خوزنا : روحاني: تحريم همراه با مذاكره معنا ندارد
سه شنبه، 16 مرداد 1397 - 07:20 کد خبر:79339

خبرگزاري مهر: رئيس جمهور ايران دوشنبه شب در گفتگوي زنده تلويزيوني با مردم درباره موضوع مذاكره با آمريكا گفت: مردم ما در طول سال هاي گذشته تجربه بسيار خوبي هم از مقامات آمريكايي و هم از دولت مردان ايراني دارند.

كساني كه امروز دولت را در اختيار دارند كساني هستند كه از ابتدا شعارشان تعامل، گفتگو و مذاكره بوده و بر همين مبنا پيش رفتند و با آمريكايي ها و بقيه مذاكره كردند.

آمريكا از نتيجه مذاكره و پشت مذاكره خارج شدند

رئيس جمهور ادامه داد: در طول دو سال به صورت مداوم مذاكرات انجام شد و به نتيجه اي رسيد كه آمريكايي ها كم و بيش اجرا مي كردند، بقيه متعهد بودند و ايران هم كاملا متعهد بود. كسي كه ادعا مي كند تمايل به مذاكره دارد، بايد بداند كه مذاكره مباني دارد و اولين آن صداقت دو طرف و به نتيجه رسيدن مذاكره است.

كسي كه ادعاي مذاكره مي كند بدون مذاكره از تعهدات بين المللي از پاريس تا تعهدات تجاري خارج شده و مخاطب اين حرف ها دولت ايران نيست كه دولت جواب دهد، آنها از نتيجه مذاكره و پشت ميز مذاكره خارج شدند.

همزماني تحريم و مذاكره چه معنايي دارد؟

رئيس جمهور با بيان اينكه كسي كه ادعا ي مذاكره مي كند بايد نشان دهد كه مي خواهد مشكل را حل كند، تصريح كرد: همزماني تحريم و مذاكره چه معنايي دارد؟ اگر كسي در برابر رقيب خود از چاقو استفاده مي كند و آن را در بازو فرد فور مي‌كند و مي گويد ميخواهم مذاكره كنم معنايي ندارد و اول بايد چاقو را خارج كند.

حرف هاي ترامپ يا براي مصرف داخلي و يا براي جنگ رواني عليه مردم ايران است

وي گفت: آنها مي خواهند در اين جنگ رواني مردم ايران را دچار ترديد كنند و از آن براي انتخابات كنگره در ماه هاي آينده استفاده كنند، حرف هاي ترامپ يا براي مصرف داخلي و يا براي جنگ رواني عليه مردم ايران است.

ما حتي در دولت جديد هم با دولت آمريكا مذاكره كرديم و در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل وزراي خارجه ۱+۵ با وزير امور خارجه ما مذاكره كردند و آقاي تيلرسون نيز در اين مذاكرات حضور داشت.

ترامپ و دولت او كساني هستند كه به مذاكره پشت كرده اند

روحاني با بيان اينكه ترامپ و دولت او كساني هستند كه به مذاكره پشت كرده اند، خاطرنشان كرد: كاري كه او انجام مي دهد، كاري بر عليه ملت ايران و منافع ملي ايران است و اگر صداقت باشد ايران از مذاكره استقبال مي كند.

تحريم همراه با مذاكره معنا ندارد

وي تاكيد كرد: تحريم همراه با مذاكره معنا ندارد. تحريم عليه بيماران، كودكان و بزرگسالان ايراني متناقض است و يادآور مثل معروف ايراني "قسم حضرت عباس را باور كنيم يا دم خروس را" است.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه تحريم و مذاكره سازگار نيست، ادامه داد: كسي كه مردم ايران را تحت تحريم قرار مي دهد و ديگران را تهديد مي كند براي كار نكردن با ايران، فشارش تنها عليه ايران نيست بلكه عليه همه شركت هاي خارجي است كه در حال كار با ايران هستند.

آمريكا براي نحوه پرداخت غرامت هايي كه از سال ۱۳۳۲ تاكنون به ايران دارد، بايد مذاكره كند

روحاني با بيان اينكه من پيش شرطي براي مذاكره با آمريكا ندارم، تصريح كرد: اگر دولت آمريكا آماده است درباره نحوه پرداخت غرامت هايي كه از سال ۱۳۳۲ تا كنون به ايران دارد مذاكره كند، آماده ايم تا ببينيم چطور مي خواهد و در چند قسط و چگونه اين بدهي را پرداخت كند.

آمريكا بدهكار ملت ايران است و به دليل دخالت هايش در امور ايران هم بدهكار عذرخواهي است و هم بدهكار غرامت است.

رئيس جمهور در مورد نرخ ارز نيز گفت: نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني تا پايان فروردين ۹۸ تغيير نمي كند.

رئيس جمهور در خصوص شرايط پس از خروج آمريكا از برجام و رفتار اروپايي ها، اظهار داشت: آمريكايي ها اول دنبال اين بودند كه بقيه كشورهاي ۱+۵ را با خود همراه كنند و به همين دليل هم ترامپ در ۲۲ دي ماه سال گذشته از شركاي خود خواست تا آنها هم بيايند و مذاكره مجدد درباره برجام را آغاز كنند كه موفق نشد و ناچار شد بگويد به تنهايي از برجام خارج مي شوم.

اروپايي ها در مقابل اولين قدم ترامپ براي تحريم ايستادند

رئيس جمهور با بيان اينكه هدف آمريكا اين بود كه ايران بلافاصله از برجام خارج شود تا پرونده را به شوراي امنيت ببرد، تصريح كرد: ما دستاوردي در برجام داريم كه قطعنامه ۲۲۳۱ است و كشورهاي جهان را دعوت مي كند از برجام حمايت كنند و يك سند و پيمان بين المللي در شوراي امنيت است.

ترامپ مي خواست همه اين دستاورها را از ما بگيرد و مي خواست همه دنيا را وادار به تحريم كند كه در اين كار ناموفق بودند و در دوشنبه كه آمريكا مي خواهد اولين قدم تحريم را بردارد، اروپايي ها در برابر او ايستادگي كردند و قانون انسداد تحريم را اعلام كردند و گفتند هر شركتي كه با ايران كار مي كند، اگر بخواهد حرف آمريكا را قبول كند اروپا او را تحريم مي كند.

