خوزنا : كاهش سن مصرف موادمخدر به كمتر از ۱۲ سال
شنبه، 25 اسفند 1397 - 12:37 کد خبر:82574

مدير درمانگاه مركز ملي مطالعات اعتياد ايران گفت: سن مصرف مواد به كمتر از ۱۲ سال كاهش يافته است.

به گزارش برنا اعتياد كلمه‌اي ترسناك است كه تنها هدف آن، نابودي زندگي يك فرد است؛ اعتياد تنها مربوط به مصرف مواد مخدر نيست و صورت‌هاي ديگري دارد، اما شما در اين گزارش، تنها درباره مصرف مواد مخدر خواهيد خواند.

مواد مخدر به چند دسته تقسيم مي‌شود و ما شاهد افزايش انواع مخدر‌هاي محرك و غيرمحرك در جامعه هستيم؛ موادي كه با مصرف هركدام در بازه زماني كوتاهي، به پادشاهي رسيده و بالاترين لذت را از آن خواهيد برد؛ اما هرچه كه زمان مي‌گذرد، عادت به اين مواد افزايش پيدا كرده و شما را از تخت پادشاهي به پايين كشيده و به سمت ته خط هدايت خواهد كرد.

درباره استفاده از مواد مخدر مي‌گويند: يك بار آن زياد است و هزار بار مصرف آن كم است چراكه اين مواد تاثير خود را روي سيستم عصبي افراد مي‌گذارند و در خوشحالي، غم، ناراحتي، سفر و. افراد مي‌خواهند كه از آن ماده مخدر استفاده كنند؛ امروز شاهد آن هستيم كه در بين نوجوانان و جوانان، مصرف مواد مخدر رايج شده و شاهد كاهش سن اعتياد به كمتر از ۱۲ سال هستيم؛ بنابراين در همين رابطه با يكي از كارشناسان اعتياد به گفتگو نشستيم تا بررسي كنيم چگونه بايد با اين آسيب اجتماعي برخورد كرد.

علل مصرف مواد مخدر چيست؟

عليرضا نوروزي، روانپزشك و مدير درمانگاه مركز ملي مطالعات اعتياد ايران، درباره چرايي مصرف مواد مخدر توسط افراد مطرح كرد: افراد مواد مخدر را مصرف مي‌كنند تا حال خود را خوب كنند، عده‌اي براي رهايي از درد رواني، جسمي يا روحي خود مواد مصرف مي‌كنند، عده‌اي براي اينكه از حالت عادي خود را خارج كنند مواد را مصرف مي‌كنند، عده‌اي مصرف مي‌كنند تا يك تجربه متفاوتي را تجربه كنند و يا بعضي‌ها نيز مواد مصرف مي‌كنند تا عملكرد بهتري داشته باشند.

وي ادامه داد: افرادي علت مصرف خود را كنجكاوي ذكر مي‌كنند و بعضي‌ها نيز مصرف مي‌كنند، چون بقيه نيز آن را مصرف مي‌كنند؛ اين مسائل دلايلي است كه افراد به طور معمول براي مصرف كردن مواد مخدر مطرح مي‌كنند.

انواع مواد مخدر

نوروزي درباره انواع مواد مخدر اظهار كرد: يك نوع از اين مواد كند كننده هستند و سرعت واكنش‌دهي انسان را كم مي‌كنند؛ دسته ديگري از مواد هستند كه ضربان قلب و فشار خون را كاهش مي‌دهند و سرعت افراد در واكنش دادن به اتفاق‌ها را كاهش مي‌دهند؛ موادي نيز به عنوان محرك وجود دارند كه در بدن تغييرات ديگري ايجاد مي‌كند.

چگونه مصرف مخدر را در بين جوانان كنترل كنيم؟

مدير درمانگاه مركز ملي مطالعات اعتياد ايران در پاسخ به اين سوال كه چگونه بايد مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان را كنترل كرد گفت: اقدامات ابتدايي كه بايد در اين زمينه انجام بگيرد، اين است كه با تدوين برنامه‌هاي رفاهي، فقر را در گام نخست كنترل كنيم؛ اگر دسترسي به حداقل‌هاي زندگي براي افراد تامين شود از انواع آسيب‌هاي اجتماعي كه از جمله آن‌ها اعتياد است، جلوگيري مي‌شود.

او تصريح كرد: افرادي كه از مادران معتاد متولد مي‌شوند و در كودكي نيز با اعتياد روبرو هستند، در نتيجه از مشكلات و استرس‌هاي شديد برخوردار هستند و رشد عصبي و روانشناختي به صورت سالم در اين افراد اتفاق نمي‌افتد؛ زماني كه اين افراد به سن نوجواني و جواني مي‌رسند، ارزش‌هاي جامعه براي اين افراد دروني نمي‌شود در نتيجه با آسيب‌هاي اجتماعي و رفتار‌هاي خلاف، مواجه هستند.

عليرضا نوروزي در خصوص اينكه بايد براي هر فرزند از قبل برنامه‌ريزي شود، اذعان كرد: فرزنداني كه خانواده‌هاي آن‌ها وضعيت اقتصادي و اجتماعي ضعيفي دارند، بايد شناسايي شده و از آن‌ها حمايت اجتماعي كنيم؛ نياز است تا براي اين كودكان برنامه‌هاي رفاهي، فقر زدايي و عدالت اجتماعي در نظر بگيريم تا كار ما تاثير پيشگيرانه خود را بگذارد.

وي ادامه داد: بنابراين زمان مناسب براي پيشگيري، قبل از تولد است و اينكه بخواهيم زمان مدرسه به يك فرد بگوييم كه مواد مخدر بد است، تاثيرگذاري آن زياد نيست.

نقش آموزش و پرورش و پليس چيست؟

اين روانپزشك درخصوص آموزش‌هاي رشد هيجاني در مدارس اظهار كرد: اين آموزش‌ها اگر در غالب برنامه‌هاي درسي به دانش آموزان ارائه شود، مي‌تواند اثر پيشگيرانه داشته باشد.

او درباره وظيفه پليس در ارتباط با اين آسيب‌ها تشريح كرد: پليس در بحث پيشگيري نمي‌تواند كاري را پيش ببرد و تنها در زمينه مقابله كار‌هايي را انجام مي‌دهد.