امسال هم طبق عادت هرسال، بليت سينما‌هاي كشور را گران كرد. افزايش قيمتي كه بليت سينما‌هاي كشور را در پرديس‌ها از 12 هزار تومان به 15 هزار تومان رساند. اگر چه برخي اين افزايش قيمت را براي گيشه سينماهاي كشور خوشايند مي‌دانند؛‌ اما اين افزايش قيمت به هيچ عنوان اتفاق مباركي براي سينماي ايران به حساب نمي‌آيد.

شاهدان عيني گيشه‌هاي سينما مدعي هستند كه برخي از خانواده‌هايي كه براي ديدن فيلم به گيشه‌هاي سينما مراجعه مي‌كنند، بلافاصله بعد از شنيدن قيمت بليت‌هاي سينما، از ديدن فيلم پشيمان مي‌شوند، چرا كه با اين رقم مي‌توانند تفريحات ديگر مانند غذاخوردن در فست‌فود و ... را جايگزين كنند. اين شنيده‌ها درباره گيشه‌ سينماهاي كشور، شنيده‌هاي خوشايندي نيستند، اين موضوع يعني 90 درصد راه ايجاد علاقه در يك خانواده به وجود آمده تا براي ديدن يك فيلم به سينما‌هاي كشور بيايند؛ اما قيمت گران بليت سينماهاي كشور همه چيزي را خراب كرده است. 

حال چند وقتي است كه به علت كم رونق شدن سينما‌هاي كشور، برخي از سينماداران كشور هوشمندي به خرج داده و علاوه بر فروش بليت‌هاي نيم‌بهاء در روزهاي سه‌شنبه، روز ديگر را نيز براي فروش بليت نيم‌بهاء سينما اختصاص داده‌اند. براي اثبات اين ادعا مي‌توان به اسامي برخي از سينماهاي كشور را كه بجز روز سه‌شنبه در روز ديگر نيز بليت نيم‌بهاء به فروش مي‌رسانند، اشاره كرد. پرديس‌هاي سينمايي مگامال، شهرك، اريكه ايرانيان، هويزه مشهد، اطلس مشهد، زندگي، تماشا، سمرقند، ناهيد، باغ كتاب و ماندانا، از جمله اين سينما‌ها هستند.

دست آخر بايد گفت كه به نظر مي‌رسد گيشه سينما‌هاي كشور بايد دستخوش تغييراتي محسوس شود و شايد محسوس‌ترين تغيير آن، هدفمند كردن قيمت بليت‌هاي سينما باشد؛ سينمايي كه اكثر منتقدان آن را ورشكسته مي‌دانند ديگر بيش از اين جايي براي از دست دادن فرصت‌ها ندارد.