خوزنا : بيكارترين استان كشور كدام است؟
یکشنبه، 20 خرداد 1397 - 09:35 کد خبر:78318

خبرگزاري مهر:بررسي وضعيت شاخص‌هاي نيروي كار در استان‌هاي كشور نشان مي دهد، استان چهارمحال و بختياري با نرخ بيكاري ۲۳.۷ درصدي بالاترين نرخ بيكاري استاني را به خود اختصاص داد و جايگزين كرمانشاه شد.

 بر اساس جزئيات نتايج طرح آمارگيري نيروي كار به تفكيك هر استان براي مدت دوازده ماهه منتهي به زمستان ۹۶ كه به تازگي توسط مركز آمار ايران منتشر شده است، بررسي نرخ مشاركت اقتصادي بين استان‌هاي كشور نشان مي‌دهد، نرخ مشاركت اقتصادي جمعيت ۱۰ ساله و بيشتر در استان‌ خراسان شمالي ۴۴.۱ درصد است كه در جايگاه نخست بالاترين جمعيت فعال قراردارد.

نرخ مشاركت اقتصادي شاخصي براي تعيين ميزان جمعيت فعال يك جامعه است كه مجموع جمعيت بيكار و شاغل را نشان مي‌دهد. جمعيت غيرفعال نيز شامل افرادي از يك جامعه مي شود كه بنا به دلايلي از جمله خانه داري، تحصيل، درآمد از منابع غيركاري مانند سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف، نه در جمعيت شاغل قرار دارند و نه متقاضي ورود به بازار كار هستند. بنابراين جمعيت غيرفعال افراد خارج از جمعيت بيكار و شاغل را شامل مي شوند.

بر اساس اين گزارش، پس از استان خراسان شمالي، استان كردستان با نرخ مشاركت ۴۲.۵ درصدي رتبه دوم را از نظر نرخ مشاركت اقتصادي بين استانهاي كشور به خود اختصاص داده است.

در مقابل استان سيستان و بلوچستان با ۳۰.۵ درصد پايين ترين نرخ مشاركت اقتصادي را در اختيار دارد، به اين معنا كه حدود ۷۰ درصد از جمعيت اين استان در گروه بيكاران يا شاغلان قرار ندارند و جمعيت غيرفعال محسوب مي شوند.

علاوه بر اين، مقايسه نسبت اشتغال بين استان‌هاي كشور نشان مي دهد، استان خراسان شمالي با ۳۹.۹ درصد بالاترين نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده است و استان سيستان و بلوچستان نيز با ۲۶.۴ درصد پايين ترين نسبت اشتغال را در اختيار دارد. نسبت اشتغال كل كشور در سال ۹۶ معادل ۳۴.۸ درصد بوده است.

اما بررسي شاخص بيكاري در بين استان‌هاي كشور نشان مي‌دهد كه استان چهارمحال و بختياري با نرخ بيكاري ۲۳.۷ درصد بيكارترين استان كشور محسوب مي شود و پس از آن استان كرمانشاه با نرخ بيكاري ۲۲.۶ درصد داراي بالاترين نرخ بيكاري در بين ۳۱ استان كشور است؛ اين در حاليست كه در زمستان ۹۵ استان كرمانشاه با نرخ بيكاري ۲۴.۵ درصدي بيكارترين استان كشور بود و پس از آن استان چهارمحال و بختياري با نرخ بيكاري ۲۲.۶ درصد قرار داشت.

همچنين استان‌هاي مركزي با ۷.۵ درصد، سمنان با ۷.۶ درصد و هرمزگان با ۸.۵ درصد كمترين نرخ بيكاري را به خود اختصاص داده اند.

علاوه بر اين مقايسه استان‌ها به لحاظ سهم اشتغال در عمده فعاليت اقتصادي حكايت از آن دارد كه در بخش كشاورزي، بيشترين شاغلان در استان خراسان شمالي (۳۴.۶) مشغول به كار بوده اند و در مقابل استان تهران با ۰.۷ درصد كم ترين شاغلان در بخش كشاورزي را به خود اختصاص مي دهد؛ سهم شاغلان بخش كشاورزي در كل كشور ۱۵.۳ درصد است.

در فعاليت‌هاي مرتبط با بخش صنعت نيز استان يزد بيشترين شاغل را داشته است به طوريكه ۴۵.۷ درصد از جمعيت شاغل اين استان در فعاليت‌هاي صنعتي مشغول به كار هستند. ضمن اينكه استان كردستان با ۲۱.۸ درصد كمترين درصد شاغلان صنعتي را به خود اختصاص داده است. سهم شاغلان بخش صنعت در كل كشور ۳۲.۶ درصد بوده است.

همچنين در بخش خدمات، استان تهران با ۶۵.۴ درصد بالاترين و استان زنجان با ۳۷.۵ درصد پايين ترين درصد شاغلان در بخش خدمات را در اختيار دارند. ۵۲.۱ درصد از جمعيت شاغل كشور در فعاليت هاي خدماتي مشغول به كار هستند.