خوزنا : اثر ثبت ملي «قلعه‎تُل» ساماندهي مي‎شود
یکشنبه، 21 بهمن 1397 - 09:41 کد خبر:82168
اداره‎كل ميراث فرهنگي خوزستان با همكاري شهرداري قلعه‎تل اثر تاريخي "قلعه‎تُل" را استحكام‎بخشي و ساماندهي مي‎كنند.
  
 ايسنا:محمدحسين ارسطوزاده در اين خصوص اظهار كرد: اين بازديد با هدف بررسي آسيب‎هاي واردشده به اثر ارزشمند تاريخي قلعه‎‌تل و ايجاد زمينه لازم براي مرمت اضطراري و استحكام‎بخشي آن صورت گرفت. 
  
او با بيان اين‎كه در بازديد روز گذشته جوانب مختلف اثر مورد بررسي قرار گرفت گفت: مقرر شد در مرحله نخست محوطه اثر از گياهان خودروي آسيب‎رسان پاكسازي شود. 
  
سرپرست معاونت ميراث فرهنگي افزود: همچنين بنا شد پس از مرمت حفاظتي بنا، استحكام‎بخشي و رفع خطر از آن كه در حوزه فعاليت تخصصي اداره‎كل ميراث فرهنگي است، اين اداره‎كل و شهرداري در اقدامي مشترك، مسيرهاي دفع آب‎هاي سطحي را نيز پاكسازي و بازگشايي كنند. 
  
وي، دفع و جمع آوري نخاله و زباله‎ها از درون و اطراف محوطه، نصب تابلوهاي معرفي اثر و ايجاد بستر براي حضور و فعاليت‎هاي فرهنگي و خدمات‎رساني به گردشگران را از ديگر اقداماتي عنوان كرد كه قرار است با همكاري شهرداري انجام شود و افزود: براي پاكسازي و ساماندهي محوطه قرار بر اين شد تا شهرداري تعدادي نيرو در اختيار ميراث فرهنگي قرار دهد. 
  
ارسطوزاده با تأكيد بر اين‎كه جلب سرمايه‎گذار، روشي موثر و اساسي براي بهره‎برداري و حفاظت از اين بنا و محوطه پيرامون آن است افزود: مرمت و احياء اين اثر تاريخي، فرصتي مغتنم براي توسعه گردشگري اين منطقه خواهد بود. 
  
بناي قلعه تل در شهر تاريخي قلعه‎تل در شمال استان خوزستان حد فاصل شهرستان‌هاي باغملك و ايذه در مسير شاهي استان فارس و خوزستان قرار دارد. بناي اوليه قلعه تل نيز حدود سال 1790 ميلادي ساخته شده است. همچنين شهر قلعه‌تل كه يكي از شهرهاي باستاني ايران محسوب مي‎شود در شرق اهواز و در سمت راست جاده ارتباطي اهواز ـ (هفتكل) ـ باغملك ـ ايذه ـ اصفهان، پس از عبور از شهر باغ‌ملك قرار دارد كه يكي از مكان‎هاي تاريخي خوزستان مي‎باشد. اين شهر ميراث تاريخي ايلاميان است و در گوشه‎گوشه مساحت ۸/۶ كيلومتري خود بناهايي از دوران‌هاي مختلف تاريخي از ايلاميان و ساسانيان گرفته تا قاجار را جاي داده است.