خوزنا : همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تامين‌اجتماعي به كجا رسيد؟
شنبه، 25 اسفند 1397 - 08:24 کد خبر:82564

ايسنا:سرپرست سازمان تامين اجتماعي با اشاره به بار مالي 12 هزار ميليارد توماني همسان سازي حقوق بازنشستگان در سال اول گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت مكلف است همسان سازي را اجرا كند براين اساس در حال مذاكره براي تامين منابع مالي هستيم.

محمدحسن زدا درباره سرانجام تصميمات اتخاذ شده پيرامون همسان سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي گفت: با كميته مشتركي كه بين نمايندگان بازنشستگان و تامين اجتماعي تشكيل داديم سناريوهايي مختلفي را بررسي كرديم و در نهايت به يك يا دو سناريو كه قابليت‌ اجرايي بالاتري دارد رسيديم.

وي افزود: اولين بار است كه تصميمي بر اساس مشاركت و نظر مستقيم شركاي اجتماعي گرفته مي‌شود.

سرپرست سازمان تامين اجتماعي درباره سناريوهاي همسان سازي حقوق بازنشستگان گفت: همسان‌سازي با يك نرخ براي همه، همسان سازي با دونرخ براي حداقلي بگيران و ساير سطوح، همسان سازي حقوق بازنشستگان با ‌شاغلان ازجمله اين سناريوها بود. ولي نهايتا آنچه مورد قبول كانون بازنشستگان و سازمان بود يك سناريوي تركيبي است.

زدا با اشاره به اينكه اين طرح تهيه شده و براي سال اول 12 هزار ميليارد تومان بار مالي دارد گفت: در حال ارائه اين طرح هستيم و طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت مكلف است آن را اجرايي كند. در حال مذاكره براي تامين منابع مالي هستيم. به لحاظ امكانات سخت افزاري و نرم افزاري مشكلي نداريم و اگر تامين منابع صورت بگيرد ظرف دو روز آن را عملياتي مي كنيم.

وي در پاسخ به اينكه با توجه به بودجه مستقل تامين اجتماعي، چرا دولت بايد بار مالي اجراي اين طرح را برعهده بگيرد؟ اظهار كرد: اكنون وضعيت نقدينگي سازمان طوري است كه در نقطه سربسري قرار داريم و تامين اين حجم از نقدينگي امكان پذير نيست.

سرپرست سازمان تامين اجتماعي در پاسخ به اينكه آيا دولت قرار است از محل بدهي اش به تامين اجتماعي اين مبلغ را بپردازد و بخشي از آن را تسويه كند؟ گفت: خير، ما مي‌خواهيم كه دولت كمك كند. همين طور كه براي همسان سازي حقوق بازنشستگان كشوري و لشكري كمك كرد، به تامين اجتماعي هم كمك و منابع خود را تزريق كنند و اجازه دهند ما منابع خود را صرف گسترش و بهبود كيفيت خدمات كنيم.