اروپا در مقام عمل بايد برنامه ريزي كنند كه چگونه تحريم را جبران كنند

روحاني با بيان اينكه امروز در سراسر جهان تنها نيستيم و بجز چند كشور محدود ساير كشورهاي جهان ايران را بعنوان يك كشور متعهد قابل اعتماد مي شناسند، خاطرنشان كرد: مهلتي كه داديم بر اين مبنا بود كه ديگران يعني ۵ كشور بتوانند اين تحريم را جبران كنند و برجام حفظ شود.

پنج كشور از نظر سياسي سنگ تمام گذاشتند و موضع گيري و مقررات وضع كردند و كار آمريكا را غيرقابل قبول دانستند؛ اما در مقام عمل بايد برنامه ريزي كنند كه چگونه مي خواهند جبران كنند.

قول اروپا، چين و روسيه ايستادگي براي فروش نفت و حفظ روابط بانكي با دنيا است

وي افزود: با اروپايي ها و چين و روسيه از نزديك مذاكره كرديم و قولشان اين است كه به تحريم اعتنا نخواهيم كرد.

مشكل آنها شركت هايي است كه ممكن است تحت تاثير قرار بگيرند و ما هنوز منتظر اقدامات عملي اروپا هستيم. جلسه اي در اواخر همين ماه اوت قرار است بين ايران و ۵ كشور ديگر در اروپا برگزار شود و در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل هم در سطح وزرا گفتگو مي شود.

رئيس جمهور با بيان اينكه اساس تحريم به سه ماه آينده بر مي گردد كه مي خواهد در نفت و بانك وارد شود، گفت: قولي كه اروپا و چين و روسيه به ما دادند ايستادگي براي فروش نفت و حفظ روابط بانكي با دنيا است.

مانعي براي گسترش روابط با اروپا نداريم

رئيس جمهور در ادامه درباره آينده فعاليت ايران با روسيه و چين در جريان اجراي برجام و عمل كردن اين كشور به تعهداتشان، اظهار داشت: براي ما منافع ملي مهم است؛ البته رابطه اي كه با چين و روسيه داريم بهتر و بيشتر از اروپاست، به عنوان مثال چين دارد رآكتور اراك را بر مبناي تعهدات برجامي دنبال مي كند و به عنوان بزرگترين شريك تجاري ما محسوب مي شود.

روحاني افزود: در ديداري هم كه در حاشيه اجلاس شانگهاي داشتيم مقامات چيني اعلام كردند كه به تعهدات خودشان پايبند هستند. هر چند كه در شكل تعهدات ممكن است اختلافاتي باشد اما هم چين و هم روسيه روابط خوبي با ما دارند و به طور كلي رابطه با كشورهاي آسيايي براي ما اهميت دارد.

وي تاكيد كرد: البته هيچ مانعي براي گسترش روابط با اروپا نداريم و در حال توسعه روابط هستيم.

رئيس جمهور در ادامه و در خصوص التهابات ارزي آغاز شده از اسفند ماه سال قبل و ابتداي امسال اظهار داشت: ما يكسري مشكلات و بيماري ها در اقتصادمان داريم كه مربوط به اين دولت و دولت قبل نيست و برخي از آنها مربوط به قبل از انقلاب بوده است؛ مشكلات بانك ها و موسسات اعتباري، مزمن بوده و در شرايط خاص بروز و ظهور مي يابد.

روحاني با بيان اينكه حركت نقدينگي باعث ايجاد تهديداتي مي شود، گفت: علت حركت نقدينگي هم اين است كه چون اعتماد مردم به آينده متزلزل مي شود و در جريان دسترسي به ارز و روابط بانكي ما با دنيا مشكلاتي ايجاد مي شود، اين شرايط ايجاد مي شود.

رئيس جمهور خاطرنشان كرد: در دولت يازدهم و سال اول دولت دوازدهم روند حركت ما به گونه اي بود كه نرخ ارز داشت كاهش مي يافت و ما هم به دنبال اين بوديم كه جلوي اين كاهش را بگيريم؛ علتش هم اين بود كه مردم به آينده اميدوار و خوشبين بودند و مي دانستند روابط ما با دنيا بهتر مي شود البته در مذاكرات هم برخي منابع ارزي ما آزاد شد.

در دي ماه ۹۶ عده‌اي بدنبال اعتراض و برخي بدنبال اغتشاش بودند

وي با اشاره به زمان شروع مشكلات ارزي و دو عامل در اين خصوص گفت: هر دو عامل در دي ماه ۹۶ اتفاق افتاد. در پنجم دي ماه سال قبل اعتراضاتي در يك شهر آغاز شد و به شهرهاي ديگر سرايت كرد؛ برخي ها به دنبال اعتراض بودند و برخي ها به دنبال اغتشاش.

مردم هم وقتي احساس كردند عده اي به دنبال سوءاستفاده هستند با دولت همكاري كردند و شرايط آرام شد اما متاسفانه خارجي ها پيامي را كه دريافت كرده بودند نگه داشتند و فكر كردند با فشار بيشتر مي‌توانند مشكلات را افزايش دهند.

رئيس جمهور ادامه داد: بر اين اساس در ۲۲ دي ماه ترامپ اعلام كرد اگر ديگران هم نيايند او از برجام خارج مي شود؛ از سوي ديگر مشكلاتي براي روابط بانكي ما با دنيا از زمان روي كار آمدن ترامپ آغاز شد لذا در فروردين ۹۷ التهاب بزرگي ايجاد شد و اگر همه يعني خريداران و فروشندگان ارز، صرافان و صادركنندگان و واردكنندگان همكاري مي‌كردند اين التهاب قابل كنترل بود.

برخي ارز ۴۲۰۰ توماني گرفتند اما سوءاستفاده كردند

روحاني افزود: ما به مردم گفتيم هر چه مي خواهيد وارد كنيد، ارز ۴۲۰۰ توماني به آن تعلق مي گيرد اما عده اي ارز گرفتند و سوءاستفاده كردند؛ يا جنس وارد نكردند و يا در بازار آزاد فروختند.

وي گفت: اين روند همزمان شد با ارديبهشت ماه و خروج آمريكا از برجام؛ لذا در خرداد ماه به اين نتيجه رسيديم كه بسته فعلي ارزي با توجه به سوءاستفاده ها و اتفاقات جديد كارايي ندارد و وقتي رانت وجود دارد و مردم نسبت به آينده نگران هستند، مشكل ايجاد مي شود لذا به فكر بسته جديد افتاديم كه از خرداد ماه شروع به بحث در خصوص آن كرديم.

