خوزنا : كانون سلامت محله گامي بلند در راستاي همگاني كردن سلامت
شنبه، 22 دی 1397 - 10:26 کد خبر:81772

 به گزارش روابط عمومي فرمانداري و امور رسانه اي ايذه ؛  جلسه كانون سلامت محله با همكاري بهداشت و درمان ايذه و به رياست دكتر سمالي فرماندار و با حضور دكتر مجاهد  مقصودي معاونت فرمانداري و جمع كثيري از مسولين، ادارات ، نهادها و سازمان ها در سالن اجتماعات اين فرمانداري برگزار شد.

اين جلسه كه حدود سه ساعت به طول انجاميد، ابتدا دكتر سمالي ضمن خير مقدم به مدعوين در خصوص اهميت سلامت در روح و روان انسان ها به ايراد سخن پرداخت وي گفت: از نشانه هاي يك فرد سالم روح روان و جسم نيز ميباشد وي تصريح كرد: عوامل فردي همچون. سن جنس و ژنتيك تنها ۲۵ درصد بر سلامت افراد تاثير گذار است و ۷۵ درصد ديگر آن به متوليان دستگاهاي اجرايي مربوط است، و همين عوامل سبب ايجاد و تشكيل مجامع سلامت در سطوح ملي و استاني و به تبع آن شهرستان ها در راستاي جلب مشاركت يكي از اركان مهم و تاثير گذار در سلامت روح و روان و جسم انسان ها نيز مي باشد .

فرماندار ايذه در پايان تاكيد كرد اجتماعي شدن سلامت مستلزم نقش افريني و مشاركت همه جانبه  آحاد مردم خانواده ها و دستگاهاي اجرايي بويژه وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش نيز مي باشد . وي مفهوم اجتماعي شدن سلامت را همكاري و همراهي ساختارمند ، مسولانه و متعهدانه توصيف كرد و بر همين اساس فعاليت مجامع سلامت در تمامي محلات شهري و روستايي با هدف كمك به دانش افزايي .مشاركت موثر به صورت پويا و خلاقانه در توسعه سلامت خود و خانواده و محله تشكيل مي شود .




پس از آن خانم نجف كوچك از مدرسين معاونت امور اجتماعي دانشگاه جندي شاپور اهواز گفت : امروز آسيب هاي اجتماعي به دغدغه اصلي مسولان نظام تبديل شده زيرا نرخ حاشيه نشيني . طلاق اعتياد و ....افزايش قابل توجهي يافته است.مدرس معاونت امور اجتماعي دانشگاه جندي شاپور اهواز با تاكيد بر اينكه اجتماعي شدن سلامت رويكرد نويني براي كاهش كم توجهي در عرصه سلامت است اظهار نمود: در اين راستا به دنبال جلب مشاركت مردم در نهادينه كردن سلامت در همه ابعاد اجتماع هستيم .


خانم نجف كوچك در پايان اين جلسه ضمن قدر داني از همكاري دكتر شاولي ريس شبكه بهداشت و درمان ايذه و حضور موثر فرماندار  در اين جلسه ياد آور شد : تا كنون كانون هاي مختلف از جمله ديابت، سالمندي، پيشگيري از مصرف دخانيات در برخي از مناطق كشور تشكيل شده و تاثير آن بر سلامت جامعه نيز بوده و پس از تشكيل كانون هاي سلامت محله ، مجمع سلامت محله با حضور نمايندگان مردمي اعم از اعضاي كانون ها .نمايندگان گروه هاي مرجع شامل اساتيد دانشگاه ،پزشكان،نمايندگان دستگاهاي دولتي ،روحانيون ،نخبگان ،ورزشكاران .و معتمدين در هر محله تشكيل مي شود.

 كريم بنداني