خوزنا : براي رفع كمردرد پيلاتس انجام دهيد
شنبه، 19 آبان 1397 - 13:47 کد خبر:80750

خبرگزاري ايسنا:يك متخصص پزشكي ورزشي معتقد است: براي افرادي كه از كمر درد رنج مي‌برند تمرينات پيلاتس به دليل اين كه با اجراي تنفس عميق و انقباض عضلاني صورت مي‌گيرد، موجب كاهش آسيب‌هاي ناشي از صدمات مفصلي مي‌شود.

دكتر احمد باقري مقدم اظهار كرد: پيلاتس (Pilates) ورزشي است كه تمام تمركز خود را بر روي پيشرفت بدن براساس توازن معطوف مي‌كند و اين توازن از طريق استحكام ماهيچه ها، انعطاف پذيري و آگاهي لازم به منظور پشتيباني از حركات موثر و دلپذير انجام مي شود. پيلاتس يكي از معروف ترين سيستم هاي ورزشي در كشور است. در حقيقت يكي از بهترين نقاط مثبتي كه براي پيلاتس وجود دارد اين است كه گستره وسيعي از افراد را در بر مي گيرد.

وي مهم ترين فوايد اين ورزش را قوي تر شدن، بلندتر شدن، لاغر شدن و توانايي بالاتر براي انجام هر كاري به آساني عنوان كرد و افزود: افراد ابتدا با روشي هدفمند، كنترل كامل جسم خود را در دست مي گيرند و سپس از راه تكرار كامل حركات آن به شيوه تدريجي ولي پيشرفت كننده به يك نوع هماهنگي طبيعي دست پيدا مي كنند. انجام اين ورزش، پرورش جسماني را به ايده آل نزديك مي كند، اين ورزش بين مغز و بدن، هارموني فيزيكي ايجاد كرده و توانايي بدن افراد را در هر سني بالا مي برد. از آنجا كه اين ورزش در حالت هاي ايستاده، نشسته و خوابيده بدون طي مسافت و پرش و جهش انجام مي گيرد، آسيب هاي ناشي از صدمات مفصلي را كاهش مي دهد. زيرا حركات اين ورزش با اجراي تنفس عميق و انقباض هاي عضلاني صورت مي‌گيرد.

متخصص پزشكي ورزشي خاطرنشان كرد: زماني كه از طريق پيلاتس ورزش كنيد، هسته ماهيچه ها قوي‌تر و كارها به خوبي و آسان تر انجام مي‌شود. كساني كه اين تمرينات را پيگيري مي‌كنند مدام با ماهيچه هاي سطحي بالاتنه كار مي كنند تا ستون فقرات و حركت ناشي از آن را هدايت كنند. زماني كه هسته ماهيچه ها توسعه پيدا مي‌كند، ميزان پايداري از كمر به بالا نيز افزايش مي‌يابد. بنابراين پيلاتس براي افرادي كه از درد كمر رنج مي برند، مفيد است. چون فشار روي كمر از بين مي رود و بدن قادر خواهد بود كه به طور آزادانه با حركات موزون، حركت كند.

باقري مقدم اضافه كرد: اين ورزش بر عكس ورزش هاي ديگر داراي تكرار بيش از حد هر حركت ورزشي نيست. انجام هر كدام از حركات به طور كامل و با دقت در اين ورزش باعث مي شود كه نتيجه دلخواهتان را در مدت زمان كوتاه تري كسب كنيد. پيلاتس يك روش منحصر به فرد ورزشي است و تا زماني كه اصول اوليه آن رعايت شود، متمايز از ديگر ورزش ها خواهد بود. كساني در ورزش كردن موفق مي شوند كه بتوانند هسته ماهيچه هاشان را به كار بيندازند و در پيلاتس اين كار صورت مي گيرد.

وي تقويت سيستم ايمني بدن، بالا بردن قواي بدن و آزاد سازي افكار منفي از ذهن و فكر، كاهش دهنده دردهاي مهره اي و كمر، ايجاد كشيدگي در ظاهر اندام، به وجود آورنده شكم صاف و كمر باريك، انعطاف پذيري و ايجاد تعادل، افزايش تحرك مفاصل، حجيم كردن فضاي ريه و افزايش قابليت تنفس، تقويت سيستم قلبي- عروقي، افزايش دامنه حركات مفاصل و عضلات، از بين بردن درصد جراحت و آسيب پذيري و كاهش استرس و عصبانيت و خستگي را از فوايد تمرينات پيلاتس عنوان كرد.