خوزنا : بزرگترين گورستان هواپيما‌هاي نظامي جهان
سه شنبه، 20 شهریور 1397 - 07:44 کد خبر:79909

باشگاه خبرنگاران جوان: پايگاه هوايي ديويس مونتهن براي نخستين بار در ماه مه سال 1946 [يكسال پس از پايان جنگ جهاني دوم در 1945] به عنوان گورستان هواپيماهاي نظامي از رده خارج مورد استفاده قرار گرفت. د

ر همان سال بيش از 600 فروند هواپيماي بي-29 ، بي-52، بي-47، اف-14 توم كتس، آ-10 و سي-47 به اين گورستان منتقل شد و اكنون شمار هواپيماهاي رده خارج آن به بيش از 5 هزار فروند مي‌رسد. برخي از اين هواپيماها براي انجام عمليات در جنگ شبه‌جزيره كره استفاده شدند و بقيه بدون استفاده در اين منطقه باقي ماندند.

بزرگترين گورستان هواپيما‌هاي نظامي جهان

اين گورستان 72 ساله در مساحتي به وسعت 10 هزار كيلومتر مربع [معادل 1300 زمين فوتبال] در قلب صحراي خشك آريزونا قرار دارد. رطوبت اين منطقه حدود 10 درصد است و بارش ساليانه در آن از 28 سانتي متر فراتر نمي‌رود. به دليل شرايط آب و هوايي بسيار خشك، اين منطقه براي نگهداري هواپيماهاي از رده خارج بسيار مناسب است؛ چراكه هواي خشك مانع از پوسيده شدن بدنه هواپيماها مي‌شود و امكان بازگرداندن آن‌ها به چرخه ناوبري وجود دارد.

بزرگترين گورستان هواپيما‌هاي نظامي جهان

از سوي ديگر، اين سرزمين مسطح هرگونه نياز به باندهاي آسفالت شده براي فرود و برخاستن هواپيماها را كاهش مي‌دهد. بنابراين قرار گرفتن اين منطقه در سرزمين‌هاي مسطح در ارتفاع 600 هزار متري از سطح دريا از آن موقعيتي مناسب براي ايجاد گورستان هواپيماها ساخته است.

بزرگترين گورستان هواپيما‌هاي نظامي جهان

به طور معمول با پايان يافتن عمر مفيد هواپيماها در آمريكا، قطعات الكترونيك آن شامل تجهزات امنيتي و ارتباطي جدا شده و بدنه آن در اين منطقه رها مي‌شود. در برخي موارد هواپيماها به مصرف كننده دست دوم يا سوم مي‌رسد و گاهي اوقات بدنه هواپيما پس از ذوب شدن به چرخه توليد ساير محصولات باز مي‌گردد.

بزرگترين گورستان هواپيما‌هاي نظامي جهان

گفته مي‌شود ارزش اين گورستان 35 ميليارد دلار است.

بزرگترين گورستان هواپيما‌هاي نظامي جهان