خوزنا : قيمت كتب درسي سال تحصيلي ۹۸ ـ ۹۹ اعلام شد
سه شنبه، 27 فروردین 1398 - 12:50 کد خبر:82874

معاون توسعه منابع و پشتيباني سازمان پژوهش آموزش و پرورش گفت: بر اساس گزارشاتي كه از استان‌ها گرفتيم در ۴ استاني كه درگير سيل هستند تا امروز حدود۵۷ هزار جلد كتاب براي استان‌هاي مازندران، گلستان، لرستان و فارس ارسال و به صورت رايگان در اختيار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

 ايسنا: علي باقرزاده اظهار كرد: متقاضيان براي ثبت نام كتب درسي جديد سال تحصيلي ۹۸ ـ ۹۹ ، لازم است وارده سايت مربوطه شوند و در آنجا راهنماي ثبت نام وجود دارد. اين افراد مي‌توانند كد ملي يا سريال شناسنامه شان را وارد كرده، استان، شهرستان، مدرسه و پايه مدنظر را انتخاب كنند و كتاب‌هايشان را سفارش دهند. همچنين قرار است اپليكيشن موبايل اين سامانه هم به زودي بر روي سايت قرار گيرد كه در اين صورت افراد مي‌توانند در گوشي‌هاي همراه خود اين برنامه را دانلود و نسبت به سفارش كتاب درسي خود اقدام كنند.

وي ادامه داد: سازمان پژوهش با حمايت‌هاي دولت شرايطي را فراهم كرده است تا شاهد حداقل افزايش نرخ كتاب باشيم. در دوره ابتدايي و متوسطه اول حداكثر افزايش قيمت كتاب در حد ۱۰ درصد، در متوسطه دوم به دليل پايين بودن تيراژ كتاب‌ها تا حدود ۱۶ و ۱۷ درصد با افزايش وجه نسبت به سال گذشته مواجه هستيم.

معاون توسعه منابع و پشتيباني سازمان پژوهش آموزش و پرورش در بخشي از صحبت‌هايش به قيمت كتاب‌هاي درسي پايه‌هاي مختلف اشاره كرد وگفت: دوره ابتدايي قيمت كتاب شانزده هزار و ۱۰۰ تومان، پايه دوم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بابت ۶ جلد كتاب، پايه سوم ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان بابت ۷جلد كتاب، پايه چهارم بابت ۷جلد كتاب ۲۲ هزارو ۶۰۰ تومان، پايه پنجم بابت ۷جلد كتاب ۲۲ هزارو ۶۰۰ تومان، پايه ششم بابت ۹جلد كتاب ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان و پايه هفتم، هشتم و نهم نيز ميانگين ۴۰ هزار تومان است. البته در برخي پايه‌ها به دليل تعدد كتاب‌ها اين مقدار بيشتر است. در متوسطه دوم هم قيمت كتب به طور متوسط بين ۴۵ هزار تومان براي حدود ۱۴ تا ۱۵ جلد كتاب در نظر گرفته شده است.

وي همچنين به توزيع كتاب درسي در مناطق سيل زده اشاره كرد و گفت: بر اساس گزارشاتي كه از استان‌ها گرفتيم در ۴ استان كه درگير سيل هستند تا امروز حدود ۵۷ هزار جلد كتاب براي استان‌هاي مازندران، گلستان لرستان و فارس ارسال كرده‌ايم كه به صورت رايگان در اختيار دانش‌آموزان قرار گرفته است.همچنين براي استان خوزستان به دليل گرمسيري بودن استان، كوتاه بودن سال تحصيلي و هم به دليل اينكه جريان سيل هنوز در بخشي از مناطق ادامه دارد، كلاس‌ها امكان تشكيل ندارند و هنوز آمار دقيقي هم نداريم.

باقرزاده تصريح كرد: براي سال آينده حدود ۸۰ ميليارد ريال منابع براي مناطق سيل زده و دانش آموزان مناطق محروم اختصاص داده‌ايم تا با تخفيف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدي در اختيار دانش آموزان قرار بگيرد. كه البته ۲۰ استان را شامل شده است. همچنين در گفتگوهايي كه با موسسات خيريه داشتيم قرار شد تا براي دانش آموزاني كه هزينه كتاب براي آنها مسئله است از محل كمك‌هايي كه توسط دولت و سازمان پژوهش يا موسسات امدادي، پرداخت شود، دغدغه‌اي براي خريد كتاب نداشته باشند.

