خوزنا : آهوي ريم در دام بي تدبيري!
یکشنبه، 25 شهریور 1397 - 22:37 کد خبر:79987

 با توجه به اين كه وضعيت آب و هواي استان خوزستان بحراني است، در نقطه صفر مرزي حيوانات بسيار زيبايي در حال زندگي هستند كه متاسفانه در گمنامي به سر مي برند....

خوزنا_حديث كريمي_اين روزها شتاب توسعه و پيشرفت بشري تغيير بسياري را در جاي جاي محيط زيست كره زمين به وجود آورده است. در استان خوزستان نيز به واسطه ي تغيير كاربري زيست گاه ها كه بيشتر در قالب توسعه كشاورزي از بين رفته اند محيط زيست اين استان را با چالش هاي بزرگي مواجه كرده است كه از جمله آن ها مي توان به سدسازي هاي گسترده و البته غير اصولي اشاره كرد به طوري كه به واسطه اين فرآيند، آب رودخانه ها كه به تالاب ها و درياچه ها سرازير مي شد با كاهش شديدي مواجه شد.

اين موارد به گونه اي هستند كه با هدايت پساب هاي خطرناك كشاورزي، صنعتي و همچنين فاضلاب شهرها به تالاب هاي خشك، آن ها را فقط به چشم يك محل تجمع زباله نگاه مي كنند.

اين داستان متاسفانه اكنون با طرح هاي به ظاهر ملي تقريبا تمام حيات وحش را در معرض خطر جدي قرار داده است و وزارت نفت ‌در هرجايي شروع به فعاليت مي كند.

از اين ها كه بگذريم به منطقه شن زار ها و تپه  ماهورهاي بستان كه حاوي تعداد انگشت شمار آهو است؛ مي رسيم كه اكنون با ورود گروه هاي لرزه نگاري و اكتشاف نفت همانند يك شهرك صنعتي شده؛ و حيات وحش زخم ديده آن دچار آوارگي و سردرگمي شده است.

با توجه به اين كه وضعيت آب و هواي استان خوزستان بحراني است، در نقطه صفر مرزي حيوانات بسيار زيبايي در حال زندگي هستند كه متاسفانه در گمنامي به سر مي برند. اين منطقه حفاظت شده به نام «ميشداغ» است كه در غرب استان خوزستان به وسعت ۵۴ هزار و ۳۶۳ هكتار در حد فاصل شهرهاي «بستان»، «الوان» و در مرز دو شهرستان دشت «آزادگان» و «شوش» واقع شده است و شامل رشته كوه هاي كم ارتفاع «ميشداغ» و «الله اكبر» است و از سوي ديگر تا نزديكي «مرز ايران» و «عراق» كشيده مي شود.



 

*شكار و كانال آب سازمان آب و برق خوزستان بلاي جان آهوها است

 

يكي از اهالي شهرستان دشت آزادگان در گفت و گو با خبرنگار خوزنا در ارتباط با تعداد گونه آهوي ميشداغ، اظهار مي كند: تعداد آهوها به حدي بود كه تا استان ايلام و عراق مي رسيد اما در حال حاضر طبق آمار محيط زيست به 30 راس  رسيده است كه بيشتر بر اثر شكار و جان دادن در كانال آب سازمان آب و برق خوزستان از بين مي روند.

الهام لطيفي با اشاره به اينكه فطرت اين آهو وحشي جالب است و همچنين در ماسه ها و كوه ها زندگي مي كند ادامه مي دهد: محيط زيست منطقه حفاظت شده براي آنها ايجاد كرده است اما براي اين اقدام كافي نبوده و مرگ و مير اين آهوها همچنان ادامه دارد.

اين شهروند دشت مي افزايد: مردم اين منطقه معتقدند هر كسي اين گونه ي آهوي را شكار كند، خداوند او را  به جزاي عملش مي رساند.

لطيفي در پايان مي گويد: مردم منطقه به خاطر زيبايي بسيار زياد اين حيوان، عاشقش هستند و اين موضوع اهميت اين گونه را در منطقه براي مردم بالا برده و ترس مردم از اين است كه به علت نبود آب و تغيير اقليم به عراق مهاجرت كنند.



 

*گونه اي نادر در دشت آزادگان*

 

يك فعال محيط زيست در گفت وگو با خبرنگار خوزنا با اشاره به اينكه منطقه «جبل ميشداخ» در شهرستان دشت آزادگان در نقطه صفر مرزي استان خوزستان با كشور عراق واقع است، عنوان مي كند: گونه بسيار زيبا و منحصر به فردي از«آهو غزال ريم»در اين منطقه زندگي مي كند كه تغذيه«آهو غزال ريم» از قديم «گياه گوشبره» بوده و اين گياه براي ماندگار كردن آهو و جلوگيري از آواره شدن آن به خاك عراق از اهميت بالايي برخوردار است.

 

*عدم بررسي ژنتيك آهو غزال ريم*

 

عبيات ادامه دهد: طرحي بدون هزينه از سوي فعالان محيط زيست و دوستداران در نوار مرزي از سمت طيب عراق انجام شد كه آهو به زيست گاه قبلي وطن عزيزمان ايران بازگشتند، اما متاسفانه اين گونه ي ناب غزال ريم به لحاظ ژنيتكي بررسي نشده است.

