خوزنا : روش‌هاي حفظ هوشياري ذهن با افزايش سن
یکشنبه، 25 فروردین 1398 - 22:41 کد خبر:82846

با افزايش سن علاوه بر تغييرات كوچك در توانايي‌هاي ذهني مانند قدرت حافظه يا مشكلات جدي‌تري همچون ابتلا به بيماري آلزايمر، كاهش شناختي و ادراكي نيز مي‌تواند ‌بر كيفيت زندگي فرد تاثير بگذارد.

 ايسنا: اگر چه برخي از انواع زوال عقل (دمانس) مانند بيماري آلزايمر به صورت تصاعدي پيشرفت كرده و هنوز درماني ندارند اما برخي از روش‌هاي حمايتي وجود دارند كه با افزايش سن مي‌توانند ذهن فرد را آگاه و هوشيار نگه دارند.

شما مي‌توانيد اين تمرينات مغزي را كه در ادامه به نقل از سايت "وُمنزدي" آورده شده از همين حالا آغاز كنيد:

قلب خود را آماده نگه داريد

ورزش كردن نه تنها بدن شما را از لحاظ فيزيكي متناسب و سالم نگه مي‌دارد، بلكه به همان اندازه براي ذهن شما نيز سودمند است. هفته‌اي ۱۵۰ دقيقه را به انجام ورزش‌هاي هوازي شديد از هر نوع و روشي كه دوست داريد، اختصاص دهيد.

مغز خود را به چالش بكشيد

راه‌هاي زيادي براي به چالش كشيدن مغز وجود دارد. شركت در فعاليت‌هاي اجتماعي، يادگيري يك زبان جديد، انجام بازي اسكربل (نوعي بازي كلمه‌سازي) در گوشي يا تلاش براي پختن غذايي جديد مي‌توانند روش‌هاي مناسبي باشند.

هوشمندانه‌تر غذا بخوريد

رژيم غذايي خود را با انواع توت‌هاي سرشار از آنتي‌اكسيدان، سبزيجات برگ‌دار، ماهي و غلات كامل غني سازيد و چربي‌هاي اشباع و ترانس را حذف كرده يا كاهش دهيد.

سلامت مغز خود را چك كنيد

كمپين‌هاي زيادي با هدف آگاه كردن و توانمندسازي افراد در مورد سلامت مغزي‌شان راه‌اندازي شده است. مي‌توانيد اين كمپين‌ها را در شبكه‌هاي مجازي دنبال كرده و تست‌هاي سلامت مغز را انجام دهيد.