خوزنا : كالاي لاكچري آخرت
شنبه، 24 شهریور 1397 - 22:18 کد خبر:79975



در سفر به عتبات عاليات عراق بعد از زيارت مرقد مطهر و منور اميرالمؤمنين حضرت علي عليه‌السلام، وارد بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين قبرستان جهان اسلام، وادي‌السلام شدم. قبرستاني كه مرقد حضرت هود (ع) و حضرت صالح (ع) و مقام امام زمان (عج) و آرامگاه شخصيت‌هاي بزرگ شيعه را در خود جاي‌داده است. پس از زيارت مرقد اين دو پيامبر الهي به سراغ قبر مرحوم دكتر سردار شهابي استاد دوران دانشجويي خود در دانشگاه شهيد چمران اهواز كه در جوار مرقد سيد علي قاضي طباطبايي تبريزي فقيه، حكيم و عارف بزرگ شيعه آرميده؛ رفتم و فاتحه‌اي بر مزار آن انسان شريف كه هم‌ درس دين و هم درد دين داشت؛ خواندم.

تجربه رويارو شدن با مرگ در وادي‌السلام زنده، تپنده و مهيب است. برخي مي‌گويند مرگ، پايان تجربه است و خودش تجربه نمي‌شود؛ اما نه! زندگي ما پر از «مشقِ مرگ» است. مرگ‌هاي تدريجي، مرگ‌هاي نيمه‌تمام، مرگ‌هاي خُرد و اين‌ها اگر تجربه‌ي مرگ نباشند؛ پس چيست‌اند؟! ما در زندگي روزمره‌ي خود دائماً با مرگ رويارو مي‌شويم؛ اما پديده‌ي مرگِ ديگران كه محتوم ترين اتفاق ساده و بديهي جهان و درعين‌حال پُربسامدترين رويداد تلخ هستي است؛ را كاملاً پاستوريزه و استرليزه كرده‌ايم. در هنگام مرگ عزيزانمان جشنواره‌اي از آيين‌ها، آداب‌ورسوم و مناسك اين جهاني بر پا مي‌كنيم؛ كه مرگ را به حياط [يا حيات] خلوت و پستوي زندگي برانيم. آن‌قدر كه «مرگ» را نبينيم. آن‌قدر كه سركوبش كنيم؛ و خود را بر سازيم. آرزوي «جاودانگي» پنجره‌ي مرگ را به روي ما بسته است. آن‌سان كه تمام منزلت خود را بر «سنگ‌هاي مرمرين» نوشته و بر قبرهايي كه جز استخوان در شكم خود ندارند، قرار مي‌دهيم؛ تا آوازه‌ي شكوهمان مندرس نشود! تا حيات اين جهاني‌مان به ابديت بپيوندند.

در اينجا؛ سازمان اوقاف و امور خيريه چون تاجر پيشه‌اي فروشنده‌ي «كالاي لوكس آخرت» در پاسخ به ميل جاودانگي و برساخت قدرت، ثروت و شهرت اين جهانيِ ما، «قبر» را به قيمتي گزاف مي‌فروشد.

امسال قيمت قبر در قبرستان علي بن مهزيار اهوازي بالغ‌بر 60 ميليون تومان است؛ اين در حالي است كه قيمت قبر در امام‌زاده صالح تجريش و شاه عبدالعظيم ري به بيش از يك ميليارد تومان رسيده است. اين تظاهرات جاودانگي و ناميرايي براي استمرار قدرت، ثروت و شهرت اين جهاني در پرتو كالاهاي لاكچري و لوكس آخرت خودنمايي مي‌كند!

در وادي‌السلام فقير و غني در كنار هم دفن شده‌اند. 80 درصد مردگان عراقي در وادي‌السلام دفن مي‌شوند. 15 درصد در وادي‌السلام پشت گاراژ سيد جوده در كربلا كه قديمي شده و اخيراً در نزديكي عمود 1172 مقبره‌ي جديدي به مساحت 4 كيلومترمربع ايجاد كردند. هزينه خريد قبر با ريال ايراني در وادي‌السلام قبل از بحران سقوط ريالِ ايران، بسيار ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از مقبره‌هاي امامزادگان در داخل كشور بود. مع‌الوصف با شرايط جديد و گراني حمل‌ونقل جنازه از ايران به نجف اشرف و حفر و تدفين و سنگ‌قبر كماكان به‌صرفه‌تر از قبرهاي لاكچري در داخل ايران تمام مي‌شود.

هزينه‌هاي مرگ چون هزينه‌هاي زندگي سرسام‌آور شده است. خريد قبر، سنگ‌قبر، پذيرايي و پخت‌وپز غذا در مراسم ترحيم، سوم و هفتم و شب‌هاي جمعه تا اربعين و هزينه‌هاي مداح و قاري و واعظ و مسجد گاه سر از ميليارد درمي‌آورد. اين هزينه‌ها كه تحميل ارزش‌هاي سرمايه دارانه ي طبقه بالاي جامعه به طبقه‌هاي پايين است؛ هيچ سودي براي مرده ندارد؛ اما براي بازماندگان تداوم جاودانگي و پرستيژ اجتماعي است.

*اهواز – لفته منصوري*