خوزنا : جزئيات برگزاري آزمون جامع دكتري دانشگاه آزاد اعلام شد
سه شنبه، 18 دی 1397 - 13:03 کد خبر:81726

معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد اسلامي ضمن ارائه گزارشي از فرآيند برگزاري آزمون جامع دوره دكتري، جزئيات برگزاري آزمون جامع را اعلام كرد.

ايسنا:دكتر عليرضا رهايي با اشاره به جزئيات برگزاري آزمون جامع دوره دكتري، گفت: دانشگاه آزاد اسلامي از سال ۱۳۹۳ با توجه به درخواست رو به تزايد داوطلبان براي ورود به دوره هاي تحصيلات تكميلي، ظرفيت پذيرش در دورههاي كارشناسي ارشد و دكتري خود را توسعه داده است.

وي افزود: بالاترين ظرفيت پذيرش مربوط به سال ۱۳۹۵ بود كه البته تراكم پذيرش باعث بروز اختلافاتي در سيستم آموزشي برخي از واحدها شد.

دكتر رهايي با بيان اينكه از بهار سال ۱۳۹۶ با هدف ارتقاي كيفيت و ايجاد نظم آموزش، برنامه ريزي گسترده اي تدوين و به اجرا گذاشته شد، گفت: اولين قدم، تدوين شيوه نامه دوره دكتري بود كه در تيرماه ۹۶ به واحدهاي دانشگاهي ابلاغ شد. همچنين با اصلاح ساختار، شوراي آموزشي و تحصيلات تكميلي در سطح سازمان مركزي و واحدها راه اندازي شد كه منشاء تصميمات مهمي بود.

معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه يكي از اين اقدامات، دستورالعمل برگزاري آزمون جامع بود كه از مراحل مهم دوره دكتري به عنوان بالاترين مقطع تحصيلي كشور است، اظهار داشت: در شرايط كنوني تعداد دانشجويان مقطع دكتراي تخصصي ۵۲ هزار و ۶۰۰ نفر است. با توجه به اينكه اين آزمون پايان دوره آموزشي و ارزيابي جامع دروس و توانايي داوطلب براي ورود به فاز تحقيقاتي است، بنابراين برگزاري دقيق و با برنامه آن از اهميت خاصي برخوردار است، از طرف ديگر نظر به اينكه تمام دانشجويان واحدهاي مختلف دانشگاهي يك مدرك واحد از دانشگاه آزاد اسلامي دريافت مي كنند، هم سطح كردن آزمون مورد توجه و نياز است.

وي افزود: قطعا برگزاري يك آزمون هم سطح و استاندارد در جهت ارتقاي ارزش مدارك تحصيلي دانشگاه و پذيرش بهتر دانش ­آموختگان در مجامع داخلي و خارجي و مراكز اجرايي موثر خواهد بود.

دكتر رهايي با اشاره به جزئيات برگزاري آزمون جامع دوره دكتري، گفت: براساس دستورالعمل مصوب آزمون جامع، در هر استان با راه ­اندازي كميته برگزاركننده و كميته هاي تخصصي كه با مشاركت اساتيد واحدهاي آن استان تشكيل مي شود، اقدام به تهيه سوال با ماهيت بررسي اطلاعات و دانسته هاي جامع دانشجو شده و مراحل اجراي آزمونهاي كتبي و شفاهي تحت نظر كميته هاي برگزاري دنبال مي شود.

معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه اين برنامه با همكاري صميمانه و نزديك روساي استان ها روبرو شد، گفت: در آزمون قبلي كه در تيرماه برگزار شد، آزمون جامع براي ۱۷ هزار و ۶۵۸ داوطلب انجام شد. بعد از برگزاري آزمون، تيم هاي نظارت و ارزيابي موثر آموزشي، ارزيابي دقيقي از مشكلات و چالش هاي اين آزمون به عمل آوردند كه مهمترين چالش، عدم كنترل دقيق شرايط و مدارك دانشجويان ورود به آزمون جامع بود.

معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد اسلامي افزود: در آزمون جامع دي ماه ۹۷ كه در هفته هاي گذشته و جاري انجام شد، حدود ۱۰ هزار و ۵۸۰ داوطلب شركت كردند، البته در هر دو آزمون تيم هاي نظارت و ارزيابي سازمان با حضور در استان ها يك به يك پرونده هاي دانشجويان و شرايط برگزاري آزمون را بررسي كرده و گزارش جامعي ارائه كردند. با توجه به تذكرات و هماهنگي هاي قبلي در آزمون جاري، خوشبختانه نقائص و شرايط داوطلبان و شرايط برگزاري با كيفيت به مراتب بهتر برگزار شد كه سطح نارسايي ها به حد ۲۵ درصد آزمون قبلي رسيد.

دكتر رهايي خاطرنشان كرد: اين موضوع يكي از تحولات مهم كيفي بود كه با مشاركت كليه روسا و معاونان آموزشي و اساتيد صاحب نظر واحدهاي دانشگاهي به اجرا گذاشته شد كه قطعاً اثرات آن در ارتقاء موقعيت دانش آموختگان دانشگاه مطرح خواهد بود.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، وي تاكيد كرد: در ادامه اين اقدام، با توجه به ملزومات طرح پايش آزاد و نيازهاي تحقيقاتي با همكاري تنگاتنگ حوزههاي معاونت پژوهش و فناوري و آموزش و تحصيلات تكميلي دانشگاه، پذيرفته شدگان در آزمون جامع فعلي براي اولين بار با ورود و ثبت نام در سامانه پايش آزاد (پژوهش اثرگذار يكپارچه شبكه اي دانشگاه آزاد اسلامي) عناوين رساله هاي خود را در زمينه هاي ثبت شده در سامانه كه تناسب قطعي با نيازهاي كشور دارد، انتخاب كرده و بدين ترتيب تحول بزرگي در اجراي طرح هاي تحقيقاتي نافع و مفيد برداشته خواهد شد.