رئيس جمهور با بيان اينكه مي خواستم زودتر از اينها با مردم صحبت كنم، عنوان كرد: بازي هاي فوتبال جام جهاني و سرگرمي مردم به آن و آماده نبودن بسته جديد ارزي باعث شد تا با تاخير اين مصاحبه انجام شود.

روحاني با تاكيد بر اينكه بسته جديد ارزي متفاوت از گذشته است، ادامه داد: در گذشته بانك مركزي مسئوليت كار را بر عهده مي گرفت اما در شرايط جديد تعهدات بانك مركزي خيلي كمتر است، امروز بانك مركزي براي كالاهاي اساسي و ضروري مثل مواد غذايي، دارو و تجهيزات پزشكي متعهد است كه با يك قيمت ثابت ارز ارائه كند.

فهرست جديد كالاهاي اساسي امشب به بانك مركزي اعلام مي شود

وي با اشاره به هماهنگي هاي عصر امروز با وزراي دولت براي تعيين فهرست كالاهاي اساسي مشمول دريافت ارز دولتي تصريح كرد: قرار شده است فهرست جديد كالاهاي اساسي امشب به بانك مركزي اعلام شود. مردم بايد به اين فهرست اعتماد داشته باشند كه نوسانات ارزي تاثيري بر آن نخواهد داشت.

نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني تا فروردين ۹۸ تغيير نمي كند

روحاني يادآور شد: در جلسه دولت به وزرا گفتم كه ارز ۴۲۰۰ توماني براي كالاهاي اساسي حداقل تا فروردين ۹۸ ادامه خواهد داشت.

وي ادامه داد: تعريف كالاهاي اساسي در فهرست جديد قدري بازتر از قبل شده و حبوبات و شوينده ها نيز اضافه شده است.

رئيس جمهور تاكيد كرد: ارزي كه پرداخت مي شود بايد به طور شفاف به مردم گفته شود كه به چه كساني و به چه ميزان پرداخت مي شود و قرار است چه كالاهايي وارد كنند و تا رسيدن آن كالا به دست مصرف كننده همه اعم از دولت و تعزيرات بايد نظارت كنند.

مي خواستم بسته جديد ارزي آماده شود، بعد مصاحبه كنم

 رئيس‌جمهور گفت: وقتي رانت است و شرايط، شرايطي است كه مردم براي آينده نگراني دارند، ما به فكر يك بسته پيشنهادي افتاديم و كار را شروع كرديم.

اين را از همان خرداد ماه شروع كرديم و بحث در دولت، در خارج از دولت و در ستاد اقتصادي مطرح شد. در خرداد بعد از ماه رمضان مي‌خواستم با مردم حرف بزنم، اما شرايط، شرايط فوتبال و حضور در جام‌جهاني بود كه شرايط را متفاوت كرده بود و مردم براي مصاحبه سرشان گرم بود به بازي‌هاي جام‌جهاني.

روحاني ادامه داد: يك‌مقدار هم به خاطر اين بود كه بسته جديد ما آماده شود و به اين دليل مصاحبه من يك ‌مقدار به تأخير افتاد تا ما به بسته جديد ارزي رسيديم. بسته جديد ارزي كاملاً با بسته گذشته تفاوت‌هاي اساسي دارد. در بسته گذشته بانك مركزي بود كه بار سنگيني را بر دوش مي‌كشيد و مي‌گفت من متعهدم و هر سال تأمين مي‌كنم آن هم با يك قيمت قابل قبول و متعارف.

وي با بيان اينكه در اين شرايط ايجاد رانت مي‌شد، گفت: در شرايط جديد تعهد بانك مركزي خيلي كمتر است؛ يعني امروز بانك مركزي ما براي كالاهاي ضروري و اساسي از جمله مواد غذايي ضروري، دارو و تجهيزات پزشكي متعهد است كه با يك قيمت متعارف و يا قيمت ثابت، اين يارانه را پرداخت كند.

فردا؛ آغاز اجراي بسته جديد ارزي

رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه از فردا بسته جديد ارزي ما اجرا و عملياتي مي‌شود، اظهار داشت: وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صمت توافقات خود را با بهداشت و درمان انجام دادند. فهرست جديد كه غروب راجع به آن صحبت مي‌كردم، مي‌گفتند كه تا شب ما آن را اعلام مي‌كنيم و حتماً تا الان به بانك مركزي اعلام شده است.

ارز ۴۲۰۰ توماني تا پايان فروردين ۹۸ براي كالاهاي اساسي دست نخواهد خورد

روحاني با بيان اينكه مردم بايد اعتماد داشته باشند كه نوسانات ارز تأثيري روي قيمت آن فهرست نخواهد داشت، تصريح كرد:

با يك اعتماد و اطميناني نسبت به آينده مي‌توان نگاه كرد و در جلسه هيأت دولت گفتم به وزرا كه ارزي كه براي كالاي اساسي ۴۲۰۰ تومان است و از فردا اجرا خواهد شد، اين ادامه خواهد داشت؛ حداقل مردم بايد بدانند تا پايان فروردين سال آينده اين نرخ براي كالاهاي اساسي دست نخواهد خورد. كالاي اساسي يك مقدار بازتر از آن كالاهاي اساسي معروف در ذهن مردم است.

فهرست كالاهاي اساسي را بازتر كرديم

وي ادامه داد: گوشت، برنج، ماست، پنير و ... از قبل كالاي اساسي بود و ما حبوبات را هم اضافه كرديم. شوينده‌ها را هم اضافه كرديم و يك‌مقدار كالاهاي اساسي را بازتر كرديم كه فهرست آن به بانك مركزي اعلام شده و «صمت» ما بايد به مردم اعلام كند تا مردم كاملاً بدانند و ارزي كه داده مي‌شود، بايد به صورت كامل به مردم گفته شود.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه بايد به مردم گفت كه مبلغ ۴۲۰۰ تومان به چه كساني ارز داده شده است؟ تصريح كرد: شركت دولتي و شركت خصوصي بوده و بناست چه كالايي بياورند و قرار ما با وزرا اين بوده است كه اين ارز ۴۲۰۰ توماني كه يارانه‌اي نيز است تا رسيدن به دست مصرف‌كننده، همه نظارت كنند.

روحاني گفت: هم دستگاه‌هاي نظارتي دولت، هم تعزيرات، هم قوه‌قضائيه، هم بازرسي و همه اينها در كنار هم بايد با هم همكاري كنند تا اين قيمت به دست مردم برسد تا مردم خيالشان نسبت به ضروريات زندگي راحت شود.