 

وي مي افزايد:  اين گونه نادر، ظريف و پر سرعت برخلاف آهوهاي ديگر  گردن صاف و گواترش پيدا نيست.

 

اين فعال محيط زيست عنوان مي كند: اين آهوي نادر در بين النهرين ميشداغ تا دشت عباس ايلام و عراق قلمرو دارد.

 

*عدم اجرايي وعده ها از سوي مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان*

 

عبيات ضمن گله مندي از مدير كل محيط زيست استان خوزستان عنوان مي كند: احمدرضا لاهيجان زاده رييس فعلي سازمان حفاظت محيط زيست استان خوزستان چند بار وعده و قول بررسي ژنتيكي اين گونه را دادند اما تا به امروز هيچ اقدامي نكردند.

 

*شكار و غرق شدن در كانال آب *

 

او با اشاره به عدم امنيت اين گونه آهو اظهار مي كند: اين گونه نادر به خصوص در منطقه ميشداغ امنيت ندارد و همواره يا شكار شده يا در كانال آب رساني پاي پل غرق مي شوند؛ اين كانال آب رساني الغدير از ميان زيست گاه آهوان منطقه به دليل تردد به منظور تغذيه، چرا و ترسانده شدن توسط افراد مختلف وشكارچيان، حين فرار در داخل بتوني افتاده وغرق مي شوند.

 

 

*طعمه شدن آهو ريم*

 

 عبيات با تاكيد بر اين مسئله كه حدود پنج سال اين رويه تكرار مي شود، عنوان مي كند: متاسفانه سازمان محيط زيست اين مشكل را از طريق قانون حل نكرده و كانال وزارت نيرو ايمن سازي نشده و همچنين از سال هاي ۹۵ تا به حال اين آهوي نادر به علت كمبود آب و امنيت تغيير اقليم كرده و طعمه شكارچيان ايراني و عراقي مي شود.

 

*كلانتري توجه كند*

 

اين فعال محيط زيست ضمن ابراز اميداوري مي گويد: اميدوارم آقاي كلانتري رياست سازمان محيط زيست كشور و معاون رييس جمهور توجه خاصي به اين منطقه محروم و گونه نادر«غزال ريم ميشداغ» داشته باشد.

او به صراحت اعلام مي كند:  به عنوان فعال محيط زيست خوزستاني از مديريت محيط زيست خوزستان گله مندم كه اين مقام مسئول تنها به فعالان محيط زيست وعده مي دهند؛ اما عمل نمي كنند.

 

*چهار سال پيش بررسي ژنتيك كليد خورد*

 

مديركل محيط زيست خوزستان در پاسخ به اين سئوال كه آيا ژنتيك آهو ميشداغ صورت گرفته است يا خير، با اشاره به اينكه از چهار سال گذشته اين موضوع عنوان شده است ، اظهار مي كند: مطالعه اين موضوع كه آيا بين اين آهوها و ساير آهوهاي كشور تفاوت وجود دارد يا خير، طي 2سال اخير در مركز ذخاير ژنتيكي اين اداره كل شروع شده، با توجه به مواردي كه برسر راه بوده از جمله هزينه هاي اين كار، در خود آزمايشگاه اداره محيط زيست اين كار انجام شد.

احمدرضا لاهيجان زاده ادامه مي دهد: از ابتداي اين جريان، رئيس منطقه اي ميشداغ اقدام به نمونه برداري باتوجه به روش هاي استاندار مورد نظر انجام داده و به اين آزمايشگاه آوردند. سپس مراحل آزمايش انجام گرفت.

او مي افزايد: با توجه به اينكه تمامي دستگاه هاي مطالعاتي مورد نياز اين آزمايش در اداره كل وجود داشت و همچنين با همكاري آزمايشگاه بيوتكنولوژي با سرپرستي دكتر رعايايي در دانشگاه شهيد چمران ، توانستيم به صورت قطعي انجام دهيم.

 

*براساس مطالعات گونه هاي ديگر اين گونه بررسي شد  

 

اين مقام مسئول تصريح مي كند:  در حال حاضر كارهاي نهايي مطالعه آن از جمله نوشتن و ارسال آن به مجله علمي و پژوهشي انجام شده و در مراحل داوري است. اين مطالعه بر اساس مطالعات اساتيد برجسته كشور از جمله آقايان دكتر همامي، رضايي، ضيايي و ديگر اساتيد برجسته كشور كه قبلا بر روي گونه هاي ديگر آهو در سطح كشور انجام داده اند، صورت گرفت.



 

*سال گذشته در NCBI كد ژنتيكي آهوي ميش داغ به نام سازمان حفاظت محيط زيست ايران ثبت شد

 

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان با بيان اينكه در «NCBI »كد «ژنتيكي آهوي ميش داغ»با نام سازمان حفاظت محيط زيست، ايران در سال 96 ثبت شده است. اضافه مي كند: علت اينكه آن را انتشار نداده ايم اين است كه تا كنون مراحل داوري آن به پايان نرسيده و پس از انجام، نتايج اين مطالعه اعلام مي شود.

اميدواريم هرچه سريع تر اين موضوع به صورت رسمي از سوي نشريات جهاني و كشور انتشار يابد تا شاهد رفع دغدغه فعالان محيط زيست استان خوزستان باشيم.