خوزنا : سامانه «تصميم» براي پيشگيري از طلاق در كشور راه‌اندازي شد
چهارشنبه، 15 اسفند 1397 - 13:09 کد خبر:82467

معاون دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي از راه‌اندازي سامانه «تصميم» براي پيشگيري از طلاق در كشور خبر داد و گفت: اين سامانه در حقيقت توانسته است پيوند بين مسئولان و خانواده‌ها را مستحكم كند.

تسنيم: نشست تخصصي و كارگاه آموزشي سامانه طلاق با عنوان «تصميم» با حضور معاون دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور، مديركل و معاونين بهزيستي استان و جمعي از مسئولان استاني و نيز مسئولان مراكز مشاوره ازدواج و طلاق اردبيل در محل استانداري برگزار شد.

سامانه تصميم پيوند بين مسئولان و خانواده‌ها را مستحكم كرده است

معاون دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي در اين نشست با بيان اينكه تغييرات به وجود آمده در شرايط حاضر و در نتيجه تغيير شيوه و سبك زندگي افراد است، اظهار داشت: به واسطه شرايط موجود سبك و الگوي زندگي خانواده‌ها دچار تزلزل شده و كاركردهاي خود را از دست داده‌اند.

مجيد ارجمندي عوامل فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي را در پيوست و تشكيل ساختار يك خانواده مهم دانست و گفت: اگر چنان چه كوچك‌ترين خلل و يا كوتاهي در اين ارزش‌ها به وجود آيد شاهد از هم گسيختگي بنيان‌هاي خانواده و در كنار آن شاهد گسترش پديده طلاق خواهيم بود.

وي در مورد سامانه طلاق بيان كرد: اين سامانه در حقيقت توانسته است پيوند بين مسئولان و خانواده‌ها را مستحكم كند و يك نوع هم‌صدايي و همفكري ايجاد كرده است كه د تلاش براي توسعه اقدامات در اين حوزه هستيم.

معاون دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به آسيب‌هاي ناشي از طلاق در جامعه تصريح كرد: اين امر تبعات زيادي را براي زوجين و به ويژه فرزندان به دنبال دارد و مي تواند زمينه‌ساز بروز آسيب‌ها و معضلات اجتماعي شود كه با هدف پيگيري از اين امر سامانه طلاق در كشور فعاليت مي‌كند.

مراجعه 2300 نفر به مراكز كاهش طلاق در اردبيل

مديركل بهزيستي استان اردبيل نيز در اين نشست با بيان اينكه در بحث طلاق با رويكرد پيشگيرانه و مداخله‌اي مواجه هستيم، اظهار كرد: در اين ارتباط هشت مركز تخصصي ازدواج و طلاق در سطح استان توسعه و گسترش يافته است تا در راستاي كاهش آمار طلاق در استان فعاليت‌هاي خود را پيگيري كنند.

بهزاد ستاري با بيان اينكه در سطح استان 70 مركز مشاوره پيرامون ازدواج و طلاق فعاليت دارند، تصريح كرد: راه‌اندازي اين مراكز با ايجاد كمپين ازدواج آگاهانه و تداوم زندگي مشترك كه طي دو مرحله فعاليت خود را آغاز كرده است بخشي از فعاليت‌هاي مربوط به اقدامات پيشگيرانه قلمداد مي‌شوند.

وي در مورد آموزش‌هاي قبل از ازدواج گفت: در كنار آموزش‌هاي مربوط به زندگي، آموزش‌هايي چون مهارت‌هاي زندگي، آموزش‌هاي قبل، حين و پس از ازدواج، مهارت‌هاي فرزندپروري و ساير موارد مشابه به زوجين آموزش داده مي‌شود.

مديركل بهزيستي استان اردبيل با اشاره به فعاليت مراكز كاهش طلاق در استان بيان كرد: در 9 ماهه گذشته تعداد دو هزار و300 نفر به كلينيك‌ها مراجعه كرده بودند كه با راهنمايي به موقع تعداد 345 نفر از اين افراد منجر به سازش شدند.

ستاري يكي از خدمات بسيار خوب سازمان در قبال آسيب ديدگان اجتماعي را احصاي علت‌هاي طلاق برشمرد و گفت: با اين اقدام علت‌هاي 44 گانه طلاق استخراج شده و در صدد رفع اين مشكلات با همكاري نهادهاي اجرايي به ويژه دادگستري، استانداري و ساير دستگاه‌هاي متولي اجتماعي هستيم.

وي در مورد چارچوب راه‌اندازي سامانه طلاق با عنوان «تصميم» بيان كرد: ثبت نام زوج يا زوجه، غربالگري ارجاع و پيگيري اقدامات از جمله خدماتي است كه در اين سامانه تعريف شده است.

رشد پديده طلاق در استان اردبيل

مديركل امور اجتماعي استانداري اردبيل نيز در اين جلسه با بيان اينكه تا سال 1403 چشم‌اندازي از ساختار اجتماعي در ارتباط با نحوه ارائه خدمات مشخص خواهد شد، اظهار كرد: در اين سند مراكز مشاوره، بخش‌هاي غيردولتي و نحوه كيفيت‌دهي خدمات در نظر گرفته شده است تا از اين طريق خدمات قابل قبولي ارئه شود.

شفيع شفيعي با اشاره به رشد پديده طلاق در استان تصريح كرد: با توجه به تعاريف و علت‌هاي به دست آمده شواهد نشان مي‌دهد كه برخي از خانواده‌هاي ما از كمبود ارتباط عاطفي رنج مي‌برند و اين مساله منجر به سردي روابط زوجين و در نتيجه بروز پديده منفور طلاق مي‌شود.

وي بيان كرد: در طي چند سال اخير از سوي وزارت كشور و دفتر مقام معظم رهبري در خصوص توجه جدي به مساله خانواده و بنيان‌هاي اساسي در تشكيل اجتماع تمهيدات خوبي در نظر گرفته شده است كه اجراي آنمي‌تواند زمينه‌ساز حل بسيري از مسائل شود.

مديركل امور اجتماعي استانداري اردبيل افزود: همه ما علاوه بر مسئوليت‌ها و وظايف محوله عهده‌دار مسئوليت اجتماعي در قبال آيندگان هستيم براي اينكه در فضاي فعلي ميزان آسيب‌پذيري افراد بيشتر است و تنها راه كنترل آن مشاركت همگاني در كنترل، كاهش و پيشگيري از اين گونه آسيب‌ها را مي‌طلبد.