وزارت جهاد كشاورزي مي گويد براي كنترل ارز دولتي مشكلي ندارم

وي در ادامه در خصوص آينده كنترل ارز دولتي گفت: درگذشته چند هزار قلم كالا بود و كنترل آن بسيار سخت بود. ما هم مي‌خواستيم كنترل كنيم و خيلي از پرونده‌ها هم آماده شده است.

اقلام الان محدود است و وزارت جهاد كشاورزي ما مي‌گويد من براي كنترل مشكلي ندارم و تمام چيزهايي كه براي پروتئين است، مانند ذرت، جو، كنجاله و اينهايي كه براي دامپروري‌هاي داخلي بايد وارد شود، مشكلي نيست و با همين ارز خواهد بود.

مواد غذايي مردم و بخش پروتئين ۱۵ تا ۲۰ ميليارد تومان در سال بودجه نياز دارد

روحاني افزود: ارز در اين شرايط به مواد غذايي مردم و بخش پروتئين تعلق مي‌گيرد. كنترل اين خيلي آسانتر است. اين بخش بين ۱۵ تا ۲۰ ميليارد تومان در سال بودجه نياز دارد و دولت به آن متعهد است. بانك مركزي اين پول را با اين قيمت ثابت پرداخت مي‌كند. تا پايان فروردين سال آينده با همين ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و تغيير نخواهد كرد.

ديشب تصميم گرفتم فرآورده هاي نفتي به داخل «بازار دوم» بيايد

 وي با بيان اينكه باقي ارز به داخل يك بازاري مي‌آيد و اين قيمت را بازار تعيين مي‌كند، گفت: در اواخر بسته قبلي اين طرح آمد و تحت عنوان «بازار دوم» بود. منتهي اشكال آن اين بود كه ارز همه صادركنندگان نمي‌آمد و برخي از صادركنندگان ما ارزشان به اين بازار مي‌آمد.

برنامه‌ريزي اين است كه تمام ارز صادرات غيرنفتي ما داخل اين بازار بيايد. هرچه صادرات غيرنفتي داريم كه حالا در سال حدود ۴۰ يا ۵۰ ميليارد است، به داخل اين بازار مي‌آيد. ديشب تصميم گرفتيم حتي فرآورده‌هاي نفتي نيز به داخل اين بازار بيايد.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه بازار بزرگي ايجاد خواهد شد، افزود: يك رقم بزرگ ارزي وارد مي‌شود. حالا چه كساني مي‌توانند از اين استفاده كنند؛ چارچوب آن هم تعيين شده كه وزارت صمت بايد ببيند چه چيزي براي كشور لازم است.

ليست اقلام ممنوعه سرجاي خود باقي مي ماند

وي با اشاره به اعلام ليستي به عنوان اقلام ممنوعه گفت: آن ليست سَرِ جاي خود است و الان برداشته نمي‌شود تا ببينيم در آينده شرايط چه مي‌شود.

روحاني با تأكيد بر اينكه يكسري اقلام ممنوع است، تصريح كرد: آن اقلامي كه آزاد است بر اساس ثبت سفارش خواهد بود. بر مبناي چارچوبي كه براي وزارت صمت مشخص شده، به بانك مركزي اعلام خواهد شد و بانك مركزي آن ارز را در اختيار آنها قرار خواهد داد.

بنابراين ارز به اين صورت درخواهد آمد. يك بخشي از آن، ارز ۴۲۰۰ توماني است كه باقي مي‌ماند و ما به آن متعهديم و بخش ديگري در بازار آزاد عرضه مي‌شود. بازار آزاد در روزهاي آينده قيمت را مشخص مي‌كند.

دولت وارد نرخ بازار آزاد نمي شود

رئيس‌جمهور با اعلام اينكه طرح از فردا اجرا مي‌شود، گفت: بخش‌هايي نيز وجود دارد كه ممكن است اجراي آن تا دو، سه روز به طول بيانجامد. بازار خودش را پيدا خواهد كرد. ارز در بازار آزاد نرخ پيدا خواهد كرد.

وي با بيان اينكه دولت وارد نرخ بازار آزاد نمي‌شود، اظهار داشت: به اين دليل كه ما همه ارز صادراتي را در اين بازار مي‌آوريم، با عرضه و تقاضا كنترل مي‌شود.

فعاليت صرافي ها تسهيل مي شود

روحاني تصريح كرد: چون فعاليت صرافي‌ها و ورود اسكناس و طلا از فردا آزاد مي‌شود و حتي بدون گمرك و ماليات بر ارزش افزوده است، يك‌مقدار تسهيل مي‌شود. صرافي‌ها مي‌توانند در چارچوبي كه بانك مركزي به آنها اعلام مي‌كند، ارز را در اختيار متقاضيان قرار دهند. بانك مركزي بايد موارد را مشخص كند. ۳۶ مورد نيازمندي‌هايي است كه مردم نياز دارند و از قبل مشخص شده است.

رئيس‌جمهور ادامه داد: ما حالتي كه قبلاً داشتيم و ارزها ممنوع بود، وجود نخواهد داشت. از طرف ديگر قبلاً اگر مردم دلار خود را در داخل بانك مي‌آوردند، قاچاق بود اما از فردا ديگر قاچاق نيست.

قبلاً چون بانك اين پول را مي‌گرفت، وقتي مشتري مي‌خواست پولش را بگيرد، مي‌گفت من به ريال حساب مي‌كنم اما در بسته جديد، بانك مركزي متعهد است هر كسي كه اسكناس خود را به عنوان سپرده در بانك مي‌گذارد، اين بانك مركزي است كه به عهده مي‌گيرد كه همان ارز را با سود به او پرداخت كند.

وي با بيان اينكه اين مسئله باعث اعتماد مردم است، گفت: دولت و بانك مركزي متعهد هستند و معتقدم اين امر، بازار را متعادل مي‌كند.

اگر دولت تلاش كند ارز بيشتر بيايد و مردم ارز را به گوشه‌اي ببرند، هيچ‌وقت ما موفق نمي‌شويم

روحاني تصريح كرد: در تمام اين طرح‌ها دولت و مردم بايد در كنار هم قرار بگيرند. مردم عزيز بايد اين‌طور در نظر بگيرند كه امروز ارز به يك معنا اِرض ما هم است؛ يعني يك آبروي ملي براي ما هم است و اين آبروي ملي بايد با همكاري همه حراست و حفاظت شود.

