خوزنا : "دسته چك‌"هاي خود را عوض كنيد
جمعه، 19 مرداد 1397 - 14:14 کد خبر:79403

خبرگزاري ايسنا:صاحبان دسته چك فقط تا پايان مرداد ماه فرصت تعويض آن و تبديل به چك‌هاي صيادي را دارند؛ در غير اين صورت چك قديمي در ساير بانك‌ها پذيرش نخواهد شد.

در روزهاي گذشته اغلب بانك‌ها با ارسال پيامك به مشتريان خود تاكيد كرده‌اند كه طبق دستورالعمل بانك مركزي واگذاري چك ساير بانك‌ها با طرح قديم فقط تا آخر مرداد امكان‌پذير است؛از اين رو براي واگذاري چك‌هاي قديمي با هر تاريخي به شعب مراجعه كنند.

ماجرا از اين قرار است كه در پايان شهريور ماه سال گذشته سامانه صياد به عنوان سامانه صدور يكپارچه چك راه‌اندازي شد تا اصلاح رويه و روال صدور دسته چك، يكسان سازي مولفه‌ها و خصيصه‌هاي محتوايي و امنيتي چك در شبكه بانكي اجرايي شود. از آن زمان به مرور بانك‌ها به سامانه متصل شدند تا مشتريان نيز بتوانند همزمان دسته چك‌هاي خود را تعيير داده و به دسته چك‌هاي صيادي تبديل كنند. با توجه به وسعت اين طرح، زمان تغيير دسته چك‌ها تا ارديبهشت ماه سال جاري اعلام شد؛اما از آنجايي كه در اين فاصله هنوز به طور كامل دسته چك‌ها تغيير نكرده بود، بانك مركزي اعلام كرد كه تا شهريورماه اين زمان تمديد شده است و از آن به بعد چك‌هاي قديمي ديگر در شعب ساير بانك‌ها پذيرش نمي‌شود و تنها در خود بانك مربوطه پذيرش آن امكان‌پذير خواهد بود. بر اين اساس با توجه به نزديك شدن به شهريور ماه زمان تغيير دسته چك‌ها نيز رو به پايان است و بايد مشتريان بانك‌ها در اسرع وقت با مراجعه به شعب دسته‌چك‌هاي خود را صيادي كنند.

يكي از ويژگي‌هاي مهم چك هاي صيادي به كاهش چك‌هاي برگشتي برمي‌گردد؛ چرا كه در استفاده از چك‌هاي صيادي امكان استعلام از پيشينه فرد صادركننده چك وجود داشته و در اين حالت دريافت كننده چك با اطمينان بيشتري آن را قبول خواهد كرد.

 

در دسته چك‌هاي صيادي چك ها به صورت متحدالشكل بوده و ديگر مانند دسته چك‌هاي قديمي كه در تعداد، طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌هاي مختلف بودند، نيستند، چك‌ها با هدف يكپارچه سازي و استانداردسازي طراحي شده و به عبارتي به چك به عنوان يك ارواق بهادار هويت داده مي‌شود.

همچنين براي چك‌هاي صيادي سه سطح ويژگي امنيتي تعريف شده است. در سطح اول سري و سريال‌هاي چك به صورت برجسته چاپ شده كه با لمس قابل تشخيص است. در سطح دوم ويژگي هاي امنيتي نگاه كردني مانند واتر مارك و طرح مخفي در برگه چك وجود دارد كه اين دو سطح به راحتي توسط عموم مردم قابل تشخيص است. در سطح سوم نيز ويژگي هاي امنيتي حرفه‌اي به چك ها افزوده شده كه قابل تشخيص توسط ابزارها است و براي بانكداران و اشخاصي كه استفاده مستمر و مكرري از چك ها دارند قابل استفاده است.