خوزنا : بسته جديد ارزي سه شنبه عملياتي مي شود
دوشنبه، 15 مرداد 1397 - 07:44 کد خبر:79322

خبرگزاري مهر:رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه ارز ۴۲۰۰توماني به كالا‌هاي اساسي تا فروردين۹۸ اختصاص خواهد يافت، گفت: نرخ كالا‌هاي اساسي تا زمان مذكور، تغيير نخواهد كرد و رئيس جمهور نيز روزانه گزارش مي‌گيرد.

عبدالناصر همتي، رئيس كل جديد بانك مركزي در برنامه گفتگوي ويژه خبري در پاسخ به اين سوال كه ما منتظر حضور شما به عنوان سفير چين در ايران بوديم، گفت: نظام تكليف كرد كه مسئوليت بانك مركزي را بپذيرم.

وي افزود:خوشحال هستم كه در جايي خدمت مي‌كنم كه براي مردم مي‌توان كاري كرد؛ ضمن اينكه اميدوارم به اعتماد رئيس جمهور پاسخ دهم.

تراز ارزي مثبت است

به گفته همتي، همه كالا‌ها بر اساس نرخ ترجيحي ۴۲۰۰ توماني كه اكنون به ۴۴۰۰ توماني رسيده است، وارد كشور شده است، البته حاشيه سود بازار ثانويه نيز اندك بوده است و با توجه به اينكه خريد و فروش ارز ممنوع بود، در حاشيه اين بازار نرخي شكل گرفته بود كه بر كل اقتصاد ايران سايه افكنده بود، ضمن اينكه رانت‌هايي نيز در راستاي ارز ۴۲۰۰ توماني شكل گرفته بود، اما اقدامات حقوقي نيز در رابطه با تخلفات صورت گرفته در اين بخش در حال انجام است.

وي تصريح كرد: شرايط اقتصادي ايران خوب است، از نظر تراز ارزي نيز تراز مثبت است و مشكلي براي اقتصاد كشور پيش نيامده است، پس اكنون كه تراز ارزي خوب است اشكالي ندارد كه بازار ارز را باز كرده و اجازه دهيم كه فعالان اقتصادي با هم آزادانه كار كرده و بازار ارز را عمق بخشند و شفاف كنند.

رئيس كل بانك مركزي اظهار داشت: رئيس كل سه قوه ساعت‌ها وقت گذاشته و بر روي گزارش كارشناسي بانك مركزي تائيد نهادند. اين در حالي است كه در جلسات شوراي هماهنگي اقتصادي سران سه قوه نيز اين موضوعات مطرح شد و ارزيابي‌هاي لازم صورت گرفت، پس اكنون جواب مثبت به بانك مركزي داده شده تا اين طرح را در جامعه اجرا كند.

تثبيت قيمت كالا‌هاي اساسي تا فروردين ۹۸

همتي گفت: دغدغه عمومي مقام معظم رهبري و رئيس جمهور و ساير مسئولان نظام اين است كه كالا‌هاي اساسي و ضروري و دارو، تجهيزات پزشكي به قيمت ثابت و بدون افزايش نرخ، به دست مردم برسد كه اين يك دغدغه مهم رئيس جمهور هم بوده است كه در اين زمينه هم حساسيت كافي داشته‌اند، بنابراين وزارتخانه‌هاي صمت، جهاد و بهداشت مكلف شده اند كه فهرست كالا‌هاي ضروري يعني حتي بالاتر از كالا‌هاي اساسي را بازنگري كرده و در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي نيز كه بايد حتما در اختيار مردم قرار گيرد، در گروه اول قرار گرفته كه اين به معناي يك بازار نيست.

وي اظهار داشت: نرخ كالا‌هاي اساسي تا پايان فروردين ۹۸ بدون تغيير باقي خواهد ماند و البته ارز هم تا همان زمان به نرخ ۴۲۰۰ توماني در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد؛ البته نظارت كافي نيز صورت مي‌گيرد كه انحراف در اين زمينه وجود نداشته باشد. بر اين اساس وزرا قول داده اند كه اين موضوع را به عنوان يك وظيفه اوليه و اصلي خود در دستور كار قرار دهند كه نظارت كافي داشته باشند و رئيس جمهور نيز روزانه اين موضوع را پيگيري خواهد كرد.

همتي با بيان اينكه عمق بازار ثانويه تعميق خواهد شد، گفت: در گذشته قرار بر اين بود كه بيست درصد از صادركنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به بازار ثانويه ارايه كنند، كه البته اين بازار به صورت كامل شكل نگرفت، اما غير از كالا‌هاي اساسي، اكنون همه كالا‌ها بايد از اين بازار تامين ارز شوند، بر اين اساس تمامي واردكنندگان بر اساس برنامه ريزي كه وزارت صمت خواهد داشت و بر مبناي ثبت سفارشي كه براي كشور و كارخانجات ضروري است، از اين بازار تامين خواهد شد.

