خوزنا : كانال ويژه مالي اروپا با ايران رسما راه اندازي شد
پنجشنبه، 11 بهمن 1397 - 22:32 کد خبر:82076

سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس به طور رسمي راه اندازي كانال ويژه مالي اروپا با ايران را اعلام كردند.

 ايسنا: آلمان فرانسه و انگليس با انتشار بيانيه‌اي مشترك از راه اندازي كانال ويژه مالي با ايران خبر دادند.
در اين بيانيه آمده است: انگليس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش‌هاي خود براي حفظ توافق هسته‌اي كه به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل رسيده است، به طور رسمي اعلام مي‌كنند كه "INSTEX" (ابزار حمايت از تبادلات تجاري) راه اندازي شد.
هايكو ماس، ژان ايو لودريان و جرمي هانت وزيران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگليس در ادامه بيانيه مشترك خود آورده‌اند: INSTEX يا همان SPV سازوكاري است كه امكان تجارت مشروع اپراتورهاي اقتصادي اروپايي با ايران را فراهم مي‌سازد.

سه كشور اروپايي تاكيد مي‌كنند كه تلاش‌هايشان براي حفظ تمهيدات اقتصادي برجام منوط به اجراي كامل تعهدات مرتبط هسته‌اي ايران ذيل اين توافق، شامل همكاري كامل و به موقع با آژانس بين المللي انرژي اتمي است.

انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه خود با تاكيد بر اينكه INSTEX اولين گام مهم به شمار مي‌آيد، مراحل فعاليت اين سازوكار را اين گونه مشخص مي‌كنند:
- سه كشور اروپايي با يكديگر، از طريق INSTEX به كار روي جزئيات دقيق و عملياتي براي مشخص كردن روش فعاليت اين شركت ادامه مي‌دهند.
- سه كشور اروپايي همچنين با ايران همكاري مي‌كنند تا يك نهاد نظارتي شفاف و مؤثر ايجاد كنند چراكه لازم است INSTEX را عملياتي كند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ايران حمايت مي‌كند و در ابتدا بر بخش‌هايي كه براي مردم ايران ضروري‌تر هستند تمركز دارد، همچون اقلام دارويي، تجهيزات پزشكي و غذا و كشاورزي. هدف INSTEX در بلند مدت اين است كه براي اپراتورهاي اقتصادي كشورهاي ديگر كه خواهان تجارت با ايران هستند، باز باشد و اين سه كشور اروپايي نيز به تلاش خود براي كشف چگونگي دست يافتن به اين اهداف ادامه مي‌دهند.

همچنين در اين بيانيه آمده است: INSTEX تحت بالاترين استانداردهاي بين المللي مطابق با قوانين مقابله با پولشويي ، مقابله با تروريسم و تحريم‌هاي سازمان ملل و اتحاديه اروپا عمل خواهد كرد. در همين راستا، اين سه كشور اروپايي از ايران مي‌خواهند تا هر چه سريع‌تر تمام عناصر طرح اقدام خود در خصوص گروه اقدام مالي (FATF) را اجرايي كنند.

اين سه كشور اروپايي علاوه بر اين بر تعهد خود براي ادامه گسترش INSTEX به همراه ديگر كشورهاي اروپايي مايل به مشاركت، تاكيد مي‌كنند تا اين ابزار در پشتيباني از تبادلات تجاري با ايران طبق اهداف ذكر شده عملياتي شود.

هايكو ماس، وزير امورخارجه آلمان امروز پس از ديدار با همتايان فرانسوي و انگليسي خود در بخارست پايتخت روماني كه براي بررسي اين موضوع تشكيل شده بود در جمع خبرنگاران درباره سازوكار مالي اروپا گفت: اين اقدام به روشني مشخص مي‌كند كه ما در حال حركت در مسير خود به گونه‌اي متحد و مصمم در داخل اتحاديه اروپا هستيم، حتي اگر ديگران ديدگاهي متفاوت داشته باشند.

اين سازوكار در فرانسه ثبت شده و توسط پر فيشر ۶۹ ساله، بانكدار برجسته آلماني و رئيس پيشين كامرتس بانك هدايت خواهد شد. اين سه كشور اروپايي، يعني فرانسه، انگليس و آلمان سهامداران آن هستند و اميدوارند كه ديگر كشورهاي اروپايي پس از اين، به آن بپيوندند.

پس از اعلام خبر ايجاد INSTEX توسط انگليس، فرانسه و آلمان سفارت آمريكا در برلين اعلام كرد كه به دنبال جزئيات بيشتر درباره اين سازوكار است و اين اقدام اروپا تأثيري بر سياست واشنگتن براي اعمال فشار حداكثري بر تهران ندارد.