اگر دولت تلاش كند ارز بيشتر بيايد و مردم هم تلاش كنند ارز بيشتري جمع كنند و به گوشه‌اي ببرند، هيچ‌وقت ما موفق نمي‌شويم.

رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه دولت و مردم در كنار هم قرار مي‌گيرند، گفت: اگر دولت و مردم در كنار هم قرار بگيرند و اين را وظيفه خود بدانيم و مردم به دولت اعتماد كنند و با تلاش به دنبال حل مشكلات باشيم، مشكل حل مي‌شود. به مردم عزيز مي‌گويم كه همه اعضاي دولت تا دير وقت در دفتر كار هستند و كار مي‌كنند.

وي با بيان اينكه همه وزرا مشغول فعاليت هستند، افزود: حالا يا شهرستان هستند يا در دفتر كار خود حضور دارند. همه وزراي ما شبانه‌روزي فعاليت مي‌كنند و مردم ما بايد مطمئن باشند كه دولت همه توان خود را براي اين كار گذاشته است. رئيس‌جمهور، وزرا و تمام دستگاه‌هاي دولتي دنبال اين هستند.

مردم، دولت و قواي ديگر در كنار يكديگر قرار بگيرند، آنها به اهدافشان با تحريم نمي رسند

روحاني با اشاره به جلسات سه قوه گفت: قوه قضائيه و مجلس شوراي اسلامي هم همكاري مي‌كنند و به نظر من اگر مردم، دولت و قواي ما همه در كنار هم قرار بگيرند، هيچ‌كس نمي‌تواند ما را شكست دهد. تحريم به اهدافي كه آنها دارند، نمي‌رسد.

از تحريم به سرعت عبور خواهيم كرد

رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه تحريم فوايدي دارد، تصريح كرد: تحريم فوايد و فشارهايي دارد و ما حتماً به سلامت عبور خواهيم كرد. اگر متحد باشيم، تحريم هر چه زودتر شكسته خواهد شد. تحريمي كه آمريكا از امروز شروع كرده است، البته از قبل اجرايي و عملياتي شده است. از دي ماه سال گذشته اين تحريم شروع شده اما به طور رسمي از امروز است.

متحدانه با هم كار كنيم، خيلي زود آمريكا را پشيمان مي‌كنيم

وي با تأكيد بر اينكه اگر متحدانه با هم كار كنيم، خيلي زود آمريكا را پشيمان مي‌كنيم، افزود: ما اگر بتوانيم با دنيا خوب كار و تلاش كنيم، آمريكايي‌ها مي‌فهمند تحريم نمي‌تواند تأثيرگذار باشد و زودتر بازمي‌گردد.

ترامپ فكر مي‌كنم يك قدم به نظر من بازگشته است و آن لحن تندي كه عليه ملت ايران داشت، هرچند امروز هم آن حرف‌ها را زده، اما به نظر من يك قدم بازگشته است. ترامپ بايد چند قدم به دوران قبل از دوران خود بازگردد.

رئيس‌جمهور ادامه داد: در آن شرايط مي‌شود يك شرايط مناسب براي اينكه منافع ايران، آمريكا و جهان تأمين شود، تصور كرد. هر چه ما متحدتر كار كنيم، آمريكا را زودتر پشيمان مي‌كنيم و ما مي‌توانيم تحريم را از بين ببريم؛ اين دست ماست.

زمان تحريم دست ماست و اين زمان را دست به دست هم خواهيم داد و كوتاه تر خواهيم كرد

روحاني با اشاره به اينكه زمان تحريم‌ها دست ماست، گفت: هرچه دولت، قواي ديگر، نيروهاي مسلح و مردم ما كنار هم قرار بگيرند، به اين تحريم هر چه سريعتر خاتمه خواهيم داد؛ اگر از هم فاصله بگيريم، باعث اختلاف مي‌شود.

اگر بي‌تحملي نشان دهيم، حتماً تحريم طولاني خواهد شد. زمان تحريم دست ماست و اين زمان را دست به دست هم خواهيم داد و كوتاه تر خواهيم كرد.

رئيس جمهور در پاسخ به سئوالي در خصوص بسته جديد ارزي دولت و واردات كالاهاي اساسي با نرخ دولتي و تضمين فروش اين كالاها به مردم با نرخ ارز دولتي گفت:

ممكن است عده اي نگراني داشته باشند. پيش از اين نيز در سالهاي گذشته كالاهاي اساسي با نرخ ۳۸۰۰ تومان وارد مي شدند و با همان قيمت به دست مردم مي رسيد. بنابراين ما تجربه اين كار را در كالاهاي اساسي داريم.

وي ادامه داد: عده اي معتقدند كه قيمت سوخت، آب و برق را افزايش بدهيم و به جاي آن به يارانه مردم اضافه كنيم. من به مردم اعلام مي كنم كه قيمت كالاهاي اساسي، آب، برق و سوخت تا پايان سال هيچ التهابي نخواهد داشت و قيمت هايي دست دولت است و قوه مجريه مانع هرگونه التهاب و افزايش قيمت ها خواهد بود.

دستگاه‌هاي نظارت دولتي و غيردولتي همه دست به دست هم خواهيم داد تا كالاهاي اساسي به قيمت مناسب در دسترس مردم قرار گيرد.

منطقه در حال امن تر شدن است

روحاني در پاسخ به سئوالي پيرامون احتمال جنگ در منطقه خاورميانه و غرب آسيا گفت: در منطقه جنگ هايي وجود داشته و وجود دارد. هم اكنون يمن در حال جنگ است، سوريه مشكلاتي دارد و نيروهاي خارجي در سوريه وجود دارند اما روند منطقه ما به سمت امن تر شدن است.

مسلما شرايط سوريه در ماههاي آينده بهتر از امروز خواهد بود. قدم به قدم تروريست ها در حال عقب نشيني از سوريه هستند.

رئيس جمهور تصريح كرد: نيروهاي خارجي به ويژه آمريكايي ها ناچار هستند از سوريه خارج شوند. عراق نيز از گذشته امن تر است. عربستان و امارات نيز به اين نتيجه خواهند رسيد كه فعاليت هاي نظامي در يمن فايده اي ندارد و بايد از طريق فعاليت هاي سياسي و مذ اكره مشكلاتشان را در يمن حل كنند.

