خوزنا : حسن روحاني با افزايش قيمت خودرو مخالفت كرد
دوشنبه، 12 آذر 1397 - 13:58 کد خبر:81176

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: بنا بر اعلام مسئولان وزارت صنعت، رئيس‌جمهور با افزايش قيمت خودرو مخالف است.

تسنيم:رمضانعلي سبحاني‌فر عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در برنامه تيتر امشب شبكه خبر كه شب گذشته پخش شد گفت: توليد خودرو از ابتداي امسال با نوسانات نرخ ارز و تحريم‌ها كاهش شديدي پيدا كرد، اين كار موجب كاهش عرضه شد در حالي كه تقاضا تغييري نكرد كه موجب قيمت‌هاي نجومي در صنعت خودرو شد.

او افزود: سازمان حمايت و وزارت صمت و ستاد تنظيم بازار بايد تكليف قيمت خودرو را مشخص كنند.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس همچنين گفت: به‌لحاظ شرايط خاص كشور وظايف شوراي رقابت به ستاد تنظيم واگذار شد لذا بايستي وزارت صمت ورود كند و تعيين تكليف كند. رئيس جمهور به‌گفته مسئولين وزارت صنعت، معدن و تجارت تأكيد دارد كه قيمت‌ها تغيير نكند بنابراين با ثابت ماندن قيمت‌ها و شرايطي كه براي خودروسازان حاكم شده، كاهش توليد قيمت حاشيه‌اي را به‌صورت نجومي افزايش داده است اين در حالي است كه قيمت كارخانه تغييري نداشته است.

او درباره واگذاري وظايف شوراي رقابت به سازمان حمايت كه آيا اين تصميم به‌صلاح است يا خير يادآور شد: سازمان حمايت در اين باره ذي‌نفع نيست بلكه بايد هم طرف توليد كننده و هم مصرف كننده را داشته باشد.

سبحاني‌فر در ادامه گفت: خودرو در كشور ما با كيفيت فعلي گران نيز هست كه هزينه‌هاي بالاي آن از جيب مصرف كننده اخذ مي‌شود.

او اضافه كرد: در شرايط فعلي واردات خودرو كاهش يافته، قيمت حاشيه بازار افزايش يافته و سازمان حمايت و تنظيم بازار نيز در اين باره ورود نمي‌كند بنابرين قطعه‌ساز نيز متضرر شده كه درخواست ما اين است كه سازمان حمايت بر اساس شاخص‌هاي تعيين‌شده ورود كند.

سبحاني‌فر تصريح كرد: وقتي قيمت بالارفته و توليد كاهش يافته تعيين قيمت براساس 5 درصد زير قيمت بازار اشتباه است. اگر در جايي كه افزايش قيمت واقعي است افزايش قيمت محاسبه شود حتي به قيمت خيلي پايين‌تر از حاشيه بازار خواهيم رسيد.

او گفت: در جلساتي كه داشتيم قرار بر اين شد كه شاخص‌هاي مواد اوليه مشخص شود و بر اساس قيمت تمام‌شده، قيمت خودرو تعيين شود.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس تأكيد كرد: مجلس معتقد است رابطه منطقي بين عرضه و تقاضا بايد باشد تا از افزايش قيمت‌ها در صنعت خودرو خارج شويم بنابراين شاخص‌ها بايد بر اساس قيمت تمام‌شده باشد.