خوزنا : بازنشستگي همسران شهدا با ۲۵ سال سابقه
یکشنبه، 16 دی 1397 - 09:06 کد خبر:81682

خبرگزاري ايرنا: معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: همسران شهدا، جانبازان و آزادگان مي توانند با 25 سال سابقه كار و 30 روز حقوق يعني با پنج سال سنوات ارفاقي از خدمات بازنشستگي بهره مند شوند.

بر اساس ماده 24 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران، همسران شهدا، جانبازان 50 درصد و بالاتر، شيميايي و اعصاب و روان (متوفي يا در قيد حيات) و همسران آزادگان با سابقه اسارت پنج سال و بالاتر كه قبل از اسارت با آنان ازدواج كرده‌اند، در صورت شاغل بودن مي‌ توانند با پنج سال سنوات ارفاقي از امتياز بازنشستگي پيش از موعد با دريافت حقوق و مزاياي كامل بهره‌ مند شوند.

مهدي ايزدي روز يكشنبه درباره اجراي اين قانون در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا اظهار داشت: طبق ماده 24 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران، همسران شهدا، جانباران 50 درصد به بالا و آزادگان مي توانند بر اساس قانون، با 25 سال سابقه و 30 روز حقوق بازنشسته شوند.

وي تصريح كرد: مشكل اصلي براي اجراي اين موضوع، نداشتن اطلاعات آماري از متقاضيان اين ماده قانوني است كه به همين منظور اكنون به تمام ادارات بنياد شهيد در سراسر كشور ابلاغ شده است كه نسبت به جمع آوري اين اطلاعات از همسران شهدا، جانبازان و آزادگان اقدام كنند.

ايزدي ادامه داد: اكنون متوليان امر در بنياد شهيد در حال جمع آوري آمار از اين افراد هستند، تا پس از اين اقدام برآورد مالي آن انجام شود، به دولت پيشنهاد داده مي شود تا دولت آيين نامه آن را تدوين و تصويب كند تا زمينه اجرايي يابد.
به گفته وي، پس از تدوين آيين نامه، مشخص شدن تعداد همسران شهدا، جانبازان و آزادگاني كه مي خواهند از اين قانون استفاده كنند، تامين مالي آن انجام مي شود و متقاضيان از اين قانون بهره مند مي شوند.

وي اظهار داشت: تا پيش از اين روي موضوع استفاده از اين خدمات در ماده 24 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران هيچ فعاليتي انجام نشده است و دليل اصلي آن نداشتن آمار از همسران ايثارگران بوده است، حتي اين قضيه نيز مشخص نيست كه چه تعداد از همسران شهدا، جانبازان و آزادگان تمايل به استفاده از اين قانون دارند.

معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان اينكه ممكن است برخي از همسران بخواهند تا 30 سال كار كنند، اضافه كرد: به همين منظور كار ثبت نام از همسران شهدا، جانبازان و آزادگان آغاز شده است تا تحقق ماده 24 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران را شاهد باشيم.

ايزدي خاطرنشان كرد: در اين راستا از همسران شاغل شهدا، جانبازان و آزادگان كه متقاضي بهره مندي از سنوات ارفاقي موضوع ماده 24 قانون جامع هستند، خواسته شده است به بنياد منطقه محل پرونده ايثارگر مراجعه كنند.

مردم ايران در دوران هشت سال دفاع مقدس و ديگر حوادث تروريستي، 225 هزار و570 شهيد را تقديم انقلاب كرده اند.

همچنين تعداد كل جانبازان در كشور 574 هزار و 101 نفر است كه 336 هزار و 282 نفر معادل 59 درصد جانبازان زير 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر معادل 41 درصد نيز جانبازان 25 درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان كشور در دوران دفاع مقدس 43 هزار و 173 نفر است.