خوزنا : روش كوچك كردن پروستات با فرمول غذايي
یکشنبه، 12 اسفند 1397 - 19:07 کد خبر:82425

مرداني كه با علائم بزرگ شدن پروستات كه به نام هايپرپلازي خوش خيم پروستات (BPH) نيز شناخته مي‌شود، مانند مكث در ادرار، تكرر ادرار شبانه، و جريان ضعيف ادرار مواجه هستند، گزينه‌هاي مختلفي براي كمك به كوچك شدن اين غده و بهبود شرايط خود در اختيار دارند. برخي از اين گزينه‌ها شامل دارو‌هايي براي بزرگي پروستات هستند كه مي‌تواند برخي عوارض جانبي ناخوشايند را به همراه داشته باشد و همچنين درمان‌هاي طبيعي و گياهي نيز در دسترس هستند.

به گزارش  عصر ايران به نقل از "ايزي هلث آپشنز"، ايجاد تغييرات در سبك زندگي يكي از روش‌هاي طبيعي است كه مي‌توانيد براي كوچك شدن اندازه پروستات مد نظر قرار دهيد.

روش كوچك كردن پروستات با فرمول غذايي

به خاطر داشته باشيد كه مي‌توانيد علائم يك پروستات بزرگ شده را تجربه كنيد، بدون اين كه در واقع اين اتفاق رخ داده باشد و بالعكس. در هر صورت، مواد غذايي كه در ادامه به آن‌ها اشاره شده است مي‌توانند به همراه درمان‌هاي طبيعي ديگر مانند ورزش منظم، حفظ وزن سالم، حفظ تعادل هورمون ها، مصرف مكمل‌هاي طبيعي، و محدود كردن محرك‌هايي مانند الكل و كافئين، هم از سلامت پروستات و هم سلامت دستگاه ادراري شما پشتيباني خواهد كرد.

روش كوچك كردن پروستات با فرمول غذايي

آووكادو از جمله معدود مواد غذايي است كه مقدار خوبي از بتا-سيتواسترول، ماده‌اي موثر در كاهش التهاب پروستات، را ارائه مي‌كند. به عنوان مثال، يك مطالعه به ارزيابي شرايط ۱۷۷ مرد داراي پروستات بزرگ شده پرداخت. شركت كنندگان به مدت شش ماه روزانه ۱۳۰ ميلي گرم بتا-سيتواسترول دريافت كردند. پس از پايان مدت مطالعه، شركت كنندگان بهبود قابل توجه در امتياز‌هاي علائم ادراري و پروستاتي را نشان دادند كه در حقيقت قابل مقايسه با بهبود حاصل از مصرف داروي پروسكار (Proscar) بود.

از ديگر مواد غذايي كه منبع خوبي براي بتا-سيتواسترول هستند مي‌توان به گل تاج خروس، برگ گشنيز، گردوي آمريكايي، دانه‌هاي كدو تنبل، سويا، و جوانه گندم اشاره كرد.

روش كوچك كردن پروستات با فرمول غذايي

چاي سبز حاوي كاتچين ها، از جمله اپي‌گالوكاتچين‌ها است كه آنتي اكسيدان‌هايي قوي محسوب مي‌شوند و مي‌توانند بر توليد و فعاليت هورمون‌ها اثرگذار باشند، از اين رو، ممكن است در درمان بزرگي پروستات مفيد باشند.

همچنين، چاي سبز در مهار ۵-آلفا ردوكتاز، آنزيمي كه در بزرگ شدن پروستات نقش دارد و تبديل عادي تستوسترون به دي هيدروتستوسترون (DHT) را كاهش مي‌دهد، موثر عمل مي‌كند. تجمع دي هيدروتستوسترون رشد سلول‌هاي پروستات و در نتيجه آن بزرگ شدن آن را تشويق مي‌كند.

