خوزنا : پرداخت سود سهام عدالت مشمولان فوت شده از امروز
شنبه، 16 تیر 1397 - 12:05 کد خبر:78828

خبرگزاري ايسنا:تعدادي از مشمولان سهام عدالت بعد از ثبت نام در اين طرح فوت كردند از امروز وراث اين مشمولان مي‌توانند با در اختيار داشتن اصل گواهي حصر وراثت و كارت ملي خود مي‌بايستي به دفاتر "منتخب" پيشخوان دولت، مراجعه و تقاضاي تقسيم سهام عدالت شخص متوفي را بين تمامي وراث يا يكي از ورثه تكميل و امضا كنند تا سهام عدالت فرد متوفي به آنان اختصاص داده شود.

 عمليات تقسيم و اختصاص سهام عدالت مشمولان فوت شده سهام عدالت به وراث قانوني اين مشمولان از روز شنبه امروز ۱۶ تير ماه ۱۳۹۷ آغاز مي‌شود.

در اين مرحله كليه ورثه قانوني اشخاص متوفي با در اختيار داشتن اصل گواهي حصر وراثت و كارت ملي خود مي‌بايستي به دفاتر منتخب پيشخوان دولت كه اسامي اين دفاتر منتخب در سايت اطلاع رساني سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir منتشر شده است مراجعه كنند و تقاضاي تقسيم سهام عدالت شخص متوفي را بين تمامي وراث يا يكي از ورثه تكميل و امضا كنند تا سهام عدالت فرد متوفي  به آنان اختصاص داده شود.

مطابق اين اعلام سازمان خصوصي‌سازي، در اين مرحله تنها وراثي كه تمامي آنان در قيد حيات هستند از امكان تقسيم و اختصاص سهام عدالت برخوردارند و حضور كليه وراث قانوني يا وكلاي قانوني آنان و يا ولي و قيم شخص وارث در دفاتر منتخب پيشخوان دولت الزامي است. اسناد و مدارك مورد نياز كه مي‌بايستي همراه ورثه بوده و به دفاتر پيشخوان ارائه شود و ساير جزئيات لازم از طريق اطلاعيه‌هاي سازمان خصوصي سازي و از طريق سامانه اينترنتي به  نشاني فوق اطلاع رساني مي‌شود.

كليه افراد مراجعه كننده به دفاتر منتخب پيشخوان همچنين مي‌بايستي با همراه خود يك شماره شباي بانكي مربوط به حساب بانكي معتبر خود را داشته باشند تا پس از اعلام آن به سامانه سهام عدالت از طريق اين دفاتر پيشخوان، امكان برخورداري از سود سهام عدالت از طريق واريز اين سود به شماره شبا بانكي آنان فراهم شود.

داود خاني -معاون برنامه ريزي، توسعه منابع و امور پشتيباني سازمان خصوصي سازي- در اين مورد سابقا گفته بود كه تاكنون بيش از ۴۲ ميليون نفر از مشمولان به سامانه سهام عدالت مراجعه كرده‌اند و بيش از ۱۶۰ ميليون خدمت را از مجموعه خدمات ارائه شده توسط سامانه سهام عدالت دريافت نموده‌اند.

معاون برنامه ريزي، توسعه منابع و امور پشتيباني سازمان خصوصي سازي افزود: از ۲۰ فروردين ماه سال گذشته كه شرايط ثبت شماره شباي مشمولان در سامانه سهام عدالت فراهم شده است تا امروز نزديك به ۴۰ ميليون نفر از مشمولان، شماره شباي حساب بانكي خود را براي دريافت سود سهام عدالت وارد سامانه كرده‌اند كه از اين تعداد بيش از ۳۹ ميليون نفر سود خود را دريافت كرده و با آنها تسويه كامل صورت گرفته است.

وي اضافه كرد: در اين ميان آن دسته از مشمولاني كه از ۶ ارديبهشت ماه امسال و با تاخير اقدام به ثبت شماره شباي خود در سامانه سهام عدالت كرده اند نيز پس از راستي آزمايي شماره شباي آنها توسط بانكهاي عامل، سود سهام عدالت خود را از پايان تيرماه جاري دريافت مي كنند.