عرضه كنندگان ارز در بازار ثانويه چه كالا‌هايي هستند؟

وي اظهار داشت: پتروشيمي‌ها، فولادي‌ها، گاز، ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي مجموعا به عنوان عرضه كنندگان ارز در بازار ثانويه عمل خواهند كرد و قيمت هم بر اساس عرضه و تقاضا است، البته عرضه و تقاضا اين طور نيست كه رها باشد، اگرچه معتقديم كه بازار بهترين كار را خواهد كرد، اما ما در نرخ دخالت نمي‌كنيم، اما ارز پرقدرت بانك مركزي نيز حضور خواهد شد و در مواقع ضروري، بازار را هدايت خواهد كرد، پس نرخ شناور مديريت شده خواهد بود.

رئيس كل بانك مركزي گفت: صادركنندگان اگر ارز خود را در مدت زمان تعيين شده به بازار ثانويه ارايه نكرده باشند، بايد مابه التفاوت را با نرخ بازار آزادي كه شكل خواهد گرفت، به حساب خزانه واريز كنند.

وي اظهار داشت: دولت راجع به نرخ دخالت نمي‌كند و اين نرخ را اعلام نمي‌كند و نخواهد كرد، بنابراين بازار آزاد قيمت را شكل خواهد داد، ضمن اينكه مطمئن باشيد كه نرخي كه در اين بازار شكل مي‌گيرد، به خاطر عمق زياد بازار ثانويه جديد، حتما نرخ بهينه‌اي خواهد داشت.

هيچ نرخي را اعلام نخواهم كرد

همتي گفت: اميدواريم نياز به دخالت ارز پرقدرت خود در بازار نداشته باشيم، اما معتقديم كه بازار بايد خود را كنترل كرده، البته سياست من هم اضافه كردن ذخاير ارزي بانك مركزي است و اميدواريم كه از اين ارز مداخله‌اي استفاده نكنيم.

وي اظهار داشت: آن دسته از كالا‌هايي كه در وزارت صمت ثبت سفارش خواهند شد، از بازار ثانويه تامين ارز خواهند كرد؛ پس اولويت بندي دو و سه نيز نخواهيم داشت.

همتي گفت: اگر از مصرف كنندگان حمايت كنيم، به طور خود به خودي توليدكنندگان نيز حمايت خواهند شد. اين در حالي است كه نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني به دست توليدكنندگان نمي‌رسيد؛ اين در حالي است كه نرخ دستوري حتما رانت و فساد خواهد داشت.

رئيس كل بانك مركزي در خصوص عملكرد صرافي‌ها در بسته جديد ارزي گفت: يكي از مشكلات كنوني، عدم تامين ارز از سوي مردم در مصارف مسافري و پزشكي بود؛ بنابراين تصميم دولت بر اين شد كه خريد و فروش ارز در صرافي‌ها مجاز باشد، همه صرافي‌ها خريد و فروش ارز را خواهند داشت و براي سفر خارجي و خدمات نيز تامين اسكناس خواهند كرد. اميدواريم صرافي‌ها كه مدتي است فعاليتشان تعطيل بوده است، به دولت و مردم كمك كنند تا اين بازار شفاف شود و نياز‌هاي واقعي مردم را با نرخ ارزي كه در بازار ثانويه شكل گرفته است، تامين كنيم.

وي اظهار داشت: بازار صرافي ها، خريد و فروش خرد انجام مي‌دهند، خريد و فروش تا ده هزار دلار نيز مجاز است. بايد در بازار ثانوي، تسويه ارز صرافي‌ها نيز صورت مي‌گيرد. در اين ميان صادرات غيرنفتي غير از پتروشيمي‌ها و مواردي از اين دست، مي‌توانند تامين كنندگان ارز صرافي‌ها باشند. اگر اين روند صادرات پتروشيمي پيش رود، به ۴۰ ميليارد دلار در سال جاري خواهيم رسيد؛ چراكه در ۴ ماهه ابتداي سال جاري، ۱۵ ميليارد دلار صادرات پتروشيمي داشتيم.

بر روي بازار ارز سوار خواهيم شد

همتي گفت: اختلاف اسكناس و حواله در بازار تا حد معقولي قابل قبول است؛ نرخ بازار از ادغام بازار ثانويه و سامانه نيما به دست مي‌آيد. ما مشكلي براي ارز نداريم حتي در دوره تحريم‌ها نيز مشكلي نخواهيم داشت.

وي افزود: انتظارات براي مردم بسيار مهم است، ما در سيستم دولتي و شما در رسانه بايد انتظارات مردم را مثبت كنند؛ البته عواملي گرايش منفي در بازار ايجاد مي‌كنند، در حاليكه واقعيت اين طور نيست؛ وقتي كه ما خريد و فروش ارز را محدود كرده بوديم، فشار بر روي معاملات سكه افتاد؛ اما با توجه به نرخ پيش روي دلار، بازار سكه نيز فرو خواهد ريخت.

