خوزنا : سيتروئنC3 محصول‌جديدسايپا چگونه خودرويي است / عكس
دوشنبه، 12 آذر 1397 - 22:32 کد خبر:81183

امضاي قرارداد برجام و پايان يافتن تحريم هاي بين المللي، براي شركت هاي خودروسازي فرانسوي كه سهم بالايي از بازار ايران داشتند و سودآوري بالاي اين بازار، انگيزش خاصي را در آنان ايجاد مي نمود، به واسطه يك فرصت قلمداد مي شد تا به هر صورت كه ممكن است، وارد اين بازار شوند . در طي سالهايي كه اروپايي ها به واسطه تحريم ها بازار ايران را ترك گفته بودند، كراس اوورها و هاچ بك هاي مجهز به پلاستيك اضافه چيني، به راحتي در بازار خودرو ايران جولان مي دادند و اين امر براي فرانسوي ها، كه خود را يك خودروساز با سابقه در سطح جهان مي دانند، به هيچ وجه قابل پذيرش نبود.

نتيجه اين روند فرانسوي، عقد قرار داد دو بخش مختلف گروه پژو سيتروئن با ايران خودرو و سايپا بود، كه به رغم خوش بيني هاي اوليه، به دليل تعلل زياد طرف هاي ايراني در عملياتي ساختن پروژه و بازگشت تحريم هاي خودروسازي، در نهايت همكاري فرانسوي ها و ايراني ها ناكام ماند و دست مشتريان ايراني، همچنان به محصولات روز دنيا نمي رسد. سهم سايپا از اين قرارداد ناكام، مونتاژ و عرضه سيتروئن C3 بود كه پس از لغو همكاري فرانسوي ها، به يك دردسر پيچيده براي اين شركت تبديل شده و مسايل مطرح در مورد قيمت گذاري آن، همچنان به روال قبلي باقي هستند.

 			 				 					سيتروئنC3 محصول‌جديدسايپا چگونه خودرويي است

اما گذشته از حاشيه ها، سيتروئن يك خودروساز نوآور است و مدل هاي به ياد ماندني زيادي را از اين خودروساز در طي سالها شاهد بوده ايم. در نسل فعلي محصولات سيتروئن، از ضربه گيرهاي بزرگ و مشكي رنگ در نماي جانبي خودرو استفاده مي شود كه در حقيقت بالشتك هايي پر از هوا هستند و وظيفه اصلي آنها، حفظ بدنه خودرو از هر گونه گزند و آسيب در تصادفات شهري است. در خودروهاي امروزي ديگر جايي براي زه در نظر گرفته نمي شود و سيتروئن با ارايه اين ويژگي، متمايز بودن خود را به راحتي به رخ ديگران مي كشد.

به صورت كلي، سيتروئن C3 را مي توان هاچ بكي فوق سريع براي سليقه هاي متفاوت دانست كه به واسطه طراحي خاص و استفاده حداكثري از ابعاد پلتفرم، مي تواند نگاه ها را به خود جلب نمايد. هم چنين بر خلاف بسياري از محصولات مونتاژي كه با حذف بسياري از آپشن ها و امكانات ضروري به بازار مي آيند، سيتروئن C3 از ابتدا با هدف حفظ تمامي آپشن ها به خط توليد رفت، هر چند مشخص نيست تا زمان تحويل به مشتري، چه پيش آيد. اما به هر صورت، روند سايپا در حذف برخي امكانات ساده از روي خودروها را در سيتروئن C3 نيز شاهد هستيم كه از آن جمله مي توان به جايگزيني صندلي هاي پارچه اي با چرمي، تنظيم دستي صندلي ها به جاي تنظيم برقي و نبود سانروف و دستگيرهاي سقفي اشاره كرد.



سيتروئن C3 موجود در ايران، قدرتمندترين نسخه توليدي در جهان محسوب مي شود كه متاسفانه توليد آن در وضعيت فعلي، ادامه نخواهد يافت. اين سيتروئن به يك پيشرانه 1.6 ليتري توربو مجهز است كه توان توليد 163 اسب بخار قدرت را دارد و با برخي محصولات دي اس و پژو به اشتراك گذاشته شده است. با توجه به وزن پايين و حجم بسيار كم سيتروئن C3 ، مي توان به راحتي ادعا كرد كه شاهد يك هاچ بك فوق سريع از سيتروئن خواهيم بود. به لطف گيربكس شش سرعته ضريب كوتاه با شتاب صفر تا صد كمتر از 9 ثانيه قابل دسترسي است كه براي مشتريان ايراني، فراتر از نيازهاي روزانه به حساب مي آيد. خودروهاي فرانسوي معمولا با تاكيد بر سواري نرم ساخته مي شوند و سيتروئن C3 نيز سواري نرم و بدون كوبشي دارد كه به خصوص براي جاده هاي پر دست انداز ايران، يك مزيت محسوب مي شود. البته مانند بسياري از خودروهاي فرانسوي ديگر، حس دريافتي راننده از عملكرد فرمان چندان دقيق و واقعي نيست و از اين رو مي توان گفت كه فرمان اندكي گنگ و بي حس عمل مي كند.

در زمان معرفي اوليه اين خودرو و برگزاري تست ها توسط خبرنگاران، قيمت خودرو به صورت تخميني براي سيتروئن C3 رقمي بين 120 تا 130 ميليون تومان عنوان مي شد كه اكنون اين رقم به 200 ميليون تومان رسيده و به هيچ عنوان با خودروي ارزاني طرف نيستيم و بيشتر اقشار جامعه، قادر به خريد آن نخواهند بود. رقيب اصلي سيتروئن C3 در اين محدوده قيمتي را خودروهايي همچون چري تيگو5 ، جك S5 و بي واي دي S6 تشكيل مي دهند. از ديگر خودروساز بزرگ يعني ايران خودرو نيز محصول مشابه پژو 2008 و كراس اوور چيني هايما S7 در اين رقابت حضور دارند كه به طور معمول با ارايه يك سايز بزرگتر، كه مد نظر بسياري از خريداراني است كه چنين بودجه اي را صرف خريد خودرو مي كنند، مي توانند عرصه رقابت را بر سيتروئن C3 تنگ كنند. هر چند سيتروئن C3 به واسطه مشخصاتي كه دارد، يك گزينه هيجان انگيز براي عاشقان خودرو و خانواده هاي كم جمعيت محسوب مي شود كه بيشتر از وجه پرداختي، حتي در زمان فعلي، براي خريدار آورده خواهد داشت.