خوزنا : جزئيات عفو گسترده مجرمان
پنجشنبه، 11 بهمن 1397 - 00:12 کد خبر:82070

دادستان تهران در توضيح جزئيات عفو گسترده مجرمان كه از سوي رئيس قوه قضائيه مطرح شده است، گفت: هر سال به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي عفوهاي مناسبتي اعلام مي‌شود، اما امسال به خاطر چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب، رئيس قوه قضائيه پيشنهاد عفو گسترده‌تر را داد و استثنائات كمتري براي عفو خواهيم داشت.

خبرگزاري  صداوسيما: عباس جعفري دولت آبادي در حاشيه نشست با مسئولان كه در موضوع بررسي گراني‌ها برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه دادستاني در خصوص بروز برخي فسادها در تئاتر و مراسم ديشب جشنواره فجر چه ورودي خواهد كرد؟ افزود: اقدام دادستاني در حوزه‌هاي فرهنگي ابتدا پيشگيرانه است و ما از تئاتر، سينما و مطبوعات و مراسم‌هاي فرهنگي و از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انتظار داريم موازين شرعي و قانوني رعايت شود.

وي گفت: ما در مواردي كه موازين قانوني رعايت شود هيچ مداخله‌اي نمي‌كنيم، اما در مواردي كه امنيت حفظ نشود و شاهد اقدام خلاف مقررات باشيم ورود مي‌كنيم.


جعفري دولت آبادي گفت: در مراسم ديشب جشنواره فجر شنيدم وزير ارشاد حضور داشت و ايشان فردي متعهد، متدين و مسئول فرهنگ كشور است و بايد كاري كرد مراسم جشنواره فجر به فجر و فخر انقلاب منتسب شود و ما سينما و هنر فاخر را به مردم عرضه كنيم.


دادستان تهران گفت: اميدواريم وزارت ارشاد و سازمان تبليغات خودشان در اين مسائل ورود كنند تا نيازي به ورود دادستاني نباشد. در خصوص عفو گسترده‌اي كه قرار است ۲۲ بهمن امسال صورت گيرد موارد استثنا بسيار كاهش يافته است.


جعفري دولت آبادي در جمع خبرنگاران در توضيح جزئيات عفو گسترده مجرمان كه از سوي رئيس قوه قضائيه مطرح شده است، افزود: هر سال به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي عفوهاي مناسبتي اعلام مي‌شود، اما امسال به خاطر چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب، رئيس قوه قضائيه پيشنهاد عفو گسترده‌تر را داد و استثنائات كمتري براي عفو خواهيم داشت.


وي گفت: البته در حوزه مسائل اخلالگران اقتصادي و فساد و اقدامات امنيتي و تروريستي عفو صورت نمي‌گيرد، اما در جرايم سبك و خرد و كساني كه براي اولين بار يا دومين بار مرتكب جرم و زنداني شده‌اند عفو صورت خواهد گرفت تا شاهد كاهش جمعيت زندان‌ها باشيم.


دادستان تهران گفت: رقم قابل توجهي مشمول آزادي و تخفيف مجازات مي‌شوند و اميدواريم اين افراد بعد از آزادي ديگر مرتكب جرم نشوند.


وي با تبريك سالگرد پيروزي انقاب اسلامي از همه مسئولان، روزنامه داران و تريبون داران خواست به مردم اميد دهند و مشكلات كشور را آنقدر بزرگ جلوه ندهند كه موجب نااميدي شود.


وي افزود: مردم ما در اين ۴۰ سال در جنگ و تحريم‌ها ايستادگي كردند و نبايد دل آن‌ها را خالي كرد.


دادستان تهران بر افزايش اعتماد مردم به مسئولان تاكيد كرد و گفت: روشنگري و گفتن واقعيت‌ها به جاي خود، اما بايد از توهين و تخريب جلوگيري كرد و به گونه‌اي اقدام نشود كه گويي هيچ مسئولي در كشور سالم نيست و همه مسئولان و خانواده شأن در انديشه بردن اموال كشور هستند؛ اين خواسته و تلاش دشمن است كه مسئولان ما را فاسد جلوه دهد.


وي گفت: ما در نظام اسلامي كه با خون شهدا به ثمر رسيده است نبايد نظام اسلامي را ناكارآمد جلوه دهيم كه دشمن به دنبال همين حرف است.


جعفري دولت آبادي افزود: مسئولان بايد پاسخگوي برخي تخلفاتشان در نبود نظارت و مديريت و تصميمات نامناسب باشند، اما نبايد به گونه‌اي باشد كه ما كارآمدي نظام را زير سوال ببريم.