 

معاون توسعه منابع و پشتيباني سازمان پژوهش آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه متقاضيان دريافت كتب درسي بايستي كتابهايشان را چگونه دريافت كنند؟ گفت: براي متوسطه اول يا راهنمايي سابق در بخش دانش آموزان عادي، نمايندگي‌هاي فروش كتاب در سطح شهرستان‌ها و مناطق ايجاد شده است كه بايستي متقاضيان به نمايندگي‌ها مراجعه كرده و نسبت به دريافت كتاب هايشان اقدام كنند. قيمت كتاب‌ها نيز همان قدري است كه در پشت جلد نوشته شده است و هيچ نمايندگي حق دريافت وجه اضافه را ندارد. از طرفي خدماتي مانند جلد، پلاستيك، دفتر، مداد، خودكار و يا منگنه كردن منوط به رضايت خانواده‌ها است و هيچ نمايندگي حق ندارد خانواده‌ها را تحت فشار قرار دهد.

به گفته وي تمهيداتي انديشيده شده است كه سال آينده براي رفاه حال دانش آموزان و خانواده‌هايشان و همچنين متعادل نگه داشتن بهاي كتاب‌هاي درسي دانش آموزان در تمام دوره‌ها و مقاطع تحصيلي، تحت پوشش ثبت نام اينترنتي قرار بگيرد. همچنين تمهيداتي نيز انديشيده شده است تا افرادي و خانواده‌هايي كه مي‌خواهند هزينه كتاب دانش آموزي را پرداخت كنند، بتوانند وارد سامانه شده و با كد ملي آن فرد، برايش كتاب ثبت‌نام كنند و هزينه آن را بپردازند.

باقرزاده در ادامه گفت: اگر گروهي يا نهادهايي مي‌خواهند هزينه كتب درسي گروهي از دانش‌آموزان يك مدرسه يا بخشي از استان را بپردازند اما كد ملي آنها را در اختيار ندارند، آمادگي لازم را داريم كه اطلاعات اين دانش آموزان را در اختيارشان قرار دهيم تا با حفظ همه جوانب به نام آنها كتاب را ثبت سفارش كنند و هزينه را بپردازند. كتاب‌ها نيز در اول مهرماه در مدرسه‌اي كه آن دانش آموزان تحصيل مي‌كنند بدون اينكه مشخص شود چه كسي هزينه اين كتاب را پرداخت كرده، در اختيارشان قرار مي‌گيرد.

وي كه در برنامه‌اي تلويزيوني صحبت مي‌كرد، با اشاره به اينكه مرحله اول ثبت‌نام كتب درسي تا ۲۰ خرداد است گفت: مرحله دوم ثبت‌نام‌ها از اول مرداد تا ۱۶ شهريور ادامه دارد كه امكان اصلاخ سفارش را در اختيار متقاضي قرار مي دهد. همچنين تا ۲۰ شهريورماه كتاب‌ها را به مناطق تحويل مي‌دهيم و مناطق و شهرستان‌ها موظفند تا ۲۷ شهريور ماه كتاب‌ها را به مدارس تحويل دهند و مدير مدرسه از بخشنامه‌هاي ارسال شده در جريان است كه كتاب‌ها را تحويل بگيرد.

وي در پايان گفت: بعضي از رشته‌هاي كار و دانش كتاب ندارند و نبايد كتاب هم داشته باشند، زيرا يك راهنماي برنامه دارند. چون جنبه مهارتي داشته و بايستي مهارت را توسط كارگاه‌ها و موسسات كسب كنند.در حقيقت كتاب نداشتن به اين معنا نيست كه آموزش و پرورش براي آنها كتاب چاپ نكرده و ضرورتي هم ندارد كه اين افراد كتاب‌هاي باقي موسسات را بگيرند. از طرفي ساز و كاري نيز در حال طراحي است كه كتاب‌ها به شكلي طراحي شوند كه نياز به كتاب هاي مكمل از طرف موسسات‌ آموزشي نداشته نباشد.