خوزنا : ولايتي:با تهديدات آمريكا از سوريه خارج نمي‌شويم
جمعه، 22 تیر 1397 - 16:31 کد خبر:78904

خبرگزاري اينسا:مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي در امور بين‌الملل با تاكيد بر اينكه حضور ايران و روسيه در سوريه ادامه خواهد داشت، گفت: با تهديدات آمريكا و اسرائيل اين كشور را ترك نمي‌كنيم.

دكتر علي‌اكبر ولايتي فرستاده ويژه مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور امروز (جمعه) اعلام كرد كه حضور ايران و روسيه در سوريه ادامه خواهد داشت تا عدم فعاليت مجدد تروريست‌ها در اين كشور را تضمين كنند.

ولايتي در سخنراني در انديشكده «والداي» گفت: حضور ايران در سوريه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما اين كشور (سوريه) را ترك كنيم، روسيه هم بعد از ما ترك كند، همان تروريست‌هاي قبلي دوباره به منطقه باز مي‌گردند.

وي با بيان اينكه ائتلاف آمريكايي ضد داعش بدون مجوز دمشق در اين كشور حضور دارد، تاكيد كرد:  كه ايران با تهديدات آمريكا، سوريه را ترك نمي‌كند.

فرستاده ويژه جمهوري اسلامي ايران  ادامه داد: ما فقط در صورتي كه مقامات سوري به ايران بگويند كه ديگر به مشاوره نظامي ما نياز ندارند، اين كشور را ترك مي‌كنيم. مستشاران نظامي ايران كه در سوريه و عراق مستقر هستند، به درخواست دولت‌هاي آنها و به صورت قانوني در اين كشورها حضور دارند.

 ولايتي با بيان اينكه 80 درصد مناطق آزاد شده در سوريه از چنگ تروريست‌ها با كمك ايران بوده، تاكيد كرد: ما با مجوز آمريكا به سوريه نيامديم كه اكنون با درخواست آنها اين كشور را ترك كنيم. اين ايران است كه در اهداف و مشروعيت حضور آمريكايي‌ها در سوريه شك دارد.

وي در ادامه افزود: ايران مانع تجزيه سوريه، مانند مدل ليبي، خواهد شد. ما به سوريه كمك مي‌كنيم تا با تجاوزات آمريكا مقابله كند..ه محض اينكه ايران، سوريه را ترك كند، روسيه هم اين كشور را ترك مي‌كند،ايران حضورش در سوريه را حفظ مي‌كند تا مانع بازگشت تروريست‌ها شود.

 مشاور رهبر معظم  انقلاب اسلامي در انديشكده والداي تاكيد كرد: اگر آمريكا خاورميانه را ترك نكند، ما آنها را مجبور به ترك (منطقه) مي‌كنيم، درخواست آمريكا براي خروج نيروهاي ايراني از سوريه با هدف گسسته كردن متحدان اين كشور است.

ولايتي با اشاره به دستور رئيس‌جمهور آمريكا براي بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران، توضيح داد: ايران به مباحثات با روسيه و چين درباره برجام ادامه مي‌دهد،ايران بايد از منافع اقتصادي برجام بهره‌مند شود. اگر اين اتفاق نيفتد، ديگر دليلي براي باقي ماندن در آن نداريم.

وي با تاكيد بر اينكه ايران فعلا به باقي‌ماندن در برجام پايبند است، اضافه كرد: روسيه و چين درباره برجام كمك‌هاي بسيار كرده‌اند ما آينده درخشاني براي روابط با روسيه مي‌بينيم.

فرستاده ويژه مقام معظم رهبري و  رئيس‌جمهور با بيان اينكه ايران، سوريه، روسيه و حزب‌الله اقدامات خود را به دقت با يكديگر هماهنگ مي‌كنند، گفت: ادعاهاي اسرائيل درباره عقب‌نشيني نيروهاي ايراني و مقاومت از مرزهاي جنوبي را ناديده بگيريد. حضور ايران در سوره هيچ ارتباطي به اسرائيل ندارد. ايران حضورش در سوريه را با مسكو و دمشق هماهنگ مي‌كند و نيازي ندارد كه خواسته‌هاي اسرائيل را رعايت كند.

ولايتي همچنين با درخشان خواندن آينده روابط ايران و روسيه، تصريح كرد: روسيه آماده است تا 50 ميليارد دلار در بخش نفت و گاز ايران سرمايه‌گذاري كند. همكاري نظامي-فني با روسيه، اهميت زيادي براي ايران دارد.

وي درباره رويكرد و رفتارهاي غير ديپلماتيك و نامتعارف رئيس‌جمهور آمريكا نيز گفت: غيرقابل پيش‌بيني بودن ترامپ، به جامعه بين‌المللي آسيب زده است.

فرستاده ويژه رياست جمهوري با بيان اينكه ايران هيچ تمايلي به مذاكره با دولت آمريكا ندارد، تاكيد كرد: آمريكا غيرقابل اعتماد است، پس چرا (دوباره) با آنها مذاكره كنيم،آرزوي آمريكا براي كاهش عرضه نفت ايران در بازار، باعث بالا رفتن قيمت آن و آسيب رسيدن به كشورهاي مصرف‌كننده نفت مي‌شود.

دكتر ولايتي با اشاره به تهديد ترامپ درباره ممانعت از صدور نفت ايران از خليج فارس، گفت: علي‌رغم تحريم‌ها، ايران هيچ مانع برطرف نشدني براي فروش نفت خود نمي‌بيند. ما حتي تحت تحريم نيز به صادرات نفت خود ادامه مي‌دهيم. اگر ايران نتواند نفت خود را از خليج فارس صادر كند، هيچ كسي ديگر هم نمي‌تواند اين كار را انجام دهد.

وي درباره تمايل ناتو و آمريكا براي استقرار نظاميان خود در مرز تركيه-سوريه نيز افزود كه چنين مسئله‌اي را به رسميت نمي‌شناسيم و با روسيه و ديگر كشورها مانع تحقق آن مي‌شويم.