خاني همچنين در خصوص آن دسته از مشمولاني كه تاكنون اقدام به ثبت شماره شباي حساب بانكي خود در سامانه سهام عدالت نكرده‌اند نيز گفت: با توجه به گذشت ۱۵ ماه از زمان ثبت شماره شباي بانكي براي مشمولين در سامانه سهام عدالت، به مدت دو هفته از ۳۱ خرداد امكان ثبت شماره شباي بانكي در اين سامانه فراهم نيست و پس از پايان اين مهلت نيز با توجه به پيشنهادات سازمان خصوصي سازي به شوراي عالي اجراي سياستهاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي در رابطه با تداوم امكان ثبت شماره شبا براي مشمولين باقيمانده تصميم گيري و اطلاع‌رساني خواهد شد.

معاون برنامه ريزي، توسعه منابع و امور پشتيباني سازمان خصوصي سازي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان ثبت نام جديد سهام عدالت براي ساير افراد هم وجود دارد تصريح كرد: آخرين زمان براي انجام ثبت نام مشمولان بر اساس قانون تا پايان سال ۱۳۹۴ بوده است و از آن تاريخ تاكنون ثبت نام جديدي براي دريافت سهام عدالت انجام نشده است. بر اين اساس هيچ گونه ثبت نام جديدي در حال حاضر براي سهام عدالت متصور نيست، مگر اين كه مرجع قانونگذار با تصويب قانون جديدي، اين اجازه را به سازمان خصوصي سازي براي ثبت نام جديد سهام عدالت در آينده بدهد.

وي در خصوص ميزان قطعي سود تقسيمي سال مالي ۱۳۹۵ شركتهاي سرمايه پذير نيز گفت: حدود ۴۲۰۰ ميليارد تومان سود مصوب مجامع شركتهاي سرمايه پذير در سال مالي ۱۳۹۵ بوده است كه بيش از ۴۰۰ ميليارد تومان از اين مبلغ به افزايش سرمايه اين شركتها اختصاص پيدا كرده است و از ۳۸۰۰ ميليارد تومان باقي مانده نيز تا كنون حدود ۳۲۰۰ ميليارد تومان ميان ۳۹ ميليون نفر از مشمولاني كه شماره شباي حسابي بانكي خود را وارد سانه سهام عدالت كرده اند و تاييد شبا بانكي داشته اند، توزيع شده است.

معاون برنامه ريزي، توسعه منابع و امور پشتيباني سازمان خصوصي سازي در خصوص سود سال مالي ۱۳۹۶ شركتهاي سرمايه پذير اظهار داشت: با توجه به فصل برگزاري عمده مجامع عمومي شركتها در پايان تيرماه بايد مدتي منتظر ماند تا مجمع عمومي همه شركتهاي حاضر در سبد سهام عدالت برگزار شده و مصوبات تقسيم سود شركتها صادر شود و پس از آن رقم قطعي سود سهام عدالت شركتهاي سرمايه پذير مربوط به سال مالي ۱۳۹۶ مشخص شده و آن را اعلام مي كنيم. با اين حال با توجه به تعداد محدودي از مجامع برگزار شده اين شركتها تا امروز، به نظر مي رسد به طور قطع مبلغ سود سال مالي ۱۳۹۶ شركتهاي سرمايه پذير بيشتر از سال قبل باشد.

وي گفت: بر اين اساس افرادي كه تا كنون اقدام به ثبت شماره شباي حساب بانكي خود در سامانه سهام عدالت كرده اند، براي دريافت سود در سالجاري و سالهاي آينده ديگري نيازي به درج و ورود مجدد شماره شباي خود در سامانه سهام عدالت ندارند و سود سال ۱۳۹۶ نيز به حساب شبا بانكي آنان واريز مي شود.

خاني همچنين در خصوص زمان آزادسازي سهام عدالت گفت: در حال حاضر لايحه سازماندهي سهام عدالت در مجلس است و كار كارشناسي دقيق و گسترده اي با همكاري سازمان خصوصي سازي، سازمان بورس و كميسيونهاي مختلف مجلس بر روي آن در حال انجام است. بر اين اساس به محض نهايي شدن بررسيهاي لايحه و تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي و ابلاغ آن به دولت براي اجرا، مراحل مربوط به آزادسازي اين سهام انجام خواهد شد.

