خوزنا : ۷ نشانه مهم پيش‌ديابت
چهارشنبه، 28 فروردین 1398 - 08:32 کد خبر:82888

پيش‌ديابت عارضه‌اي است كه بر اثر آن قند خون افزايش مي‌يابد اما ميزان آن به اندازه‌اي نيست كه بيماري ديابت تشخيص داده شود.

 ايسنا: پيش‌ديابت به اين مفهوم است كه تركيبي از فاكتورهاي خطرزا در كنار يكديگر بدن را به سمت ابتلا به ديابت نوع دو و تمامي پيامدهاي منفي آن براي سلامتي سوق مي‌دهد.

نكته مهم اين است كه پيش‌ديابت قابل بازگشت است. هرچه علائم مرتبط با اين عارضه سريع‌تر شناسايي شود بهتر مي‌توان با فاكتورهاي خطرزاي آن مقابله كرد. البته تنها عامل ژنتيك قابل تغيير نيست كه مي‌توان با داشتن رژيم غذايي سالم و انجام حركات ورزشي اين فاكتور را نيز تحت كنترل درآورد.

بنابر اعلام سايت هلث اند هيومن ريسرچ، علائمي وجود دارند كه مي‌توانند فرد را نسبت به احتمال ابتلا به پيش‌ديابت هوشيار سازند. از جمله اين علائم مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

بالا بودن فشارخون 

بالا بودن فشارخون خطر ابتلا به پيش‌ديابت را افزايش مي‌دهد زيرا فشارخون، قلب را وادار مي‌كند براي جريان خون در تمام اعضاي بدن سخت‌تر كار كند و در اين شرايط، بدن به سختي مي‌تواند قند مازاد را از جريان خون پاك نمايد.

تاري ديد

هر دو بيماري پيش‌ديابت و ديابت تاثير منفي بر قدرت بينايي دارند. زمانيكه ميزان قند خون نوسان داشته باشد موجب مي‌شود مايع به عدسي چشم‌ها نفوذ پيدا كند. عوامل مختلفي موجب تاري ديد مي‌شوند اما درصورتيكه به وجود علائم ديگري نيز پي برده شود پيش‌ديابت عامل تاري ديد خواهد بود.

مشكلات پوستي 

در برخي مواقع مشكلات اعضاي داخلي بدن با علائم ظاهري همراه هستند. پيش‌ديابت مي‌تواند ظاهر پوست را تغيير دهد زيرا سطح انسولين موجود در خون افزايش پيدا مي‌كند.

نقرس 

نقرس نوعي التهاب مفصلي است كه موجب مي‌شود كريستال‌هاي اسيد اوريك در بافت‌هاي مفصل رشد كند. اين عارضه با درد شديد همراه است و مي‌تواند نشانه‌اي از خطر پيش‌ديابت باشد.

گرسنگي‌هاي بي‌دليل 

قند يا گلوكز منبع سوختي بدن به حساب مي‌آيد. هرچند دريافت مقدار زيادي از آن باعث مي‌شود انسولين توليد شده توسط پانكراس به درستي گلوكز را فرآوري ن

كند. در اين شرايط مقدار زيادي قند در جريان خون شناور مي‌ماند و به منظور تامين انرژي، مورد استفاده قرار نمي‌گيرد. در نتيجه بدن به دليل عدم دريافت مواد غذايي مورد نياز خود به طور مكرر احساس گرسنگي دارد.  

احساس خستگي مفرط 

وجود قند بيش از اندازه در خون موجب احساس خستگي مي‌شود. زمانيكه بدن با وجود دريافت وعده‌هاي غذايي، سوخت مورد نياز خود را دريافت نكند احساس خستگي خواهد داشت. اين نشانه ممكن است ديگر فاكتورهاي خطرزاي پيش‌ديابت را افزايش دهد.  

احساس تشنگي مفرط 

احساس تشنگي به خصوص پس از وعده‌هاي غذايي نشانه پيش‌ديابت است.