ايسنا:عبدالله رضيان گفت: در جلسات متعددي كه با مديران عامل سايپا و ايرانخودرو داشتيم حرف اين بود كه در خودروهاي پرتيراژ و كم تيراژ زيانهاي هنگفتي ميدهند از اين رو خواستار جلوگيري از تداوم زيانها بودند.
نماينده مردم قائمشهر در مجلس ادامه داد: به همين دليل دولت و مجلس پس از ارزيابي كردن شرايط و بازار در نهايت متقاعد شدند با قبول پيشنهاد فروش خودرو ۵ درصد زير قيمت بازار جلوي زيان خودروسازان را بگيرند.
وي متذكر شد: اين در حالي است كه نظر مجلس درباره خودروهاي پرتيراژ اين است كه قيمت اين خودروها توسط شركتهاي خودروسازي نبايد خيلي افزايش داده شود و به مصرف كنندگان آسيب وارد شود.
اين عضو هيات رييسه كميسيون صنايع و معادن مجلس با تشريح روند تاريخي درخواست خودروسازان براي فروش خودرو ۵ درصد زير قيمت بازار و دلايل قبول اين پيشنهاد توسط دولت و مجلس، گفت: در پي نوسانات شديد نرخ ارز و افزايش شكاف قيمت خودرو در كارخانه و بازار آزاد، خودروسازان بار ديگر پرونده قديمي آزادسازي قيمت خودرو را باز كردند و خواستار عرضه قيمت ۵ درصد زير قيمت بازار شدند كه پس از كش و قوس زياد و بررسيهاي فراوان توسط دولت و مجلس پذيرفته شد.
رضيان ادامه داد: بحثمان با شركتهاي خودروساز اين بود كه اگر تقاضاي بازار مصرف به خودرو توسط آنان به درستي پاسخ داده شود، فروش خودرو ۵ درصد زير قيمت بازار «خوب» است اما مسئله ديگر خودروسازان اين بود كه بخش زيادي از تقاضاي خودرو، كاذب است. آنان بر اين نظر پافشاري داشتند كه با عرضه خودرو ۵ درصد زير قيمت بازار، تقاضاي كاذب از بين ميرود و مصرف كننده واقعي به بازار مراجعه ميكند و بدين ترتيب التهابات بازار خودرو كاهش مييابد.
اين عضو فراكسيون مستقلين مجلس مجلس ادامه داد: استدلال مديران خودرويي اين بود كه با كاهشي شدن قيمت خودرو در حاشيه بازار، خودروسازان نيز قيمت را كاهش ميدهند اما هيچ ضمانتي براي عملي شدن اين وعده وجود ندارد و از آن گذشته هيچ دستگاهي نيست كه تضمين دهد شركتهاي خودروساز پاي وعده خود ميايستند و در صورت كاهش قيمت در بازار آزاد، قيمت كارخانه را كاهش مي دهند.
وي بازار آزاد خودرو و تقاضاي مصرف را پارامترهاي موثر در عملكرد شركتهاي خودروساز در كاهش قيمت كارخانهاي خودرو دانست و افزود: هدف خودروسازان اين است كه سودي كه تا ديروز به جيب دلال و واسطه سرازير بود با ۵ درصد كمتر به جيب خودشان سرازير شود از آن گذشته هيچ ضمانت قطعي براي كاهش قيمت توسط خودروسازان وجود ندارد مگر از طريق منطق اقتصادي و مكانيزم عرضه و تقاضا به بيان روشنتر تنها راه كاهش قيمت خودرو توسط خودروسازان كاهش تقاضا و به دنبال آن كاهش قيمت در بازار آزاد است.