خوزنا : نحوه اطلاع از برنامه‌ پايگاه‌‌هاي تابستاني دانش آموزي
یکشنبه، 17 تیر 1397 - 07:08 کد خبر:78839

خبرگزاري تسنيم:پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان مهمترين دغدغه خانواده‌ها در اين فصل از سال است با وجود آنكه ۳۳ هزار پايگاه تابستاني فعال شده‌اند اما اغلب مدارس دولتي تعطيل هستند و برخي خانواده‌ها براي ساماندهي اوقات فراغت فرزندانشان برنامه‌اي ندارند.

 تابستان از راه رسيده است و حالا 14 ميليون دانش‌آموز كشور فارغ از دغدغه درس و مدرسه، با روزهاي طولاني تابستان و انديشه گذران روزهاي گرم و بلند بدون خستگي از تعطيلات مواجهند.

گذراندن پربار اوقات فراغت در تعطيلات طولاني تابستان مهمترين خواسته‌ خانواده‌ها در اين فصل از سال است. خواسته‌اي كه جامه عمل پوشاندن به آن در شرايطي كه خانواده دو يا چند فرزند دانش‌آموز داشته باشد با نيم نگاهي به شرايط اقتصادي چندان هم آسان نيست  و در وضعيت‌هاي مختلف، مدل‌هاي متنوعي از گذران اوقات فراغت را شاهد هستيم.

البته مدارس غيردولتي براي اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان برنامه‌هاي مختلفي دارند و جزييات آن را از همان ايام ثبت‌نام براي خانواده‌ها بازگو كرده‌اند، در مدارس دولتي اوضاع اينگونه نيست و مدارس در فصل تابستان تعطيلند هر چند آموزش‌وپرورش مي‌گويد 33 هزار پايگاه تابستاني در فصل تابستان براي پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان فعال هستند اما تعدادي زيادي از خانواده‌ها از تعطيلي مدارس دولتي به ما خبر مي‌دهند و اينكه مدارس براي اوقات فراغت تابستان هيچ برنامه‌اي ندارند و اين وضعيت براي مدارس ابتدايي به شكل مشهودتري به چشم مي‌آيد و در دوره متوسطه دوم هم مدارس برنامه‌هاي آموزشي براي آمادگي كنكور برگزار مي‌كنند.

عمده فعاليت‌هاي تابستاني آموزش‌وپرورش در كانون‌هاي فرهنگي و تربيتي در جريان است كه با توجه به گستردگي جمعيت دانش‌‌آموزان در كشور، تعداد اندكي از آنها را تحت پوشش قرار مي‌دهد.

در همين رابطه عليرضا كاظمي معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش‌وپرورش اظهار كرد: اوقات فراغت از طلايي‌ترين زمان‌هاي در اختيار دانش‌آموزان، والدين و نظام تعليم و تربيت است و در آموزش‌وپرورش ايام تابستان را به عنوان فرصت دوم فرهنگي، تربيتي و آموزشي مي‌دانيم كه مي توانيم بسياري از عقب ماندگي‌هاي دوران تحصيل را جبران كنيم.

وي افزود: تابستان فرصت مناسبي براي توسعه مهارت اجتماعي و رشد همه جانبه شخصيت دانش‌آموزان است چرا كه در طول سال تحصيلي نمي‌تواند به تمام علائق خود بپردازد و به جنبه‌هاي علمي تاكيد دارد. ايام تابستان فرصت مناسبي است تا دانش‌آموز به رشد ابعاد ديگر از استعدادهاي خود از جنبه‌هاي هنري، ورزشي و خودباوري بپردازد همچنين ايجاد روحيه شاداب ونشاط در فضاي تابستان منظر است تا دانش‌آموز با انرژي مضاعف سال تحصيلي جديد را آغاز كند.

كاظمي ادامه داد: امسال اوقات فراغت با شعار هر دانش‌آموز يك مهارت آغاز شده است و 33 هزار پايگاه اوقات فراغت در بخش‌هاي مختلف از جمله مدارس، مجتمع‌هاي ورزشي، كانون‌هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان، كانون‌هاي فرهنگي و تربيتي و اردوگاه‌ها داير و برنامه‌ها در 5 محور مهارتي طراحي شده است چرا كه يكي از نيازهاي امروز دانش‌آموزان فراگيري مهارت‌هاي زندگي كردن است.

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش‌وپرورش گفت: مهارت‌‌هاي ارتباطي، معرفتي، بصيرتي،فرهنگي، هنري و فعاليت‌هاي نشاط آور اردويي، مهارت‌هاي اقتصادي، اشتغالزايي، حرفه‌اي و ورزشي را در راس برنامه‌هاي تابستاني داريم و با همراهي ساير سازمان‌ها و تشكل‌هاي دانش‌آموزي در كنار آموزش‌وپرورش 88 عنوان كلي برنامه را در 5 حوزه مهارتي تدوين و اجرا مي‌كنيم و به مناطق گفته‌ايم با توجه به سليقه دانش‌آموزان و امكانات موجود براي اين برنامه‌ها اقدام كنند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه خانواده‌ها به مدارس مراجعه كرده‌‌اند اما برنامه خاصي براي اوقات فراغت ندارند، افزود: سامانه اوقات فراغت آموزش‌وپرورش فضايي است كه خانواده‌ها مي‌توانند به تمام برنامه‌ها، اماكن و مراحل پيش ثبت نام دانش‌آموزان دست يابند.

كاظمي در پاسخ به اين پرسش كه پراكندگي مراكز اوقات فراغت آموزش‌وپرورش به چه صورت است؟ آيا در تمام شهرستان‌ها قابل دسترسي هستند؟ بيان كرد: هر منطقه با توجه به استقبال دانش‌آموزان و مركزيت منطقه برنامه‌ريزي مي‌كند همچنين كانون‌هاي فرهنگي و تربيتي، دارالقرآن‌ها و مجتمع‌هاي ورزشي به طور ثابت پايگاه اوقات فراغت هستند و در كنار آنها 33 هزار پايگاه را تدارك ديده‌ايم كه از طريق سامانه جامع اوقات فراغت اطلاع رساني شده است.

وي ادامه داد: در نشست خبري كه با رسانه‌ها داشتيم دراينباره اطلاع رساني شده است و از خانواد‌ه‌ها مي‌خواهيم قدر اين فرصت را بدانند و به سامانه اوقات فراغت آموزش‌وپرورش مراجعه و پايگاه‌ها را شناسايي و با مراجعه حضوري ثبت نام كنند.

كاظمي بيان كرد: زماني كه مدارس فعال بود در قالب دستورالعمل اوقات فراغت برنامه‌ها را ابلاغ كرديم و قبل از شروع امتحانات دانش‌آموزان از پايگاه‌ها اطلاع داشتند و پس از آن در نشست خبري اطلاع رساني كرديم و از تمام ظرفيت براي اطلاع رساني به خانواده‌ها استفاده مي‌كنيم.