خوزنا : نمي توان از اتهاماتي كه وزير و نمايندگان بهم زدند به راحتي گذشت
پنجشنبه، 18 مرداد 1397 - 19:08 کد خبر:79390

روز گذشته استيضاح «علي ربيعي» وزير سابق تعاون، كار و رفاه اجتماعي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي برگزار شد و او نتوانست براي سومين بار در يكسال گذشته رأي اعتماد نمايندگان را به خود جلب كند و بر همين اساس از وزارت كار خداحافظي كرد. استيضاحي كه البته با حواشي زيادي همراه شد تا بار ديگر برخي كارشناسان آن را يك روز نامطلوب براي قوه مقننه و كشور بخوانند.

به گزارش «تابناك»، سرانجام روزي كه ابتدا نمايندگان مجلس به دليل اعتراض به روند استيضاح «علي ربيعي» خواستار به تعويق افتادن بررسي دوباره صلاحيت وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي شدند، با غير علني اعلام كردن جلسه و تنفس سي دقيقه اي، روند استيضاح بار ديگر پيگيري شد و به پس گرفتن رأي اعتماد مجلس از وزير مربوطه انجاميد. وزير سابق تعاون كار و رفاه اجتماعي در نخستين جمله در دفاع از خود گفت: امروز دو بار و در جلسه علني و غير علني استيضاح شدم؛ سي دقيقه اي كه معلوم نشد چه اتفاقي در آن افتاده است.

انگار قرار است هميشه در جريان استيضاح وزيران تعاون، كار و رفاه اجتماعي شاهد حواشي و موضوعات تاثر برانگيز باشيم، چه آن روزي كه در دولت احمدي نژاد وزير او يعني «عبدالرضا شيخ الاسلامي» استيضاح شد و حاشيه هاي اين مساله بر متن آن غلبه كرد به نحوي كه روساي دو قوه با يكديگر درگيري كلامي پيدا كردند و مجلس در يك روزي كه به عنوان يكشنبه سياه از آن نام برده شد جو متلاطم و نامطلوبي داشت.

چه روز گذشته كه در جريان سومين جلسه بررسي صلاحيت «علي ربيعي» وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در طول يكسال اخير، جو آنقدر متشنج بود و اتهامات زيادي عليه افراد مطرح شد كه بسياري از آن به عنوان روزي كه حيثيت مجلس و دولت مورد هجمه قرار گرفت ياد مي كنند. هرچند مجلس روز گذشته ربيعي را از تصدي سكان يك وزارتخانه كنار گذاشت، اما شرايط به نحوي پيش رفت كه بسيار ياد همان يكشنبه سياه افتادند.

البته با اين تفاوت كه بر خلاف احمدي نژاد،اينبار «حسن روحاني» رئيس جمهور براي دفاع از وزير عضو كابينه اش در مجلس حاضر نشد و ترجيح داد كه معاون اول رئيس جمهور در اين جلسه حضور پيدا كند. البته كسي هم عليه رئيس مجلس در اين جلسه ادعايي نكرد، اگرچه يكي از نمايندگان به نائب رئيس اول مجلس به دليل دفاع از وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اتهاماتي وارد كرد كه پزشكيان هم پاسخ او را داد.

به هر شكل اصل استيضاح روز گذشته مجلس در سايه حواشي پررنگ و اتهامات بسياري كه بين حاضران رد و بدل شد، كمتر مورد توجه واقع شد؛ موضوعاتي كه در نهايت به كنار رفتن يكي از وزيران دولت دوازدهم انجاميد و البته اين مساله را يادآور شد كه گويا چشم هاي زيادي به كرسي وزارت در وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي دوخته شده است؛ چراكه نهادهاي اقتصادي بيشماري در زير مجموعه اين وزارتخانه قرار گرفته اند.

بسياري از كارشناسان، اعضاي دولت و نمايندگان مجلس درگير اتهاماتي شدند كه روز گذشته و در جريان استيضاح «علي ربيعي» در خانه ملت مطرح شد و البته بسياري از مردم هم كه پيگير اين استيضاح بودند به صورت مستقيم و از طريق رسانه ها در جريان اين مسائل و موضوعات قرار گرفتند كه تنها اگرچه برخي براي پيشبرد اهداف خودشان آن را مطرح كردند، اما قطعا چنين مسائلي به ايجاد فضاي بي اعتمادي در جامعه خواهد انجاميد.

حالا ديگر ربيعي وزير كار نيست و استيضاح كنندگان او هم به مقصود سيده اند، اما مساله و موضوع مهمي كه در اين بين وجود دارد اين است كه مردم چشم انتظار بررسي اتهامات روز گذشته در مجلس از سوي قوه قضائيه هستند؛ موضوعي كه اگر مورد رسيدگي و پيگيري قرار نگيرد، به طور قطعي منجر به خدشه وارد شدن به حيثيت مجلس و همچنين دامن زدن به ايجاد فضاي بي اعتمادي عمومي خواهد شد.

به واقع در شرايط فعلي كشور، نمي توان از اتهاماتي كه وزير و نمايندگان بهم زدند به راحتي گذشت و حتما انتظار بسياري از مردم اين است كه قوه قضائيه به عنوان مدعي العموم وارد شد و در خصوص اين اتهامات ضمن بررسي تمامي جوانب و زواياي مطرح شد، در صورت صحت مطالب با افراد خاطي برخورد كند و در صورت عدم صحت آن، با مطرح كنندگان اين ادعاهاي بي پشتوانه كه اعتماد عمومي را خدشه دار كرده اند، برخورد جدي كرده و نتيجه را به مردم اعلام كند.