اراده جمهوري اسلامي در صلح و دوستي است

وي با تاكيد بر اينكه امنيت كل منطقه در آينده بيشتر خواهد شد، ادامه داد: با ايستادگي و حضور مردم و ضربه هاي اساسي كه به تروريسم در منطقه وارد شده است منطقه ما در آينده امن تر خواهد بود.

روحاني تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره بدنبال صلح بوده است. امروز نيز بدنبال صلح است. ايران هيچگاه آغازكننده جنگ نبوده است و همواره نگهدارنده صلح در منطقه بوده است. اراده جمهوري اسلامي در صلح و دوستي است.

رئيس جمهور تاكيد كرد: جمهوري اسلامي با همسايگانش روابط بسيار خوبي دارد. با يكي دو تا از همسايگان نيز اگر روابط ما خوب نيست ما آماده هستيم براي اينكه اين روابط را به يك روابط مناسب و مساعد برگردانيم؛ از طرف جمهوري اسلامي مانعي در اين زمينه وجود ندارد.

خطر جنگ متوجه ايران نيست

وي افزود: تا زماني كه ملت ايران و نيروهاي مسلح در صحنه هستند خطر جنگ نسبت به ايران وجود ندارد. اين موضوع باز هم به وحدت و يكپارچگي و انسجام ملت ايران بستگي دارد.

روحاني گفت: بايد از مردم سپاسگزاري و تشكر كنم، مي دانم كه امسال با مشكلات فراواني مواجه بودند.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سئوال كه چه مقدار در جريان خواسته ها و مطالبات مردم قرار داريد گفت: مردم به طور مداوم با تلفن و نامه با رياست جمهوري در تماس هستند. در فضاي مجازي نيز من وقت مي گذارم و نظرات مردم را مي بينم.

رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه ما از وضع مردم مطلع هستيم گفت: مردم ما امسال با فشار شديدي مواجه بودند. به خاطر خشكسالي با مشكل آب و برق مواجه بوديم. در كنار آن مشكلات محيط زيستي و ارزي بوجود آمد كه در بازار و زندگي مردم تاثير گذاشت.

روحاني ادامه داد: مردم ما مردمي نجيب و صبوري هستند و تلاش دارند تا مشكلات حل شود. اين همه دنيا فشار رواني مي آورد و تبليغ مي كند تا يك روز مردم به خيابان ها بريزند و اغتشاش و اعتراض كنند اما مردم ما حضور نمي يابند، مگر تعدادي محدود. اين امر نشان دهنده صبر، تحمل، بيداري و هوشياري مردم است.

وي گفت: من در اين شرايط احساس نگراني از لحاظ امنيت ملي ندارم.

روحاني تاكيد كرد: در سياست خارجي روند ما روابط سياسي بهتر با دنيا است. امروز روابط ما با غرب و شرق بهتر است و اين روابط بهتر را ادامه خواهيم داد.

رئيس جمهور افزود: من آينده منطقه را توام با امنيت و صلح و ثبات بيشتر مي بينم.

برنامه ايران همچنان صلح آميز است اما در برار حرف زور خواهيم ايستاد

وي اظهار داشت: در زمينه تهديدات نفتي آمريكا به زودي هيئت هايي را به همه كشورهاي منطقه و صادر كنندگان نفت در منطقه و خارج از منطقه خواهم فرستاد. مبناي ما گفتگو از طريق منطقه است و انشاالله اين روند را ادامه خواهيم داد. مردم نبايد هيچگونه نگراني داشته باشند كه دولت يا نظام ايران تصميم به تهاجم، ناآرامي و يا جنگ دارد.

روحاني تصريح كرد: من به عنوان رئيس شوراي عالي امنيت ملي به مردم عرض مي كنم كه برنامه ما همچنان برنامه صلح آميز است. البته در برابر حرف زور خواهيم ايستاد. وقتي مي ايستيم پاسخ مثبت خواهيم گرفت.

رئيس جمهور افزود: اجازه نمي دهيم منافع و حقوقمان زير پا گذاشته شود. من هيچ علامت و دليلي را نمي بينم كه در آينده، منطقه ما با ناآرامي مواجه باشد.

وي در پاسخ به سئوالي در خصوص تلاش ها براي موج سواري بر مطالبات مردم خاطرنشان كرد: نظامي تغيير مي كند كه بر مبناي انتخابات و آراء مردم نباشد. اگر مردم با صندوق آرا مسئولين خود را انتخاب كنند اين نظام هميشه ثابت خواهد ماند. تا زماني كه ما جمهوريت و اسلاميت نظام را حفظ كنيم نظام حفظ خواهد شد.

روحاني گفت: مردم ما به اصول اسلام پايبند هستند. ممكن است در برخي احكام، مسائلي را شاهد باشيم اما اعتقادات مردم، اعتقاداتي پايدار است. اسلاميت مورد توجه مردم است.

وي تاكيد كرد: هر چه جمهوريت و دموكراسي نظام را تعميق ببخشيم اين نظام مستحكم تر خواهد شد. مردم بدانند به راحتي مي توانند رئيس جمهور و نمايندگان مجلس را انتخاب و نظارت كنند.

روحاني گفت: بايد همه چيز را به صورت شفاف به مردم اعلام كنيم. بايد با فساد به صورت شفاف برخورد كنيم. مردم بايد بدانند و نظارت كنند. همه بايد باور كنيم كه اين كشور مال مردم است.

رئيس جمهور با بيان اينكه مردم ما آزاد هستند كه راي خود را به صندوق بريزند نظام ما صدمه نخواهد ديد، افزود: اما اگر ببينند كه فساد خط قرمز است و براي ما اين قوه يا آن قوه فرق دارد و ما در انتخابات مثلا مي خواهيم فرد يا حزب خاصي را حاكم كنيم، آن وقت مي شود گفت كه نظام مستحكم يا تضعيف شده است.

روحاني گفت: اگر روزي در مساله اي نظير فرهنگي، سياسي يا اقتصادي اختلاف نظر پيدا كرديم، چرا با شرايطي كه قانون اساسي گفته، پاي صندوق آرا نياييم و از آن استفاده نكنيم؟ مگر اصل ۵۹ كمرش بيل خورده است. البته در مسائل عادي مجلس تصميم گيرنده است اما در مسايل بسيار مهم، اصل ۵۹ براي ما راه را مشخص كرده است.