روش كوچك كردن پروستات با فرمول غذايي

هم مطالعاتي با سوژه‌هاي حيواني و هم سوژه‌هاي انساني توانايي انار براي كمك به مديريت بزرگي پروستات را نشان داده اند. در يكي از جديدترين مطالعات، عصاره آب انار در پيشگيري از بزرگ شدن پروستات ناشي از فعاليت تستوسترون موفق بوده است. دانشمندان ويژگي‌هاي آنتي اكسيداني و ضد التهابي انار را عوامل كليدي در اين زمينه مي‌دانند.

در آزمايش‌هاي باليني با حضور سوژه‌هاي انساني، دانشمندان شواهدي مبني بر اين كه آب انار به افزايش چشمگير متابوليت‌هاي اكسيد نيتريك منجر شده است را شاهد بودند كه به نظر مي‌رسد عامل كليدي در تسكين علائم بزرگي پروستات است.

ماهي سالمون و ديگر ماهي‌هاي چرب

روش كوچك كردن پروستات با فرمول غذايي

ماهي‌هاي چرب كه از آن جمله مي‌توان به سالمون، تن، شاه ماهي، ساردين، و خالمخالي اشاره كرد سرشار از اسيد‌هاي چرب امگا-۳ هستند كه ممكن است سطوح ناكافي از اين ماده مغذي به بروز مشكلات پروستات منجر شود.

مطالعه‌اي كه به تازگي در نشريه International Urology and Nephrology منتشر شد، نشان داد كه اسيد‌هاي چرب امگا-۳ اثر بالقوه در كاهش التهاب در اندام‌هاي اورولوژيك، از جمله پروستات دارند.

اگر تمايلي به مصرف ماهي نداريد، مي‌توانيد براي دريافت اسيد‌هاي چرب امگا-۳ منابع غذايي ديگر مانند پودر بذر كتان، دانه‌هاي چيا، ارگانو، گردو و اسفناج را مد نظر قرار دهيد.

گوجه فرنگي

روش كوچك كردن پروستات با فرمول غذايي

گوجه فرنگي‌هاي رسيده بيشترين ميزان ليكوپن را دارا هستند كه يك تركيب كوچك كننده پروستات محسوب مي‌شود. براي بهره‌مندي از بيشترين ميزان ليكوپن موجود در گوجه فرنگي بايد آن را به صورت پخته مصرف كنيد. به عنوان مثال، رب گوجه فرنگي، و سوپ گوجه فرنگي نسبت به گوجه فرنگي تازه منابع بهتري براي ليكوپن هستند. شواهد نشان داده اند كه ليكوپن مي‌تواند به مردان مبتلا به بزرگي پروستات كمك كند و سطوح آنتي‌ژن، پروتئيني مرتبط با بزرگ شدن پروستات و التهاب پروستات، را كاهش دهد.

از ديگر منابع ليكوپن مي‌توان به زردآلو، پاپايا، گريپ فروت صورتي، و هندوانه اشاره كرد.

سبزيجات

روش كوچك كردن پروستات با فرمول غذايي

براي آشنايي با ديم (ديندوليل متان) بايد با ايندول-۳-كابينول (I۳C) آشنا باشيد كه يك پيشساز براي ديم است. ديندوليل متان و ايندول-۳-كابينول براي كمك به مديريت بزرگي پروستات استفاده مي‌شوند. ايندول-۳-كاربينول يك ماده مغذي گياهي است كه به مقدار زياد در بروكلي و ديگر سبزيجات چليپايي مانند كلم، جوانه‌هاي بروكسل، گل كلم، كيل و تربچه يافت مي‌شود.

پژوهش‌هاي آزمايشگاهي نشان داده اند كه ديندوليل متان و ايندول-۳-كابينول مي‌توانند به پيشگيري از التهاب در پروستات كمك كنند.

برخي از سبزيجات، به ويژه بروكلي و نمونه‌هاي ديگري كه حاوي ماده مغذي گياهي ديم (DIM) هستند مي‌توانند به كاهش التهاب پروستات كمك كنند.