رئيس كل بانك مركزي، تغييرات نرخ ارز در اين دوره، اثرات خود را بر روي تورم تخليه كرده است؛ البته مسكن، خودرو و برخي كالاها، گران شده اند و تاثير خود را بر روي تورم گذاشته است، اگر نرخي كه در بازار شكل مي‌گيرد كه البته با نرخ قبلي بسيار تفاوت خواهد داشت، متعادل باشد، نرخ تورم متعادل خواهد بود. ما با اين سيستم بر روي بازار ارز سوار خواهيم شد.

جلوي خروج سرمايه از كشور را مي‌گيريم

همتي گفت: با كنترلي كه خواهيم داشت اجازه خروج سرمايه را نخواهيم داشت، ما ورود ارز به كشور را از سوي صرافي‌ها مجاز اعلام كرده ايم كه هم طلا و هم اسكناس مي‌توانند وارد كنند. البته اشخاص حقيقي نيز مي‌توانند ارز و طلا وارد كنند؛ اين در حالي است كه اين كار البته در تخصص صرافي‌ها است.

رئيس كل بانك مركزي گفت: به هر كسي كه توانايي واردات طلا داشته باشد، دولت به او اجازه مي‌دهد. اين در حالي است كه با رئيس سازمان بورس نيز صحبت كرده ايم كه مي‌خواهيم كنترل بازار‌هاي ثانويه را از طريق بازار باز و بازار‌هاي موازي خواهيم كرد. يعني بازار مالي را در كنار بازار ثانويه قرار خواهيم داد و از ابزار‌هاي بازار‌هاي مالي استفاده بهينه خواهيم كرد؛ ضمن اينكه براي استفاده از بازار‌هاي مالي نيز ظرف دو هفته آينده تصميمات خوبي را اعلام خواهيم كرد.

اجراي سياست‌هاي جديد ارزي از سه شنبه

وي اظهار داشت: فردا به صورت جدي با صادركنندگان و صرافي‌ها جلسه برگزار خواهيم كرد و اجراي بسته را به روز سه شنبه پيش رو موكول خواهيم كرد.

همتي گفت: بانك مركزي مجاز شده است كه سپرده‌هاي ارزي مردم را جذب كند و بانك‌هاي عامل نيز مجاز شده اند كه سپرده‌هاي ارزي را به عنوان عامل بانك مركزي جذب كنند و البته نرخ سود را نيز ابلاغ خواهيم كرد. برخي از بانك‌ها در مورد سپرده‌هاي ارزي به مردم جفا كردند. ما اين اطمينان را به مردم مي‌دهيم كه از سپرده‌هاي ارزي سود بگيرند و ارزش روز دارايي خود را حفظ كنند.

وي افزود: مردم هم بايد دولت را كمك كنند؛ چراكه تلاش دولت براي رفاه مردم است و بايد مشكلات و فشار‌هاي بين المللي را حل و فصل كند. ما هم بايد به دولت كمك كنيم. در تركيه نيز اين اتفاق رخ داده است.

بازار كوچه و پس كوچه را كنترل مي‌كنيم

همتي گفت: در همه كشور‌هاي پيشرفته حتي بازار كوچه و پس كوچه وجود دارد، اما كنترل خواهيم كرد. رئيس بانك مركزي نبايد معمولا حرف بزند، بالاخره همه جاي دنيا بيانيه مي‌دهد و خود زياد حرف نمي‌زند، اما جا‌هايي كه ضروري باشد حتما به مردم توضيح مي‌دهم. شخصا در اين شرايط سخت، اين مسئوليت را قبول كردم و تمام داشته‌هاي علمي خود را به كار خواهم بست و اعتماد عمومي به بانك مركزي را باز خواهم گرداند.

ارز مسافرتي از اين به بعد آزاد است

رئيس كل بانك مركزي گفت: افرادي كه بليت تهيه كرده اند براي روز‌هاي پيش رو، حتما ارز خود را به نرخ قبلي دريافت خواهند كرد. اين در حالي است كه از اين پس ارز مسافرتي معنا نخواهد داشت.

وي افزود: بازار پول بايد در خدمت كوتاه مدت بوده و بازار‌هاي سرمايه به سمت تامين مالي بلندمدت باشد. من راجع به بازار سرمايه ايده دارم و البته سهامداران بازار سرمايه مطمئن باشند كه بنده در كنار آن‌ها هستم. من ۱۵ سال در اين سمت بوده ام كه تعلق خاطر دارم.

نرخ سود بانكي را هنوز تعيين تكليف نكرده ايم

همتي با بيان اينكه تنها ده روز است كه به بانك مركزي آمده ام گفت: روابطم با بانكي‌ها خوب است و با بانك‌ها رفاقت دارم، البته نظارت حرفه‌اي را نيز اعمال خواهم كرد و اگر تخلف كنند، حتما برخورد خواهم كرد، اما در رابطه با سود و اضافه برداشت با بانك‌ها به زودي صحبت خواهم كرد. بانك مركزي وظيفه دارد تا ارزش پول ملي را حفظ كرده و تورم را كنترل نمايد. اين در حالي است كه بانك‌ها بايد ضوابط جدي را رعايت كرده و از خلق پول جلوگيري كنند. پس از ساماندهي بازار ارز، به بانك‌ها خواهيم پرداخت.