خوزنا : توضيح ساماني در مورد تغيير قيمت بليت برخي پروازها
چهارشنبه، 9 آبان 1397 - 13:00 کد خبر:80618

خبرگزاري ايسنا:دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اعلام كرد: با توجه به اينكه با وجود تمام صحبت‌ها، ارز نيمايي به درستي به شركت‌هاي هواپيمايي نرسيده است از اين پس تعدادي از پروازهاي داخلي با نرخ ارز آزاد انجام خواهد شد.

مقصود اسعدي ساماني توضيح داد: در تابستان امسال بر اساس توافقي كه ميان شركت‌هاي هواپيمايي و سازمان هواپيمايي كشوري انجام شد با موافقت نهايي بنا شد ايرلاين‌ها يك قيمت مشخص براي پروازهاي داخلي در نظر بگيرند و هيچ يك از شركت‌ها افزايش قيمتي نداشته باشند اما اين توافق با اين فرض صورت گرفت كه ارز نيمايي مورد نياز شركت‌ها به طور كامل به آنها تخصيص پيدا كند.

به گفته وي، اين وعده تا كنون به هيچ عنوان اجرايي نشده و تقريبا از هر ۱۰ درخواستي كه شركت‌ها ارائه مي‌كنند تنها يك پرونده موفق مي‌شود كه ارز نيمايي دريافت كند. از اين رو ايرلاين‌ها مابقي نياز خود را با استفاده از ارز بازار آزاد تامين مي‌كنند و همين مسئله باعث مي‌شود توافق قبلي ديگر امكان اجرا نداشته باشد.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه از اين پس ايرلاين‌ها تصميم مي‌گيرند كه قيمت پرواز خود را چگونه نهايي كنند اظهار كرد: در شرايط فعلي و با توجه به اينكه بيش از ۵۰ درصد از هزينه‌هاي ايرلاين‌ها به شكل ارزي تامين مي‌شود قطعا امكان تداوم نرخ گذاري به شكل سابق وجود نخواهد داشت و از اين پس به دو شكل قيمت‌ها در اختيار مسافران قرار مي‌گيرد. پروازهايي كه توانسته باشد ارز نيمايي بگيرند با يك قيمت انجام مي‌شود و پروازهايي كه ارز آزاد گرفته باشند نرخ متفاوتي خواهند داشت و مسافران بايد با رصد شرايط بازار و مشاهده قيمت‌ها بليت مد نظر خود را دريافت كنند.

 به دنبال بالا رفتن قيمت ارز در ماه‌هاي ابتدايي سال جاري قيمت بليت پروازهاي داخلي و خارجي به شكل قابل توجهي افزايش يافت كه به دنبال اين اتفاق ايرلاين‌ها تصميم گرفتند ابتدا در شهريور و سپس در ماه‌هاي بعد نرخ پروازهاي داخلي را به شكلي تعيين شده به مسافران ارائه كنند.

شرط اصلي اجرايي شدن اين تصميم رسيدن ارز نيمايي به شركت‌ها بود كه در طول ماه‌هاي گذشته هرگز امكان اجراي آن به طور كامل فراهم نشده است. طبق اعلام رئيس سازمان هواپيمايي كشوري بين ۵۰ تا ۵۵ درصد از هزينه‌هاي ايرلاين‌ها با استفاده از ارزهاي خارجي انجام مي‌شود.