خوزنا : جزئيات استخدام مشروط معلمان حق‌التدريس
جمعه، 19 مرداد 1397 - 09:46 کد خبر:79398

خبرگزاري ايسنا:استخدام معلمان حق‌التدريس، نيروهاي پيش‌دبستاني و آموزشياران نهضت سوادآموزي در چند سال اخير يكي از موضوعات چالشي و بحث برانگيز حوزه تامين منابع انساني در وزارت آموزش و پرورش بوده است.

 موضوع استخدام معلمان حق‌التدريس همواره موافقان و مخالفان جدي داشته است و چندين مرتبه طرح‌ها و اصلاحيه‌هايي بر قوانين مجلس ارائه شده كه برخي از آنها مورد تاييد قرار نگرفته و برخي ديگر نحوه بكارگيري اين گروه از معلمان را دستخوش تغييراتي كرده اما تا كنون استخدام قطعي آنها مسجل نشده است.

در همين راستا نمايندگان مجلس روز سه شنبه هفته گذشته يكبار ديگر تعيين تكليف معلمان حق‌التدريس را در دستوركار قرار دادند و نحوه استخدام معلمان حق‌التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي را مشخص كردند. آنها طرح الحاق يك ماده به قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي را با ۱۵۴ راي موافق، ۱۳ راي مخالف و ۱۴ راي ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماينده حاضر در مجلس به تصويب رساندند.

بر اين اساس در صورت تاييد شوراي نگهبان، معلمان حق‌التدريس، پيش‌دبستاني و آموزشياران مستمر در نهضت سوادآموزي با طي يك دوره‌ آموزشي و قبولي آزمون داخلي وزارت آموزش و پرورش به استخدام اين وزارتخانه درمي‌آيند.

اين قانون وزارت آموزش و پرورش را مكلف كرده است كه مشمولان قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۹۵/۶/۳ را با شرايطي استخدام كند.

كليه نيروهاي حق‌التدريسي و پيش‌دبستاني مشمول قانون مورد اشاره (شامل معلم، مربي پرورشي، تربيت بدني، مشاور، مربي بهداشت و امور اداري) با توجه به رشته و دوره تحصيلي، جنسيت، سنوات خدمت و ظرفيت استخدام اعلامي توسط سازمان اداري و استخدامي كشور و بر اساس نياز استان‌ها بايد يك دوره آموزشي را در دانشگاه فرهنگيان طي كنند تا پس از شركت در آزمون پايان دوره و اخذ نمره قبولي (از سال دوم تا پايان برنامه پنج ساله ششم توسعه) به استخدام درآيند.

آموزشياران و آموزش‌دهندگان مستمر (دو نفر و بالاتر) كه قبل از سال ۱۳۹۲ با نهضت سوادآموزي همكاري داشته‌اند (مشمولين قانون اصلاحي ۳ شهريور ۹۵) بعد از قبولي در آزمون داخلي كه توسط وزارت آموزش و پروش برگزار مي‌شود با توجه به نياز آموزش و پرورش، رشته تحصيلي، جنسيت و سنوات خدمت و ظرفيت استخدام اعلامي توسط سازمان اداري و استخدامي كشور بايد حداقل دوره يك ساله آموزشي را در دانشگاه فرهنگيان طي كنند و پس از قبولي در آزمون پايان دوره تا پايان برنامه ششم توسعه به استخدام درآيند.

نحوه آموزش در دانشگاه فرهنگيان و پذيرش بر اساس آيين‌نامه اجرايي كه حداكثر ظرف مدت سه ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان استخدامي كشور و نظارت دو نفر از اعضاي كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري تهيه مي‌شود و به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد، تعيين و بار مالي اين قانون از محل حذف حقوق دريافتي حق‌التدريسي‌هاي تبديل وضعيت شده در اين قانون، در بودجه سنواتي تامين مي‌شود.

عبارتي مشكل ساز در قانون جديد استخدام

۳۶ هزار آموزش دهنده مشمول قانون

علي باقرزاده، رئيس سازمان نهضت سوادآموزي در اين باره توضيحاتي ارائه كرد و به ايسنا گفت: وزارت آموزش و پرورش مكلف است مشمولين قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعيين تكليف نيروهاي حق‌التدريس و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزي مصوب سوم شهريور ۹۵ را با رعايت مواردي استخدام كند. يك بخش مربوط نيروهاي حق‌التدريس و پيش‌دبستاني است كه با توجه به رشته و دوره تحصيلي، جنسيت، سنوات خدمت و ظرفيتي كه سازمان اداري استخدامي تعيين مي‌كند يك دوره را در دانشگاه فرهنگيان طي مي‌كنند و بعد از سپري كردن دوره آموزشي در آزمون پاياني شركت مي‌كنند و بتدريج تا پايان برنامه ششم توسعه استخدام مي‌شوند.

