خوزنا : بهترين گزينه‌ي مقابله با پيامك‌هاي مزاحم چيست؟
دوشنبه، 17 دی 1397 - 10:11 کد خبر:81712

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نظرات كاربران توييتر را براي جلوگيري از پيامك‌هاي تبليغاتي مزاحم جويا شد كه ايجاد محدوديت تعداد پيام در روز، بيش‌ترين راي را كسب كرده است.

 ايسنا: داستان پيامك‌هاي تبليغاتي مدت‌هاست كه به‌عنوان يكي از نارضايتي‌هاي كاربران مطرح است و در اين بين مسوولان هم اقداماتي از جمله ايجاد سامانه جهت شكايت عليه ارسال‌كنندگان پيامك‌هاي تبليغاتي، شناسايي شماره‌هاي مزاحم و مسدود كردن اين شماره‌ها را در نظر گرفته‌اند اما ظاهرا اين راه‌كارها كافي نبوده و اين پيامك‌ها همچنان ادامه دارند.

ارسال پيامك براي كسب‌وكارهاي مختلف، يكي از راه‌هاي بعضا آسان و ارزان تبليغات است و اين موضوع باعث شده كسب‌وكارها حتي به خريد چندباره‌ سيم‌كارت‌ روي بياورند و با شماره‌هاي شخصي به ارسال پيامك تبليغاتي اقدام كنند. اين كار موجب مي‌شود شرايط مسدود كردن شماره‌هاي شخصي فرآيندي سخت و زمان‌گير شود و حتي اگر بتوان سرشماره‌هاي تبليغاتي را مسدود كرد، اين بار شماره‌هاي شخصي هستند كه هر بار پيامكي را ارسال مي‌كنند.

گرفتن سيم‌كارت‌هاي شخصي براي تبليغات منفعت دارد

اما محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- پيش از اين درباره‌ي ارسال پيامك از طريق شماره‌هاي شخصي اظهار كرده بود: با توجه به اين‌كه پس از شناسايي سرشماره‌هاي تبليغاتي، صاحبان كسب‌وكارها به تبليغ آن‌ها از طريق شماره‌هاي شخصي روي آورده‌اند؛ يكي از راه‌هاي جلوگيري از ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي ناخواسته كه حتي بدون شكايت افراد هم صورت‌ مي‌گيرد، مسدود كردن شماره‌هايي است كه تعداد زيادي پيامك ارسال مي‌كنند. زماني كه افراد با اين هدف سيم‌كارت مي‌گيرند، رگولاتوري آن‌ها را شناسايي مي‌كند، اما از آنجاكه گرفتن اين سيم‌كارت‌ها در جهت تبليغات براي افراد منفعت دارد، آن‌ها مرتب اين كار را ادامه مي‌دهند.

هم‌چنين حسين فلاح جوشقاني -رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- درباره مديريت و ساماندهي سيم‌كارت‌ها بيان كرده بود: ما براي سيم‌كارت‌ها محدوديت داريم و اين موضوع در سامانه "شاهكار" كنترل مي‌شود. به اين ترتيب هيچ‌كس به هيچ عنوان نمي‌تواند سيم‌كارت بدون هويت بگيرد يا بيش از ۱۰ سيم‌كارت به نام خود داشته باشد. حتي اگر كسي بخواهد به نام فرد ديگري سيم‌كارت بگيرد، براي همه شماره‌ها پيامكي ارسال مي‌شود كه سيم‌كارتي به نامش فعال شده، بنابراين اين موضوع تقريبا مديريت شده است.

وي با بيان اين‌كه راهكار سلبي تا حدي جواب مي‌دهد اما چاره‌اي جز مديريت نيست، گفته بود: اين كسب‌وكارها، سيم‌كارت ارزان‌قيمت مي‌گيرند و تبليغات مي‌كنند كه ما نيز برخورد مي‌كنيم و آن‌ها را مي‌بنديم، اما مطمئنا تا راهكار جايگزين تبليغات براي آن‌ها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به‌عنوان رگولاتوري قاعدتا نمي‌توانيم وارد محتواي اين تبليغات شويم اما براساس فرآيندهايي كه وجود دارد، سيم‌كارتي كه پيامك يك‌طرفه و بيش از حد مي‌فرستد را شناسايي و مسدود مي‌كنيم كه تا حدود زيادي هم اين تبليغات كنترل شده است.

نظرسنجي توييتري وزير براي پيامك‌هاي تبليغاتي

در اين راستا وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اخيرا درباره‌ي اين پيامك‌هاي تبليغاتي در صفحه‌ي توييتر خود نوشت: مردم از پيامك‌هاي تبليغاتي مزاحم متنفرند، اين يك واقعيت است. ۷۰هزار سيم‌كارت متخلف را هم مسدود كرديم ولي باز هم هستند. متاسفانه سرمنشاءها هم زيادند و هزينه پيگيري قضايي زياد. اما بالاخره بايد به سرانجام برسد.

او هم‌چنين با ايجاد يك نظرسنجي از كاربران توييتر خواست نظرات خود را درباره‌ي بهترين روش براي مقابله با اين پيامك‌هاي تبليغاتي اعلام كنند و طبق گزينه‌هايي كه براي اين نظرسنجي قرار داده بود، به ترتيب محدوديت تعداد پيام در روز، ايجاد امكان تبليغ ارزان، بالا بردن قيمت پيامك‌ها و بالا بردن قيمت سيم‌كارت بيش‌ترين نظرات كاربران را كسب كردند.


البته پيش از اين با توجه به اقداماتي كه مي‌توان براي جلوگيري از ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي در نظر گرفت، برخي كارشناسان پيشنهاد داده بودند با توجه به اين‌كه طبق گفته‌ رگولاتوري، هيچ‌كس نمي‌تواند سيم‌كارت بدون هويت بگيرد و اين موضوع پيگيري تخلفات را آسان‌تر مي‌كند، لذا يكي از راه‌هايي كه مي‌توان براي جلوگيري از ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي مزاحم در نظر گرفت، شناسايي افراد ارسال‌كننده‌ اين پيامك‌ها به جاي شماره‌هاي مزاحم است.

اما رئيس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي در پاسخ به اين‌كه آيا رگولاتوري به عنوان مقررات‌گذار نمي‌تواند جلوي ارسال اين پيامك‌هاي تبليغاتي را بگيرد، اظهار كرد: رگولاتوري مقررات‌گذار است اما ما در يك حد مي‌توانيم مقررات‌گذاري كنيم و نه اين‌كه حقي را از كسي سلب كنيم. ما در حد توانمان از ارسال اين پيامك‌ها جلوگيري كرده و با ارسال پيامك‌هاي انبوه كه براي مقصد مزاحمت ايجاد كند، برخورد مي‌كنيم اما قانوني نداريم كه كسي نتواند سيم‌كارت بگيرد و يا نتواند پيامك بيش از حد بفرستد.