خوزنا : درخواست نوازنده كرمانشاهي براي رهايي از چوبه دار
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1397 - 16:59 کد خبر:77762

شايد تصورش ناممكن باشد؛ اينكه خانواده‌ات در جريان زلزله كرمانشاه بي‌خانمان شده باشند و خودت در انتظار اجراي حكم قصاص باشي. اوج تراژدي يك زنداني محكوم به قصاص شايد همين موضوع باشد. در انتظار اجراي حكم قصاص شب‌ها و روزها را به هم بدوزي و تنها دغدغه‌ات قبل از اجراي حكم قصاص اين باشد كه خانواده‌ات پس از زلزله چگونه ايام مي‌گذرانند.

به گزارش روزنامه شرق، جواد مي‌گويد: «مي‌خواهم قبل از اعدام تنبوري بنوازم براي دل‌هاي شكسته مردم مناطق زلزله‌زده. تنبوري بنوازم كه همپاي «هوره» اشك بازماندگان را در ماتم غم ازدست‌رفتگان زلزله درآورد. باورت نمي‌شود دوست خبرنگارم همين الان دلم براي اجراي حكمم نمي‌لرزد، دلم مي‌لرزد كه يك‌ بار ديگر نسيم خنك نخلستان‌هاي ارديبهشت قصرشيرين به دماغم برسد. دلم مي‌خواهد يك بار ديگر مادرم را در روز مادر بغل كنم. نمي‌داني چقدر سخت است قاتل نباشي و مانند يك قاتل با تو رفتار شود».

براساس محتويات پرونده، حوالي ظهر 18 شهريور سال 1390 جواد براي سركشي به برادر كوچك‌ترش وارد بازارچه مرزي پرويزخان شد و با صحنه درگيري برادرش با جوان قوي‌هيكلي به نام «محمد» مواجه شد. جواد با مشاهده صحنه كتك‌خوردن برادرش با سرعت به ‌طرف محمد دويد. محمد با عجله از صحنه درگيري به‌ سمت تپه بلندي كه در نزديكي بازارچه وجود داشت، فرار كرد.

هنگامي ‌كه محمد به بالاي تپه رسيد پشت‌‌ سر خود را نگاه كرد تا فاصله جواد را كه در پي او مي‌دويد بسنجد، اما ناگهان از بالاي تپه پايش ليز خورد و به پرتگاهي كه در زير تپه وجود داشت سقوط كرد. جواد خود را به محمد رساند و او را از درگيري مجدد با برادرش منع كرد و سپس به همراه برادرش به منزل بازگشت.

شب‌هنگام جواد وجودش پر از آشوب شد و تصميم گرفت به محل سقوط محمد از تپه بازگردد و سپس همين تصميم را عملي كرد. جواد دراين‌باره مي‌گويد: «هنگامي ‌كه به بالاي تپه رسيدم، محمد را ديدم كه بي‌حركت روي همان تخته‌سنگ كه سقوط كرده بود دراز كشيده بود. تعجب كردم و به او نزديك شدم. چند بار او را صدا زدم اما پاسخي نشنيدم. او را تكان دادم و ديدم هيچ صدايي از او درنمي‌آيد. وحشت كردم و از آنجا فرار كردم. من او را نكشتم و قصد كشتن او را هم نداشتم. زماني كه من به محل درگيري رسيدم، او با ديدن من فرار كرد و پس از فرار و بالارفتن از تپه سقوط كرد.
اين تمام گناه من بود و تاوانش تا اين لحظه هشت سال زندان و محكوميت به اعدام است».

بر اساس گزارش پزشكي قانوني استان كرمانشاه به دادگاه مرگ محمد بر اثر سقوط از ارتفاع و برخورد جمجمه با جسم سخت تشخيص داده شده است و براساس همين گزارش هيچ‌گونه آثار ضرب‌وجرح در جسد محمد ديده نشد. با تلاش‌هاي وكيل‌مدافع جواد ثابت شد كه موكل او قصد قتل محمد را نداشته و محمد به‌صورت غيرعمد كشته شده است، اما پافشاري خانواده مقتول در اقدام به قتل عمد جواد باعث شد كه دادگاه تصميم بگيرد مراسم قسامه برگزار شود. با احضار 52 نفر از خويشاوندان نزديك خانواده مقتول به دادگاه و ذكر قسم مبني بر اينكه آنها يقين دارند متهم پرونده با اقدام به قتل مستقيم موجبات مرگ محمد را فراهم كرده است، متهم پرونده محكوم به قصاص شد.

پيش از اين «حيدري» مسئول امور فرهنگي زندان ديزل‌آباد كرمانشاه درخصوص جواد گفته بود: «او هنرمندي توانا در زمينه موسيقي است كه انواع سازهاي سنتي را در حد استادي مي‌نوازد. واقعا حيف است حالا كه خانواده مقتول راضي به رضايت درصورت دريافت ديه شده‌اند، قصاص شود».

جواد اكنون در زندان ديزل‌آباد كرمانشاه در شرايطي در انتظار اجراي حكم قصاص است كه با توجه به عدم توانايي مالي خانواده‌اش براي تهيه مبلغ ديه درخواستي خانواده مقتول، مبلغ 44‌ ميليون تومان از وجه جمع‌آوري‌شده گروه خيريه «ياران نجات» كه براي آزادي او جمع شده بود را صرف آزادي دو زنداني محكوم به قصاص ديگر كرد.

اين هنرمند توانا در حالي به فروش منزل محقر پدري خود دل بسته بود كه زلزله 21 آبان ماه كرمانشاه تمام آرزوهاي آزادي او را در يك لحظه به خاك نشاند. جواد اكنون با توجه به صرف مبلغ جمع‌آوري‌شده توسط گروه خيريه ياران نجات براي دو زنداني محكوم به قصاص ديگر و ويران‌شدن آخرين روزنه آزادي‌اش يعني منزل پدري‌اش، هيچ اميدي به رهايي از حلقه دار ندارد.

جواد در حالي نااميدانه چشم به سخاوت هموطنان نيكوكار كشور دارد كه اولياي دم مقتول تا پايان ارديبهشت ماه به خانواده او فرصت داده‌اند تا مبلغ درخواستي را جمع‌آوري كنند. پيش از اين هم‌وطنان نيكوكار در يك تلاش منسجم براي آزادي اين زنداني مبلغ صد‌ ميليون تومان به حساب خانواده جواد واريز كردند كه مبلغ 44‌ ميليون تومان آن از طريق تلاش مستمر اعضاي گروه خيريه ياران نجات بود اما با توجه به اعتراض يكي از اولياي دم به مبلغ پيشنهادي، مبلغ جمع‌آوري‌شده توسط گروه خيريه ياران نجات صرف آزاد‌سازي دو زنداني ديگر كه شرايط مشابه با جواد را داشتند شد و آن دو زنداني از اجراي حكم قصاص رهايي يافتند.

جواد غلامي اينك تا رهايي از حكم قصاص صد‌ ميليون تومان فاصله دارد. با توجه به فرارسيدن ماه مبارك رمضان و همچنين با توجه به حسن توجه مردم نيكوكار كشور به مردم محروم مناطق زلزله‌زده انتظار مي‌رود جواد، هنرمند نوازنده قصرشيريني نيز مورد حمايت و لطف هم‌وطنان قرار گيرد. جواد هم‌اكنون در زندان ديزل‌آباد كرمانشاه شرايط سختي را سپري مي‌كند و تنها آرزويش ديدن ديوارهاي استوار خانه‌هاي شهر فروريخته‌اش است.