خوزنا : آيا حقيقتا ً دستگاه MRI براي شوشتر صرفه اقتصادي نداشت ؟؟
پنجشنبه، 24 خرداد 1397 - 08:59 کد خبر:78420

خوزنا:

توجيه كساني كه سال هاي زياد مردم شوشتر را به بهانه مقرون به صرفه نبودن ِ ام .آر .آي ، از آن محروم كردند چه بود ؟
پاسخ تمام پرسش ها در متن تحليلي زير :

ام .آر .آي ؛ از كار شكني و تنگ نظري تا راه اندازي و رفاه ِ بيماران
سال ها ي زيادي بود كه مردم شوشتر و اطراف آن در انتظار ام. آر .آي بودند و براي انجام آن به شهرهاي اطراف سفر مي كردند . سفرهايي پر از نگراني و اضطراب . ساليانه هزاران نفر از شهروندان شوشتر و حومه مجبور بودند براي انجام ام .آر .آي به مراكزي " حتي در خارج از استان " بروند و در عين ناباوري پاسخ تمام پرسش هاي مردم درباره نبود ام. آر .آي در شوشتر فقط يك جمله بود ؛ " ام .آر. آي صرفه اقتصادي ندارد " .


توجيه اين جمله آن بود كه ام .آر .آي بايد با هزينه چند ميلياردي به شوشتر بيايد و در مقابل ، ماهيانه تعداد اندكي از بيماران نياز به ام .آر .آي دارند در نتيجه هزينه كردن براي ام .آر .آي اشتباهي راهبردي است و مراجعه مردم به شهرهاي اطراف براي انجام ام .آر. آي به صرفه تر است .
سوال اينجاست كه مراجعه به شهرهاي اطراف براي چه كسي به صرفه تر بود ؟ مردم يا مسئولين ؟
روشن است كه مردم با عزيمت به شهرهاي اطراف متحمل هزينه هاي سنگين مي شدند و در واقع اينكه ام .آر .آي در شوشتر نباشد براي مسئولينِ كم كاري كه از عهده راه اندازي آن بر نمي آمدند به صرفه تر بود.


آيا درست است كه رفاه حال مردم قربانيِ كم كاري مسئولين شود ؟
آيا درست است كه سلامت مردم مانند يك معامله _ اقتصادي تصور گردد ؟


امروز مي بينيم كه با همت سردار گيلاني نماينده محترم و بلند نظر و با تلاش مجدانه و دكتر ابول نژاديان رئيس دانشكده علوم پزشكي شوشتر و در كنار لطف و عنايت ويژه انجمن _ خيرين _ سلامت _ شوشتر و بخصوص " حاج غلامرضا جواهريان " كه هزينه احداث " ساختمان " اين مركز را تقبل نمودند ، با وجود اينكه كمتر از ۲ ماه از راه اندازي ام .آر .آي شوشتر مي گذرد ، " بيش از ۲۰۰ بيمار " در اين مركز ام .آر .آي انجام داده اند و افراد زيادي در نوبت تصوير برداري قرار دارند .


هر عقل سليم و مدير دلسوزي مي داند‌ هزينه اي كه براي راه اندازي چنين مراكزي پرداخت مي شود هر چند هزينه اي چند ميلياردي باشد ، نهايتا ً در كمتر از دو سال جبران مي شود و آن چه باقي خواهد ماند رفاه حال مردم و بيماران و رضايت خداوند متعال است .


نكته مهم اينجاست كه حتي اگر هزينه راه اندازي اين مراكز جبران نشود ، حفظ شأن مردم شريف و اينكه مجبور نباشند براي دريافت خدمات با تحمل هزينه هاي سنگين به خارج از شهرستان سفر كنند كافي نيست كه بدون توجه به مسائل مالي وجود چنين مراكزي را در شهرستان شاهد باشيم ؟ ؟

و براستي چه چيزي بالاتر از رفاه حال مردم و كو بيماراني كه ضعيف و مستاصل هستند ؟ ؟


كنون با وجود افتتاح ۳۲ پروژه بهداشتي درماني در سال ۹۵ و ۹۶ كه ام .آر. آي و سي تي اسكن از مهمترين آن ها بود و در حال اجرا بودن ۱۶ پروژه ديگر كه بزودي به مرحله بهره برداري مي رسند گام هاي بلندي در اعتلاي بهداشت و درمان شهرستان بر داشته شده اما بايد دانست كه هنوز تا رسيدن به نقطه مطلوب راه درازي در پيش است كه بي شك با همت مسئولين خدوم و همراهي مردم قدرشناس شهرستان محقق خواهد شد و ديگر هرگز سلامت مردم مانند يك معامله اقتصادي ديده نخواهد شد.

الهام خلجي_شوشتر