خوزنا : شرايط شش گانه پرداخت ارز به دانشجويان
یکشنبه، 20 خرداد 1397 - 12:08 کد خبر:78321

خبرگزاري ايسنا:در نتيجه اجراي سياست‌هاي جديد ارزي دولت، دانشجويان در شرايط تازه‌اي براي دريافت ارز قرار دارند. در آخرين تغييرات دانشجويان مقطع ليسانس نيز به جمع دريافت‌كنندگان ارز اضافه شدند.

با تصميم دولت براي تغيير در نحوه مديريت ارزي از ۲۱ فروردين سال جاري، شرايط پرداخت ارز و پاسخگويي به نياز متقاضيان متفاوت شد به گونه‌اي كه آن دسته از كساني كه تا پيش از اين مشمول ارز مبادله‌اي يعني نرخ پايين‌تر از بازار آزاد و آنچه كه بانك مركزي تعيين كرده بود، مي‌شدند و چه افرادي كه نياز خود را از بازار آزاد تامين كرده و مشمول ارز مبادله‌اي نبودند، در مجموعه قواعد و چارچوب جديد قرار گرفته و تامين ارز بر اساس تعريفي كه بانك مركزي براي نيازها دارد، قرار گرفت.

اما از جمله گروه‌هايي كه قبلا ارز مبادله‌اي دريافت مي‌كردند، دانشجويان بودند كه در سياست‌هاي جديد ارزي نيز براي آنها شرايط تازه‌اي تعريف شده و در روزهاي اخير نيز با تحولاتي همراه شد. در آخرين تغييراتي كه در مجموعه قوانين و مقررات ارزي براي تامين ارز دانشجويي در نظر گرفته شده، در شش مورد مراحل دريافت ارز تعريف شده است. اول اينكه تامين و انتقال ارز دانشجويان بورسيه با ارائه درخواست وزارت‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و همچنين بهداشت و درمان و با امضاي ذيحساب يا مدير مالي و معاونت مربوطه به هر كدام از وزارتخانه‌ها و بر اساس نرخ روز از سوي بانك مركزي انجام مي‌شود.

تا پيش از اين پرداخت ارز دانشجويي به دانشجويان فوق ليسانس به بالا انجام مي‌شد، اما در آخرين تغييرات اعمال شده پرداخت هزينه‌هاي اقامت در مورد دانشجويان مقطع ليسانس با شرط اينكه تا تاريخ ۳۱ ارديبهشت ماه سال جاري دانشجو بوده و در حال تحصيل باشند صرفا بابت ترم تحصيلي جاري و ترم‌هاي تحصيلي آتي آنها پرداخت مي‌شود.

ديگر اينكه تامين و انتقال ارز بابت شهريه دانشجويان خارج از كشور از مقطع ليسانس به بالا با ارائه درخواست متقاضي در مقابل تاييديه وزارتخانه‌هاي ذيربط مبني بر شاغل به تحصيل بودن دانشجو در خارج از كشور و ارائه صورتحساب دانشگاه مربوطه با تاييد و به ميزان مبلغ مندرج در آن كه حداكثر تا سقف ۱۵ هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزها است، سالانه در وجه دانشگاه و آن هم بر اساس نرخ روز بانك مركزي پرداخت مي‌شود.

اما در صورت درخواست دانشجو و يا خانواده وي به حساب دانشجو يا شخص ديگري در خارج از ايران انجام تقاضا مشروط به ارائه صورتحساب دانشگاه محل تحصيل دانشجو و با اعلام ميزان دريافت شده است كه بايد اعتبار آن توسط نمايندگي‌هاي ايران در كشور محل تحصيل تاييد شده باشد و در نهايت با تاييد وزارتخانه‌هاي مربوطه پرداخت ارز بلامانع است.

پرداخت هزينه‌هاي اقامت بابت دانشجويان مقطع فوق ليسانس به بالا كه مرحله ورود به اولين ترم تحصيلي خود هستند، در صورت تاييد دانشگاه محل تحصيل از سوي وزارتخانه‌هاي مربوطه و با اخذ وثيقه از دانشجو و يا خانواده وي تا ۴۰ درصد ارزش ريالي ارز پرداخت خواهد شد. آزادسازي وثيقه نيز به زمان تاييد وزارتخانه مبني بر شاهد تحصيل بودن دانشجو و تاييد صورت حساب دانشگاه محل تحصيل وي خواهد بود و ظرف مدت شش ماه از تاريخ پرداخت وجه انجام مي‌شود.

همچنين پرداخت ارز بابت هزينه‌هاي اقامت دانشجويان آزاد خارج از كشور از مقطع ليسانس به بالا حداكثر ماهيانه هزار دلار و يا معادل آن به ساير ارزها براي هر نفر و براي هر عضو خانواده ماهيانه حداكثر ۵۰۰ دلار يا معادل آن به ساير ارزها به نرخ روز انجام مي شود.

متقاضيان دريافت ارز دانشجويي مي‌توانند با مراجعه به شعب ارزي بانكهاي عامل كه تا پيش از اين سامان و ملي اعلام شده بودند، براي انجام فرايند تامين ارز اقدام كنند.