خوزنا : چگونه گوشي را شارژ كنيم تا عمر باتري افزايش يابد؟
پنجشنبه، 24 خرداد 1397 - 19:37 کد خبر:78438

خبرگزاري ايسنا:متخصصان فعال در حوزه تكنولوژي همواره به كاربران گوشي‌هاي هوشمند، لپ تاپ و ساير وسايل الكترونيكي مجهز به باتري توصيه مي‌كنند كه با رعايت نكات مهمي مي‌توانند عمر مفيد باتري دستگاه‌هاي خود را به طور قابل توجهي افزايش دهند.

 به نقل از وب سايت techadvisor.co.uk، از زماني كه صفحه نمايش گوشي‌هاي هوشمند بزرگ و بزرگ‌تر شد و باوجود سايز بزرگ نمايشگرها، گوشي‌ها نازك شدند و از آن سو نيز كيفيت صفحه نمايش و دوربين آن‌ها نيز به طور قابل ملاحظه‌اي بهبود پيدا كرد، مشكل شارژدهي طولاني مدت باتري‌هاي گوشي‌هاي هوشمند روز به روز پررنگ‌تر شد.

كاربران بسياري با وجود رضايت از كيفيت بالاي صفحه نمايش و بطور كلي عملكرد گوشي‌هاي خود، از زمان بسيار كوتاهي كه باتري‌ها مي‌توانند شارژ نگه دارند، ابراز ناخشنودي مي‌كنند و همواره بر اين باورند كه پس از مدت كوتاهي، عمر مفيد گوشي و دستگاه‌هاي الكترونيكي مجهز به باتري آن‌ها به شدت كاهش مي‌يابد.

غول‌هاي تكنولوژي نيز با وجود تلاش‌هاي فراوان براي افزايش قدرت باتري گوشي‌هاي توليدي خود، هنوز نتوانسته‌اند طول مدت شارژدهي باتري‌ها را به مدت زمان بالايي برسانند. آن‌ها سعي داشتند همواره با انتشار نسخه‌هاي به‌روزرساني شده از سيستم عامل گوشي‌هاي خود، عملكرد كلي باتري را بهبود ببخشند.

اما به نظر مي‌رسد تنها كاري كه كاربران مي‌توانند براي افزايش عملكرد باتري گوشي‌هايشان انجام دهند، نكاتي ريزي است كه بايد در شارژ كردن گوشي و دستگاه‌هاي الكترونيكي خود به آن دقت كنند. اين گزارش به مرور مختصري بر مجموعه نكات ظريفي است كه مي‌تواند در افزايش عمر مفيد گوشي‌هاي هوشمند و لپ‌تاپ‌هاي شما موثر باشد.

۱. باتري را كامل و ۱۰۰ درصد شارژ نكنيد

يكي از مهلك‌ترين كارهايي كه مي‌توانيد در قبال باتري گوشي و لپ‌تاپ انجام دهيد، آن است كه هنگام شارژ كردن، هرگز باتري آن را به طور كامل و تا عدد ۱۰۰ درصد شارژ نكنيد.

۲. هرگز نگذاريد شارژ باتري به زير ۲۰ درصد برسد

خالي شدن شارژ باتري (حدود زير ۲۰ درصد) به شدت مي‌تواند در كاهش عمر مفيد باتري دستگاه الكترونيكي مربوطه موثر و تاثيرگذار باشد، به گونه‌اي كه انجام عملكردهاي آن را به شدت با مشكل و اختلالات جدي مواجه مي‌كند.



۳. باتري را از شب تا صبح به برق نزنيد

يكي ديگر از بدترين جنايت‌ها در قبال باتري دستگاه‌هاي الكترونيكي، شب به برق زدن آن‌ها و صبح از برق درآوردن آن‌هاست. به گونه‌اي شارژ باتري حدود ۶ الي ۸ ساعت به طول انجاميده و مي‌تواند عمر مفيد باتري را به شدت كاهش دهد.



۴. از قراردادن گوشي در محيط سرد و گرم بپرهيزيد

كاربران بايد توجه كنند كه در محيط‌هاي زياد سرد يا گرم، گوشي و لپ‌تاپ خود را قرار ندهند، چراكه اين كار آسيب و صدمات شديد و غيرقابل جبراني به باتري‌هاي ليتيوم يوني بكار رفته در گوشي‌هاي هوشمند و لپ‌تاپ‌ها وارد مي‌كند. بدين ترتيب، به هيچ وجه گوشي و دستگاه‌هاي الكترونيكي خود را برروي ساحل داغ، خودروي در بسته، كنار اجاق گاز و يا زير نور آفتاب قرار ندهيد. البته دماي سرد زيادي نيز تاثير مشابه و مخربي بر روي عمر باتري مي‌گذارد.



۵. از شارژر اصلي خود گوشي و لپ‌تاپ استفاده كنيد

شارژر هاي اصلي و اورجينال خود گوشي و لپ‌تاپ را هميشه به همراه خود داشته باشيد تا در صورت لزوم، تنها از همان استفاده كنيد چراكه ولتاژ، مدل و سرعت شارژ شدن كابل شارژر هاي مختلف، كاملا متفاوت است و بايد دقت داشته باشيد كه تنها از شارژر مخصوص دستگاه خود استفاده كنيد.



۶. از شارژر اصلي محافظت كنيد تا دچار قطعي نشود

برخي از شارژرها به علت عدم استفاده صحيح و مراقبت‌هاي نادرست دچار قطعي‌هاي متعددي مي‌شوند كه در سرعت شارژ تاثيرات مخربي خواهد گذاشت.



۷. تنها ماهي يكبار باتري را ۱۰۰ درصد شارژ كنيد

همانطور كه خاموش كردن گوشي چند وقت يكبار براي گوشي هوشمند لازم است و يا انسان‌ها براي بازيابي و عملكرد خوب نياز به خواب، استراحت و تفريح دارند، باتري‌ها نيز نياز به بازيابي و شارژ دوباره دارند. بدين منظور، كاربران بايد ماهي يك بار باتري دستگاه الكترونيكي مربوطه را به طور كامل و ۱۰۰ درصد شارژ كنند تا عمر مفيد باتري افزايش يابد.



۸. در استفاده از پاوربانك، به ولت برق آن دقت كنيد

معمولا بيشتر پاوربانك‌ها و شارژرهاي سيار، از دو درگاه خروجي برق استفاده مي‌كنند كه ولتاژهاي مختلفي براي دستگاه‌هاي الكترونيكي مختلف دارند.



۹. ۴۰ تا ۸۰ درصد ؛ ايده آل

در آخر بايد گفت كه كاربران بايد توجه داشته باشند كه ايده‌آل‌ترين و بهترين ميزان شارژ گوشي و لپ‌تاپ چيزي ميان ۴۰ درصد تا ۸۰ درصد است.