وي افزود: عبارتي در اين قانون آمده كه ما را دچار مشكل مي كند و مربوط به آموزشياران و آموزش دهندگان است. آموزشياران كه از استخدام سال ۹۰ و ۹۱ جامانده بودند و حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر بيشتر نيستند. براي آموزش‌دهندگان نيز قيد شده است آن دسته از افرادي كه در آموزش دو نفر و بالاتر همكاري در قبل از سال ۹۲ همكاري داشته‌اند بايد در يك آزمون داخلي كه وزارتخانه طراحي مي‌كند شركت كنند و افرادي كه حدنصاب را بدست مي‌آورند متناسب با رشته و جنس و سنوات دوره يكساله را طي كنند و بعد از قبولي در آزمون، تا پايان برنامه ششم توسعه استخدام شوند.

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي با بيان اينكه در قانون به «آموزش‌دهندگان مستمر» اشاره شده است گفت: در قانون نوشته اند «آموزش دهندگان مستمر دو نفر و بالاتر » كه مفهوم آن استمرار همكاري نيست بلكه حدنصاب همكاري است. اگر اين تعريف را در نظر بگيريم مفهومش آن است كه همه آموزش دهندگان دو نفر و بالاتر كه در فاصله سال‌هاي ۷۹ تا پايان ۹۱ با ما همكاري كرده‌اند مشمول اند كه نزديك به ۳۶ هزار نفر هستند.

باقرزاده در پاسخ به اينكه آيا خروج اين تعداد نيرو به مجموعه نهضت ضربه وارد نمي كند؟ عنوان كرد: مجموعه آموزش‌دهندگان ما حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر هستند، اما آنها كه استخدام مي‌شوند مربوط به سال‌هاي قبل از ۹۲ هستند. تعداد اين افراد زياد نيست زيرا از بين ۳۶ هزار نفر يك تعدادي در آزمون قبول مي‌شوند و بتدريج در طول برنامه ششم توسعه جذب مي‌شوند. بنابراين چندان لطمه‌اي به فعاليت ما نمي‌زند و آموزش‌دهندگان زيادي را در برنمي‌گيرد.

وي در پاسخ به اينكه آيا آموزش‌دهندگان دو سال و بالاتر بايد در حال حاضر هم استمرار خدمت داشته باشند؟ گفت: در پيش نويس قانون الزامي درباره استمرار خدمت بعد از سال ۹۲ نيامده است.

حق‌التدريسي‌ها كه خاك كلاس را خورده اند يك گام جلوتر هستند

محمدرضا نيك‌نژاد، كارشناس آموزش و پرورش نيز در پاسخ به اينكه آيا بكارگيري معلمان حق‌التدريس مي‌تواند به بهبود كيفيت آموزش در مدارس كمك كند و روش مناسبي براي جبران كمبود نيرو باشد؟ اظهار كرد: روند استخدام در همه جاي جهان همينگونه است و افراد پس از گذراندن مدرسه، آموزش‌هاي تخصصي در دانشگاه دريافت و وارد حيطه كار مي‌شوند. اما نيروهاي حق‌التدريس اين روند را طي نكرده‌اند. البته معلمان رسمي هم كه وارد دانشگاه مي‌شوند آموزش‌هاي لازم و درخوري را در مراكز تربيت معلم دريافت نمي‌كنند. صرفا دروسي را مي گذرانند و مدرك مي‌گيرند و وارد كلاس‌هاي درس مي‌شوند.

وي افزود: چه بسا اين جذب نيرو از معلمان حق‌التدريس، بهتر هم باشد زيرا آنها تجربه دارند. بنده خودم معلم آموزش‌ديده‌اي بودم كه در دانشگاه درس خواندم اما تا سركار نرفتم به آموخته‌هايم اضافه نشد و هرچه آموختم از تجربه عملي و كاري‌ام بود. قطعا نيروهايي كه تجربه تدريس دارند يك گام جلوتر هستند

اين كارشناس آموزش و پرورش با بيان اينكه نيروهاي حق‌التدريس چند سال معلمي كرده‌اند و خاك كلاس خورده‌اند و روندي را تجربه كرده‌اند كه امروز به دردشان مي‌خورد اظهار كرد: با توجه به ساختار فعلي، معلمان با تجربه كارآمدتر هستند. هرچند به اذان مسئولان آموزش و پرورش به شدت با كمبود نيرو مواجهيم و قطع روش‌هاي موجود جبران بازنشستگي ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار معلم بازنشسته در چند سال آتي را نمي‌كند.