وي تصريح كرد: اصل ۵۹ قانون اساسي، نظام را تثبيت مي كند. ما هر مقدار كه بر مردم تكيه كنيم و هر مقدار در كنار مردم باشيم و به مردم خدمت كنيم، مردم ما هم اسلام و هم كشور عزيزشان ايران را مي خواهند. اين مردم همان هايي هستند كه هشت سال شرف و عزت خود ايستادگي كردند.

روحاني گفت: من هيچ نگراني از نظام ندارم. اين ها حرف هاي كودكانه اي است؛ مثلا ۴ نفر در امريكا با يك مشت تروريست در تماس هستند و مي روند به آن ها دست مي دهند و كمك مالي شان مي كنند؛ آن هم گروه تروريستي كه مردم ايران از عمق جان، از آن ها نفرت دارند.

منافقيني كه در زمام جنگ، زماني كه مردم براي سرزمين شان مي جنگيدند، با صدام متحد شدند و از پشت به مردم ما خنجر زدند.

نظام امروز از هر زمان ديگري مستحكم تر است

رييس جمهور تاكيد كرد: آن ها( منافقين) ممكن است تصورات اين چنيني به ذهن شان بيايد كه اين نظام قوي يا ضعيف است؛ به نظر من نظام ما امروز از هر زمان ديگري مستحكم تر است. قواي سه گانه در كنار هم هستيم. من كاملا به مجلس شوراي اسلامي و قوه قضاييه احترام مي كنم.

روحاني گفت: در جلسات مشترك سه قوه شاهد هستم كه آن دو قوه هم دارند تلاش مي كنند؛ البته ممكن است در بعضي جاها سلايق ما فرق كند اما در مسائل اساسي كشور، كاملا متحد هستيم. رهبر انقلاب مسئوليت بسيار سنگيني دارند و همواره با استحكام بر قواي كشور نظارت دارند.

هيچ دغدغه اي نسبت به آينده نظام و ايران نبايد داشته باشيم

رئيس جمهور گفت: به نظرم هيچ دغدغه اي نسبت به آينده نظام و ايران نبايد داشته باشيم. اين به معناي اين نيست كا امروز مشكل آب، برق، محيط زيست و زندگي مردم نداريم. ما مشكل داريم اما مردم بايد بدانند كه ما داريم به طور شبانه روزي تلاش مي كنيم. ممكن است در جايي ۱۰۰ درصد و در جاي ديگر ۷۰ درصد موفق باشيم.

اگر دنبال برجام رفتيم براي تجارت، واردات، صادرات و ... راحت تر انجام شود

روحاني تاكيد كرد: برخي فكر مي كردند كه خود برجام يا صحبت كردن با شش كشور براي ما مهم بود، در حاليكه ما به فكر راحتي مردم بوديم. اگر رفتيم دنبال برجام، براي اين بود كه تجارت، واردات و صادرات و حمل و نقل و بيمه ما راحت تر انجام دهيم.

رييس جمهور اظهار داشت: همين امروز كه مردم دچار فشار هستند، شرايط صادرات كالاي ما از هميشه بهتر است. اينكه در يك روز چند هزار واحد بورس، افزايش پيدا مي كند، به معناي اميد مردم است يعني آن نقدينگي كه به آن اشاره كردم، دارد درست هدايت مي شود و نقدينگي به سمت بورس و توليد مي رود.

يارانه كميته امداد و بهزيستي افزايش خواهد يافت

روحاني با اشاره به اشتغال زايي دولت گفت: نه تنها تمام آن هايي كه متقاضي كار بودند، جذب شدند بلكه از بيكارهاي قبلي هم تعدادي جذب شدند.

اينكه ۷۵۶ هزار نفر در بهار امسال نسبت به بهار پارسال، اشتغال خالص داشتيم، اين يعني ما راه داريم؛ البته معني اش اين نيست كه بيكاري تمام شده است؛ ما همچنان ۳ ميليون بيكار داريم و فقط توانسته ايم اندكي از آن را كاهش دهيم.

وي افزود: دولت بايد به فكر اقشاري باشد كه فشار اقتصادي بيشتري را مي بينند. ما براي آن ها داريم فكر مي‌كنيم؛ در همين زمينه، مدتي است كه داريم در دولت روي بسته جديدي فكر مي‌كنيم كه به موقع اعلام خواهد شد.

افرادي از جامعه كه عضو كميته امداد يا بهزيستي هستند، يارانه شان افزايش يافت و باز هم امسال افزايش خواهد يافت. همچنين روند ارائه بسته غذايي را ادامه خواهيم داد.

روحاني ادامه داد: بايد به اقشار كم درآمد كمك شود. حتما دولت اين را كار را خواهد كرد. همچنين بازار ارز بايد متعادل شود. اميدوارم مردم طي روزهاي آينده شاهد بازار متعادلي باشند.

درست در زماني كه ترامپ مي گويد من دارم اولين مرحله تحريم ها را اجرا مي كنم، اروپا اطلاعيه مي دهد و مي گويد اگر هر كشوري ايران را تحريم كند، من تحريمش خواهم كرد. اين حادثه به لحاظ سياسي بسيار مهم و مبارك است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با وجود مطالبات و مشكلات مردم، گفته مي شود روحاني ۹۷ با روحاني ۹۶ فاصله زيادي دارد؛ آيا شما نگران كاهش محبوبيت تان هستيد؟ گفت: محبوبيت من چيز مهمي نيست. مهم اين است كه ما بتوانيم به مردم خدمت كنيم. اينكه من با سال ۹۶ فرق كرده ام يا برخي مي گويند روحاني در سياست خارجي فرق كرده است، بايد بگويم اينچنين نيست.

من در سياست خارجي همچنان معتقد به تعامل با جهانيان هستم. اگر يكي ميز مذاكره را ترك كرده و در برابر مردم ما ياوه گويي مي كند بايد در برابر آن ايستاد.

لحن ما در سياست خارجي نمي‌تواند مانند سال ۹۶ قبل از آن باشد

وي ادامه داد: همان اسلامي كه مي گويد با ديگران با مصالحه و تعامل برخورد كنيد مي گويد در برابر متكبر و كسي كه مي خواهد به شما زور بگويد بايد با اقتدار بايستيد. لحن امروز ما نمي‌تواند مانند سال ۹۶ و سال هاي قبل از آن باشد زيرا شرايط فرق كرده است. آمريكا شروع كننده اين مسائل بوده و سياست هاي ما تغييري نكرده است.