معاون برنامه ريزي، توسعه منابع و امور پشتيباني سازمان خصوصي سازي در ادامه از آغاز عمليات تقسيم و اختصاص سهام عدالت مشمولان فوت شده به وراث قانوني اين مشمولان از روز شنبه مورخ ۱۶ تير ماه ۱۳۹۷ خبر داد و افزود: در اين مرحله كليه ورثه قانوني اشخاص متوفي با در اختيار داشتن اصل گواهي حصر وراثت و كارت ملي خود مي‌بايستي به دفاتر منتخب پيشخوان دولت كه اسامي اين دفاتر منتخب در سايت اطلاع رساني سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir منتشر شده است مراجعه كنند و تقاضاي تقسيم سهام عدالت شخص متوفي را بين تمامي وراث يا يكي از ورثه تكميل و امضا كنند تا سهام عدالت فرد متوفي  به آنان اختصاص داده شود.

وي گفت: همچنين در اين مرحله تنها وراثي كه تمامي آنان در قيد حيات هستند از امكان تقسيم و اختصاص سهام عدالت برخوردارند و حضور كليه وراث قانوني يا وكلاي قانوني آنان و يا ولي و قيم شخص وارث در دفاتر منتخب پيشخوان دولت الزامي است. اين گزارش همچنين مي‌افزايد اسناد و مدارك مورد نياز كه مي‌بايستي همراه ورثه بوده و به دفاتر پيشخوان ارائه شود و ساير جزئيات لازم از طريق اطلاعيه‌هاي سازمان خصوصي سازي و از طريق سامانه اينترنتي به  نشاني فوق اطلاع رساني مي‌شود.

خاني اضافه كرد: كليه افراد مراجعه كننده به دفاتر منتخب پيشخوان همچنين مي‌بايستي يك شماره شباي بانكي مربوط به حساب بانكي معتبر خود را به همراه داشته باشند تا پس از اعلام آن به سامانه سهام عدالت از طريق اين دفاتر پيشخوان، امكان برخورداري از سود سهام عدالت از طريق واريز اين سود به شماره شبا بانكي آنان فراهم شود.

وي در خصوص شرايط و الزامات و اسناد مورد نياز در اين مرحله نيز گفت: در خصوص كليه وراث كه در قيد حيات باشند، وراث قانوني يا وكيل/قيم/ولي قانوني آنان بايد به يكي از دفاتر منتخب پيشخوان دولت كه فهرست و اطلاعات كامل آنها در سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir قابل مشاهده است، مراجعه نمايند و مدارك لازم را نيز به دفاتر پيشخوان دولت ارائه نمايند.

خاني در خصوص مدارك لازم گفت: اصل گواهي حصر وراثت صادره از مراجع ذيصلاح قانوني، اصل كارت ملي وراث، مشخصات هويتي شامل شماره شناسنامه و تاريخ تولد ورثه، كد پستي و نشاني محل اقامت لااقل يكي از وراث، شماره تلفن همراه هر يك از وراث، شماره شباي بانكي تمامي وراث در صورتي كه قبلاً در سامانه سهام عدالت شماره شباي تأييد شده نداشته باشند، اصل وكالتنامه كاري رسمي و محضري وكيل از ورثه، اصل مدرك تعيين كننده قيموميت/ولايت هر يك از ورثه و اصل كارت ملي وكيل/قيم/ولي از جمله اين مدارك هستند.

عضو هيئت عامل سازمان خصوصي سازي ادامه داد: كليه وراث قانوني مي توانند با در دست داشتن مدارك فوق الذكر به يكي از دفاتر منتخب پيشخوان دولت مراجعه و پس از تكميل فرم تقسيم نامه كه به امضاي تمام وراث مي رسد نسبت به تكميل اطلاعات به منظور دريافت قدرالسهم خود و سود سهام عدالت كه در حساب بستانكاري متوفي ذخيره شده اقدام كنند.

به گفته خاني، نتيجه عمليات تقسيم و اختصاص سهام عدالت به وراث پس از مدت حداقل ۱۰ روز كاري در سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir قابل مشاهده خواهد بود.