خوزنا : گوشي‌هاي وارد شده با ارز دولتي عرضه مي‌شوند
شنبه، 22 دی 1397 - 09:33 کد خبر:81770

رئيس اتحاديه فروشندگان دستگاه‌هاي صوتي، تصويري و تلفن همراه اعلام كرد كه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه وارد شده با ارز دولتي به زودي از توقيف آزاد شده و وارد بازار مي‌شود.

ايسنا: ابراهيم درستي اظهار كرد: حدود ۱۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه در توقيف دادستاني است و حدود ۵۰۰ هزار دستگاه ديگر در انبارهاي گمرگ دپو شده كه تعدادي از آن‌ها با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد شده و برخي ديگر نيز قبل از ابلاغ اين مصوبه دولتي و با ارز ارزان‌تر يعني با نرخ ۳۷۰۰ توماني پارسال وارد شده‌اند، اما هنوز توقيف هستند و به زودي آزاد خواهند شد.

وي افزود: اگر نرخ ارز در بازار كه اخيرا نوسان كمتري پيدا كرده، ثبات بيشتري داشته باشد و به اندازه كافي براي واردات تامين شود، قيمت گوشي تلفن همراه ارزان‌تر شده و بازار آن كنترل خواهد شد؛ اما چيزي كه مسلم است اينكه از ابتداي امسال تاكنون ۲۵ تا ۳۰ درصد از نياز بازار، وارد شده است و پيش از اين هم كه واردات مسافري تلفن همراه به اين صنف كمك مي‌كرد، طي ۱۰ روز اخير سايت نيما براي واردات مسافري بسته شده است.

رئيس اتحاديه فروشندگان دستگاه‌هاي صوتي، تصويري و تلفن همراه با بيان اينكه به دليل بالا بودن قيمت‌ها تقاضا براي خريد تلفن همراه كاهش پيدا كرده است، گفت: اگر قانون به درستي اجرا شود و رفتارهاي سليقه‌اي را كنار بگذاريم، بسياري از مشكلات حل مي‌شود. اين در حالي است كه بسياري از كالاهاي وارداتي توقيف شده از مد افتاده‌اند اما همچنان در گمرگ هستند و ترخيص نشده‌اند. به عنوان مثال پارچه يك كالاي فصلي است و برخي از لوازم الكترونيكي تاريخ مصرف دارند، بنابراين بايد در اين زمينه مشكلات با سرعت بيشتري حل و فصل شود و كالاها ترخيص شوند كه البته در تيم جديد وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه بهتري در اين زمينه وجود دارد.

درستي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا بازار تلفن همراه تا اين حد با نوسان قيمت مواجه شده است، اظهار كرد: نبايد همه مشكلات را به گردن اصناف انداخت، چرا كه به عنوان مثال واردات تلفن همراه به صورت مسافري كه تا ۱۰ روز پيش انجام مي‌شد، با ارز آزاد صورت مي‌گرفت و نرخ آن طي ماه‌هاي گذشته هر روز و هر هفته تغيير مي‌كرد اما با وجود اين مشكلات ممكن است يك يا چند فروشنده سوءاستفاده كنند كه با آن‌ها برخورد مي‌شود.