خوزنا : «رونويسي» از مشق شب، حذف نمي‌شود
شنبه، 14 مهر 1397 - 08:04 کد خبر:80215

خبرگزاري ايسنا:‌ مديركل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح جايگزيني مشق شب براي كلاس‌هاي اول تا سوم ابتدايي گفت: خواندن و رونويسي را بنا به اقتضاي پايه، حذف نمي‌كنيم اما رونويسي بايد به گونه‌اي باشد كه دانش‌آموز احساس تكرار و انجام كار بيهوده را نداشته باشد و از انجام آن لذت ببرد.

مرتضي شكوهي در گفت‌وگويي درباره اهداف آموزش و پرورش از جايگزيني تكاليف مهارت محور به جاي مشق شب و همچنين چگونگي اجراي آن توضيحاتي ارائه و بيان كرد: يكي از موضوعاتي كه همواره در آموزش و پرورش براي خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان يك دغدغه بوده، تكاليف در منزل است.

وي افزود: با توجه به مطالعات انجام شده و تجارب قبلي، شماري از معلمان به صورت خودجوش به منظور كاهش آسيب تكاليف شب، اقداماتي را انجام داده‌اند. اما آموزش و پرورش براي آنكه بتواند در اين زمينه يك برنامه منسجم را اجرا كند از سال گذشته مطالعاتي پيرامون چگونگي جايگزين كردن تكاليفي كه چندان مفيد نيستند و بچه‌ها انگيزه بالايي براي انجام آن ندارند را شروع كرد.

مديركل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش‌ و پرورش با بيان اينكه پس از برگزاري نشست‌هاي كارشناسي، دستورالعملي تهيه، آماده و از ابتداي سال تحصيلي ابلاغ شده است گفت: مدارس طبق اين چارچوب در پايه اول تا سوم به جاي مشق شب كه انگيزه‌اي براي انجام آن ندارند، تكاليفي با رويكرد مهارت محور را انجام مي‌دهند.

شكوهي ادامه داد: البته در سال اول اجرا، در هر استان يك منطقه كه شرايط لازم را داشته باشد انتخاب مي‌شود. پس از آن ارزيابي‌هاي لازم صورت مي‌گيرد و آسيب‌ها و موانع شناسايي مي‌شود تا طرح به تدريج توسعه يابد.

به گفته وي، تاكيد ما در اين طرح اين است كه دانش‌آموزان تكاليفي را انجام دهند كه هم انگيزه انجام آن را دارند و هم به ارتقاي مهارت‌هاي زندگي و بهبود جريان تحصيل‌شان كمك مي‌كند.

مديركل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش‌ و پرورش با بيان اينكه هدف ما اين است كه تكاليف صرفا شامل تمرين و رونويسي و يكسري فعاليت‌هاي حافظه محور نباشد؛ بلكه فعاليت‌هاي عملي مرتبط با حوزه زندگي و مهارت‌هاي اجتماعي و آداب و رسوم و فرهنگ را در بگيرد گفت: يادگيري تنها در كلاس درس اتفاق نمي‌افتد و لازم است دانش‌آموزان فعاليت‌هايي را خارج از ساعات مدرسه براي تعميق و تثبيت يادگيري انجام دهند.

شكوهي ادامه داد: به عنوان مثال در درس علوم تجربي ممكن است تكليفي مانند جمع‌آوري برگ درختان و سنگ‌ها پيشنهاد شود و با كمك والدين در منزل انجام شود يا آنكه از دانش آموز خواسته شود درباره موضوعي از خانواده و اطرافيان كسب اطلاع كرده و نتيجه را در كلاس ارائه كند و يادگيري را از سطح كتاب و كلاس به محيط واقعي ببرد.

وي در پاسخ به اينكه آيا رونويسي از حروف و كلمات در درس «بخوانيم و بنويسيم» نيز در اين طرح حذف خواهد شد، گفت: خير، فعاليت‌هايي كه در كتاب درسي پيش‌بيني شده اگر مهارت محور باشد ادامه مي‌يابد و اگر از جنس مهارتي نباشد معلم آنها را به تكاليف مهارت محور تبديل مي‌كند.

مديركل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: خواندن و رونويسي را بنا به اقتضاي پايه، حذف نمي‌كنيم اما رونويسي بايد به گونه‌اي باشد كه دانش‌آموز احساس تكرار و انجام كار بيهوده را نداشته باشد. در واقع تكاليف را بايد طوري هدايت كنيم كه دانش‌آموز با انجام آن هم ياد بگيرد و هم لذت ببرد.

شكوهي ادامه داد: هدف از رونويسي تقويت مهارت نوشتن است. در اين طرح براي تقويت مهارت نوشتن، به عنوان مثال دانش‌آموز نام تصاوير و اشياء را مي‌نويسد. در واقع روش و نوع فعاليت دانش‌آموز تغيير مي‌كند و اگر تا كنون مي‌گفتند كتاب را بگذار جلويت و از رويش بنويس، حالا ديگر اين كار را نمي‌كنند و به دانش آموز مي‌گويند كه از پدرت بخواه سه جمله يا كلمه بگويد تا تو آن را بنويسي و روش‌هاي متنوعي براي اين منظور طراحي شده است.