رئيس جمهور درباره تغيير در اصول سياست داخلي دولت گفت: اصول سياست داخلي ما نيز تغييري نكرده است. من معتقدم بايد به راي مردم احترام بگذاريم و اساس راي مردم است.

بر همين اساس فضاي مجازي در كشور ما گسترش يافته و در قياس با كشورهاي منطقه ما رتبه اول را داريم. البته اگر مي خواهيم از فضاي مجازي استفاده بهتري كنيم و مقابل فساد بايستيم بايد به سمت دولت الكترونيك برويم.

وي ادامه داد: اشتغال، فضاي مجازي، آزادي و حتي تظاهرات مسالمت آميز اگر بر اساس قانون باشد حق مردم است اما عده اي نبايد پاسخ گروه ديگري را و يا آمريكا را در قالب تظاهرات بدهند.

به مردم مي گويم من در اصولم تغييري نكرده ام و پاي قول و قرارهايي كه در سال ۹۲ و ۹۶ به مردم دادم ايستاده ام و ترديدي ندارم آينده خوب مردم در سايه اعتدال است و تندروي و ايستادن مقابل يكديگر به ضرر مردم است.

روحاني در ادامه تصريح كرد: همانگونه كه چند وقت پيش در يك سخنراني گفتم، من حاضرم دست مردم و همه گروه ها را ببوسم و معتقدم نياز داريم با هم باشيم. اين مشكلات قابل حل است و ما مي توانيم از آنها عبور كنيم. آمريكا نيز قادر نيست خواست خود را بر ما تحميل كند.

شرط اينكه ما بر اين مشكلات غلبه كنيم اين است كه حق همديگر را مدنظر داشته باشيم اما اگر رانت وجود داشته باشد مسائل و مشكلاتي به وجود مي آيد.

به آنهايي كه ارز دولتي دريافت كردند سه ماه وقت مي دهيم بگويند اين ارز را چه كرده اند

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص جديت دولت براي مقابله با فساد گفت: من معتقدم بايد قاطعانه با كساني كه حق مردم را ضايع مي كنند، برخورد كرد.

چند بار گفتم كه سه ماه به همه آنهايي كه ارز دولتي دريافت كردند وقت مي دهيم تا اعلام كنند كه اين ارز را چه كرده اند. به گمرك هم اعلام كرده ايم كه كالاها با سرعت بيشتري وارد شود البته حتما تخلف و فساد و رانت وجود دارد. در اين ماه هاي اخير يكي از نگراني هاي من مبارزه با همين رانت ها بوده است.

وي افزود: هر چيزي يارانه اي باشد در كنار آن فساد و قاچاق وجود دارد، مثل بنزين كه در كشور ما هزار تومان و در تركيه در حدود ۱۰ هزار تومان است و يا گازوئيل و دارو.

هر چيزي كه فاصله قيمت آن در داخل و خارج زياد شود موجب مي شود رانت و فساد شكل بگيرد. البته براي مقابله با قاچاق بايد از مرزها حفاظت بيشتري كرد و اين وظيفه بر عهده نيروي انتظامي و يا سپاه پاسداران در درياي جنوب است.

زمان برخورد با مفاسد كوتاه تر شده است

روحاني در ادامه به اقدامات دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و گفت: دستگاه قضا نيز بايد با فساد برخورد جدي تري داشته باشد و نبايد با كسي با اغماض برخورد كرد. خوشبختانه در نامه اي كه چند روز پيش به من رسيد اعلام شد زمان رسيدگي به مفاسد كوتاه تر شده كه اين موضوع جاي خشنودي دارد.

پاسخ به سوالات نمايندگان فرصت خوبي را براي من فراهم مي‌آورد

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي پيرامون طرح سوال از رئيس جمهور توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، گفت: من قبل از اينكه دولتي باشم، مجلسي هستم چرا كه ۲۰ سال در مجلس بودم و سمت هاي مختلفي را داشتم.

بنابراين كاملا مجلس را حس مي كنم و نه تنها از طرح سئوال نمايندگان گله مند نمي شوم، بلكه از اين موضوع خوشحالم و استقبال هم مي كنم. ممكن است دو نفر با يكديگر شريك باشند و يك روز اختلافي ميان آنها ايجاد شود.

در آن روز بايد به كتاب قانون مراجعه كنند و در چارچوب قانون كار خود را ادامه دهند. من هم به عنوان رئيس جمهور اگر دستگاهي قانون را ناديده بگيرد حتما نسبت به آن تذكر قانون اساسي خواهم داد چرا كه همه بايد ذيل قانون حركت كنيم.

وي با بيان اينكه مجلس و دولت با يكديگر همكاري خوبي دارند و هر دو طبق قانون عمل مي كنند، ادامه داد: دوستي ما با آنها محفوظ است، حق آنها است كه بتوانند از رئيس جمهور سئوال كنند.

هدف همه ما اين است كه بتوانيم به مردم خدمت كنيم و مشكلات را حل كنيم، استفاده از حق قانوني در اين گونه مسائل مهم حداقل باشد بهتر است تا حداكثر. من به مجلس مي روم و پاسخ سئوالات را هم خواهم داد و به نظرم اين موضوع مي تواند فرصت خوبي را هم براي من بوجود بياورد.

روحاني تصريح كرد: زماني كه يك نماينده سئوالي را مطرح كند من مي توانم راحت تر از زماني كه سخنراني دارم و يا گفتگويي انجام مي دهم به برخي نكات و مسائل اشاره كنم و بنابراين، اين موضوع مي تواند يك فرصت مناسبي براي ما باشد.

براي حل مسئله كم آبي توانسته ايم ۳۰ درصد بهره‌وري آب كشاورزي را افزايش دهيم

رئيس جمهور با بيان اينكه از مردم به خاطر روزهاي سختي كه پشت سر گذاشتند سپاسگزاري مي كنم، اظهار داشت: مردم بدانند كه دولت با همه توان در راستاي حل مشكلات آنها گام برداشته است. به طور مثال ما براي حل بحران آب توانسته ايم ۳۰ درصد بهره‌وري آب كشاورزي را افزايش دهيم و در حوزه محيط زيست هم كارهاي مثبت و رو به جلويي را انجام داديم؛ اين اقدامات همچنان ادامه خواهد داشت.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در عين حال كه دولت تلاش كرده مشكلات مردم را حل كند اما همچنان مردم فشار زيادي را متحمل مي شوند. من اينجا مي‌گويم كه ما مي توانيم با كمك هم اين دوره از فشار و مشكل را هم پشت سر بگذاريم.