خوزنا : چگونه حساسيت فصلي را از سرماخوردگي تشخيص دهيم؟
پنجشنبه، 19 مهر 1397 - 09:28 کد خبر:80299

خبرگزاري ايسنا:يك متخصص طب اورژانس، چگونگي تشخيص حساسيت فصلي در پاييز و بهار را از سرماخوردگي و آنفلوآنزا توضيح داد.

دكتر غلامرضا معصومي با بيان اينكه پاييز و بهار دو فصل حساسيت‌زاي سال هستند، گفت: بايد توجه كرد كه حساسيت با سرماخوردگي و آنفلوانزا در اين دوفصل تفاوت‌هاي مشخصي دارند. در بهار معمولا حساسيت نسبت به سرماخوردگي و آنفلوانزا بيشتر است و در پاييز برعكس. حال وجود علائم مشابه بعضا تشخيص اين دو را سخت مي‌كند. به خصوص كه در مواردي هر دو مورد را داريم.

وي با بيان اينكه حساسيت فصلي معمولا در كساني كه سابقه قبلي‌اش را داشته‌اند،  رخ مي‌دهد، افزود: علائم اين بيماري درمواردي شبيه آنفلوانزاست؛ آبريزش از بيني، بدن درد، سرفه و  خلط از جمله اين علائم محسوب مي‌شوند. حساسيت فصلي معمولا همراه تب و به خصوص تب بالا نيست، مگر اينكه با آنفلوانزا يا بيماري‌هاي ويروسي و ميكروبي ديگر همراه شود. بايد توجه كرد كه علائم حساسيت مشابه آنفلوانزا به صورت ناگهاني آغاز مي‌شود و معمولا شروع پر سروصدايي هم دارد. در بعضي موارد اين علائم در حدي است كه فرد را از كارهاي روزمره باز مي‌دارد.

معصومي ادامه داد: پيشگيري از حساسيت معمولا كار راحتي نيست؛ چرا كه نه‌تنها پيدا كردن ماده حساسيت‌زا كه مسبب ايجاد حساسيت شده، به سختي امكان‌پذير است، بلكه بعد از پيدا كردن آن معمولا جلوگيري از تماس فرد با ماده حساسيت‌زا نيز بسيار مشكل است. شايد بهترين راهي كه فعلا براي پيشگيري از حساسيت وجود دارد، شروع درمان در افرادي با سابقه حساسيت فصلي، قبل از شروع فصل بهار و پاييز است.

وي با بيان اينكه درمان‌هاي متعدد براي جلوگيري از شروع علائم حساسيت و برطرف كردن آنها پس از شروع وجود دارد، گفت: اين درمان‌ها شامل روش‌هاي سنتي و استفاده از گياهان دارويي مختلف، شسشتوي دايمي بيني با نرمال سالين در فصل‌هاي بهار و پاييز و درمان‌هاي دارويي مختلف با طيف وسيعي از داروها است. البته اين داروها نيز عوارضي هم مانند سردرد، عفونت، تهوع، اسهال، درد عمومي، درد شكم، گيجي، درد عضله، تب، استفراغ، علائم آنفلوانزا، كهير، سرفه و ... را هم در بر دارد.