خوزنا : سوسن روي ريل توسعه قرارمي گيرد
چهارشنبه، 14 آذر 1397 - 09:34 کد خبر:81217
راه ها بعنوان شريان هاي حياتي يك جامعه محسوب مي شوند و با توجه به اهميتي كه دارند ميتوانند در توسعه يافتگي هر منطقه نقش بسزايي داشته باشند . و اين مهم راها را به سه دسته زميني ،دريايي و هوايي تقسيم ميكند اما يكي از مهمترين اين عوامل كوتاه و هموار بودن اين مسير ها مي باشد كه مهندسين راه و عمران بعنوان شاكله اصلي راه ها ميدانند .
بدون شك مي توان گفت اگر راه نباشد توسعه هم ميسر نخواهد شد چرا كه راه ها تاثيرات فراواني در سرنوشت عواملي چون سياسي ،اجتماعي،فرهنگي و اقتصادي خواهند داشت .
يكي از مهمترين عوامل عدم توسعه يافتگي سوسن چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن عدم توجه مديران اجرايي وقت استان و شهرستان بويژه نمايندگان از اين منطقه زيبا بوده كه در حلقه اي از محروميت قرار دارد .
سوسن از لحاظ ژئوپولوتيك و جغرافيايي يكي از بهترين و سرسبزترين و خوش آب و هواترين مناطق استان خوزستان مي باشد و به جرائت ميتوان گفت قطب كشاورزي و دامداري و گردشگري در استان و كشور است . اما متاسفانه عدم توجه مديران وقت باعث ركود اقتصادي و مهاجرت بي رويه اين بخش كه بعنوان تابلوي هزار نقش از آن ياد مي شود صورت گرفته . نبود آب شرب و كشاورزي باعث محكوم نمودن مردم اين ديار به كوچ اجباري شده است .
توسعه حاشيه نشيني شهر و ناهنجاري هايي كه در هر شهرستان وجود دارد ناشي از همين مهم بوده است . اگر يك نيم نگاهي به تاريخچه عمراني ايذه قبل از انقلاب داشته باشيم مي بينيم كه راه ارتباطي ايذه به سوسن با ابتدايي ترين وسايل ممكن مثل بيل و كلنگ و اهرم هاي فلزي توسط مردم سخت كوش آن ديار احداث گرديد تا پيروزي انقلاب اسلامي كه به همت جهاد سازندگي و راه شهر سازي جاده ارتباطي ايذه به سوسن افتتاح و آسفالت گرديد و به همت شركت ايتاليايي ها در سال ۱۳۵۶ كه طي قراردادي با سازمان آب و برق خوزستان براي اصلاح شبكه برق فشار قوي كه از سد شهيد عباسپور مسجدسليمان به ذوب آهن اصفهان منعقد شده بود اين محور مواصلاتي تقربيا حالت نيمه استاندارد بخود گرفت و براي عبور وسايل سنگين راهسازي و وسايل و لوازمات برقي پل كوچكي در منطقه سر راه سعيدي توسط پيمانكار اين شركت خارجي احداث گرديد كه كمك شاياني به عشاير كوچ رو و مردمان اين منطقه انجام شد و با تغير نام از پل سراه سعيدي و حتي قديمي ها به آن پل ايتاليايي ها ياد ميكردند به نام پل شهيد نادري تغير نام يافت و ارتباط چندين روستا در سوسن شرقي را با سوسن غربي پيوند داد اما اين مسير براي روستاهايي مثل بردميل . گيلان و مالويران . ده حوض . ثريا . اب بيد و كارتا تا مركز بخش فاصله زيادي ايجاد نموده است.
ناگهان خبري خوش مردم سوسن را غرق در شادي و شور و شعف نمود و آن هم آغاز پروژه بزرگترين پل سوسن واقع در بين روستاي ده شيخ به ثريا از روي رود كارون و اولين پل بعد از چهل سال از عمر انقلاب بوده كه به دستور مهندس خادمي در سوسن طرح مطالعاتي آن توسط مدير كل عشاير جناب مهندس كريمي انجام شد .
اين طرح مطالعاتي پايان يافت و جهت احداث پل ارتباطي ده شيخ به ده ثريا كه مسير حدود ۳۰ تا ۴۰ كيلو متر را به كمتر از ۴ تا ۵ كيلومتر كاهش داد. گرچه نمايندگان ادوار گذشته مانورهاي تبليغاتي فراواني روي اين مسير دادند و خيلي ها را راهي بهارستان نمود اما اين وعده هيچگاه رنگ عملياتي واجرايي به خود نگرفت تا با همت و تلاش مستمر مهندس خادمي نماينده پر تلاش و دلسوز و مردمي شهرهاي ايذه و باغملك در مجلس شوراي اسلامي براي اولين بار توانست اين پيشنهاد را براي حل معضل بعد از چهار دهه انقلاب اين مناطق براي دومين پل ارتباطي بين سوسن شرقي و غربي كه ديگر پير فرسوده شده است و از سال ۱۳۵۶تا كنون براي ارتباط اخرين حوزه استحفاظي خوزستان به چهارمحال بختياري اخذ نمايد و اين دومين دستاورد نظام مقدس جمهوري اسلامي در حق اين منطقه محروم بود كه توسط نماينده محقق شد .
سپس پيگيري ها و مساعدت و مكاتبات هفتگي و ماهانه دكتر شريعتي استاندار محبوب خوزستان و دكتر سمالي فرماندار كار آمد ايذه به سازمان آب و برق خوزستان و وزير نيرو اين پروژه با تخصيص اعتباري بالغ بر ۳۵ ميليارد ريال جهت احداث پل ارتباطي ده شيخ به ثريا و روستاهاي حومه صورت گرفت .
خادمي در زمينه پيگيري مطالبات مردم مهارت خاصي دارد و به جرائت ميتوان اذعان داشت همانطوري كه پل هلايجان را كه مدت سال هاي متمادي رها شده بود افتتاح نمايد و يا پل سه بلوطك در روي رودخانه كارون كه روستا هاي شيوند . غريبي ها .سادات . ملاح و غيره را كه ۷۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته و احتمال دارد تا پايان سال ۹۷ الي نيمه اول سال ۹۸ به بهره برداري برساند و اين يك اميد ونويدي براي مردم اين مناطق است .
قطعا مردم قدرشناس سوسن جواب اين همه محبت و عملكرد را فراموش نخواهند كرد و مزد كارش را همانند قبل خواهد گرفت . تنها مشكل اصلي سوسن آب شرب است كه اگر اين معظل حل شود كلكسيون كارهاي عمراني وي در اين منطقه تكميل خواهد شد چرا كه ايشان به جد و بطور مستمر به دنبال اين مهم هم مي باشد .
علي رغم اينكه فاز دوم و ادامه روند گاز رساني اين بخش هم با همكاري وي و فرماندار پر تلاش و پيگيري مهندس الماسي و مهندس كوراوند با مديريت گاز استان در حال انجام است و آمار ۱۵ روستاي به تفكيك پرجمعيت ترين اين بخش در فاز اول توسط دكتر سمالي و حقير كه اطلاعات كافي با توجه به اينكه زادگاهم بوده به مديريت گاز شهرستان و استان طي صورتجلسه اي ارسال شد و تا پايان سال و به احتمال قوي در نيمه سال ۹۸ همه روستاهاي سوسن از اين نعمت بر خوردار خواهند شد .
خبر_كريم بنداني