وي گفت: به طور قطع امسال مردم با حضور گسترده در راهپيمايي ۲۲ بهمن مشت محكمي بر دهان آمريكا خواهند زد و نشان خواهند داد كه ملتي خستگي ناپذيرند.

جعفري دولت آبادي افزود: مسئولان به جاي انتقال نگراني به مردم سعي كنند به مردم آرامش بدهند، در اين چهل سال مشكلات بزرگي را پشت سر گذاشته‌ايم كه مشكلات جزئي قطعاً حل شدني است.


وي با اشاره به اينكه دادستاني از تصميمات مناسب و صحيح دولتي حمايت مي‌كند و در نظارت‌ها كمك كار خواهد بود، افزود: قدرت دادستاني براي اين است كه درهاي بسته در مسير نظارت را بر روي مسئولان باز كند و اگر احياناً براي ورود به انبار كالاهاي احتكاري نياز به سرعت عمل بود با حضور دادستاني اين كار با سرعت انجام شود.


دادستان تهران افزود: ما بر همين اساس دادستان‌ها را از پشت ميز به كف خيابان آورديم تا مشكلات مردم حل شود و به هيچ وجه قصد دخالت در كار دولت و سازمان‌ها را نداريم.


وي با بيان اينكه دادستاني وظيفه صيانت از حقوق عمومي را دارد گفت: مردم استحقاق اين سختي‌ها را ندارند.


جعفري دولت آبادي افزود: بعد از اقدامات حمايتي ما اگر شاهد كمبود نظارت‌ها باشيم وارد اقدامات مقابله‌اي خواهيم شد و درخواست ما از سردار رحيمي هم اين است كه در فروشگاه‌ها و مراكز بزرگ استقرار بيشتري داشته باشند و با دلالاني كه رانت و فساد ايجاد مي‌كنند برخورد جدي‌تر كنند.


وي گفت: به متصديان امر هشدار مي‌دهيم كه اگر با سكوت، نظارت نكردن، مداخله نكردن و مشاركت در جرم براي مردم ايجاد مشكل كنند حتماً تحت تعقيب قرار مي‌گيرند.


دادستان تهران با تاكيد بر تشديد نظارت‌ها گفت: هر تيمي كه مي‌تواند ما را كمك كند و اگر براي مثال سازمان پشتيباني امور دام ادعا مي‌كند توزيع گوشت مرتب انجام مي‌شود حتماً ما را در گشت‌هاي دادستاني همراهي كند و اگر نواقصي ديد دستور رفع آن را صادر كند.


وي از دستگاه‌هاي دولتي خواست با مردم بيشتر صحبت كنند و با برخي اظهارات غير كارشناسي موجب سرگرداني مردم نشوند و مثلاً علت اصلي گراني گوشت را به قاچاق دام زنده مرتبط نكنند.


دادستان تهران افزود: مردم از دولت تقاضاي حل مشكلات را دارند و دستگاه‌ها مشكلات را گردن هم نيندازند.


وي ادامه داد: در بخش توزيع بايد از ظرفيت اصناف استفاده شود و اگر ما در ستاد تنظيم بازار حضور پيدا كنيم حتماً اين موضوع را تاكيد خواهيم كرد.


دادستان تهران گفت: در خصوص سهميه‌هاي گوشت كه به فروشگاه‌ها اختصاص مي‌يابد نيز مديريت شود نه اينكه در شمال شهر تهران كه كمتر به اين گوشت‌ها نياز است ما شاهد توزيع بيشتر در مقايسه با جنوب شهر باشيم.


وي گفت: در اين بخش از عرضه‌هاي چند قيمتي هم بايد خودداري شود و ما فعلاً تمركز اصلي مان در خصوص كالاهاي اساسي مانند گوشت، مرغ، لبنيات و ميوه خواهد بود.


جعفري دولت آبادي گفت: حتماً از ظرفيت مردم بايد استفاده شود و مردم هر جا تخلفي در توزيع مشاهده كردند به پليس، دادستاني و مراكز دولتي اعلام كنند و با اراده خوبي كه در كشور شكل گرفته است مشكلات برطرف خواهد شد.

در اين نشست كه به ميزباني دادستان عمومي و انقلاب تهران برگزار شد علاوه بر دادستان تهران و معاونانش، رئيس سازمان تعزيرات حكومتي و معاونانش، مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ و مسئولاني از وزارت جهاد كشاورزي و سازمان پشتيباني امور دام و سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران حضور دارند.