خوزنا : معلم خوب من و 15 كاري كه انجام نمي‌دهد...
جمعه، 13 اردیبهشت 1398 - 12:40 کد خبر:83085
افراد و صاحبان مشاغل مختلف را بيشتر به سبب كارهايي كه انجام مي دهند مي‌شناسيم يا مي‌ستاييم. در اين گفتار اما «معلم خوب» با 15 كاري كه «انجام نمي‌دهد» ستوده شده است.

عصر ايران؛ كتايون بناساز- دوازدهم ارديبهشت به عنوان روز معلم نام‌گذاري شده است. مايلم به دوران كودكي بازگردم و دربارۀ «معلم خوب من» بنويسم. «معلم خوب من» اما با كارهايي كه انجام نمي‌دهد «معلم خوب من» شده است. برخي از اين كارها از اين قرارند:

1. معلم خوب من «درس» مي‌دهد. «ترس»، توليد نمي‌كند. درس و ترس دو مقولۀ جدايند. معلم خوب من تنها درس را منتقل مي‌كند. از كسر نمره و احضار والدين نمي‌ترساند.

2. معلم خوب من كتاب درسي را تدريس مي‌كند. كتاب كمك‌درسي را تبليغ و معرفي نمي‌كند. حتي اگر در بيرون با مؤسسه‌اي همكاري داشته باشد با مدرسه نمي‌آميزد.



3. معلم خوب من، شغل خود را دوست دارد ولي اصرار نمي‌كند شغل من مقدس است. اين كه خودت مقدس بداني تا ديگران از سر احترام مقدس بخوانند نيز متفاوت است. او از سر تواضع معتقد است معلمي هم يك شغل خدماتي است. پليس، خدمات امنيتي ارايه مي دهد، پزشك، خدمات بهداشتي و معلم، خدمات آموزشي.

4. معلم خوب من بچه ها را با هم مقايسه نمي‌كند. چون مي‌داند هر يك از بچه ها استعداد خاص خود را دارند و هوش يك گونه نيست. به جاي حس «رقابت»، «رغبت» را در بچه‌ها برمي‌انگيزاند.

5. معلم خوب من تنها تدريس نمي‌كند. اهل مطالعه هم هست و نمي‌گويد من نه روزنامه مي‌خوانم نه كتاب. نه به سايت ها سر مي‌زنم. دوست دارد به روز باشد.

6. معلم خوب من در عين استقلال فراموش نمي‌كند كه كارمند وزارت آموزش و پرورش است و وقتي شوراي عالي وزارتخانه و بخشنامه‌ها معرفي و تبليغ و اتكا به كتاب كمك آموزشي را منع مي كند يا بر مهارت آموزي تأكيد مي ورزد يا خواستار جدي گرفتن ورزش و هنر مي شوند، او هم تبعيت مي‌كند.

7. معلم خوب من، مي‌داند كه در همه حال نمي تواند بيش از پدر و مادر كودك يا نوجواني را دوست بدارد. بنا بر اين اصرار بيش از حد بر تربيت ندارد و كاسۀ داغ تر از آش نمي شود.

8. معلم خوب من مي‌داند كه بچه ها با يك جست و جوي ساده مي‌توانند به بسياري از اطلاعات دست يابند. پس به جاي تحميل محفوظات، مي‌كوشد مفاهيم را منتقل كند و تصور نمي كند الزاما در همۀ زمينه ها اطلاعات بيشتري دارد.

9. معلم خوب من، هنر زندگي كردن و لذت بردن را مي‌آموزد و مدام نمي‌گويد زمان ما اين گونه بود و آن گونه نبود. درس تاريخ مي‌دهد و به عبرت از گذشته فرامي‌خواند اما در گذشته نمانده است.

10. معلم خوب من به دانش آموز به چشم محصلي كه پول داده يا نداده نگاه نمي‌كند. به چشم انسان‌هايي نگاه مي‌كند كه به امانت به او سپرده شده‌اند.

11. معلم خوب من از طرح سؤال استقبال مي كند و دانش آموزان را به سؤال و جواب هاي آماده سوق نمي دهد.

12. معلم خوب من انعطاف دارد و اگر يك شيوه نتيجه بخش نبود شيوه هاي ديگر را مي آزمايد و به وسيله و روش اصالت نمي دهد. اگر دانش آموز خوب دريافت نكرد او را سرزنش نمي كند شيوۀ خود را تغيير مي دهد. كار او سرزنش نيست. انتقال مفهوم است.

13. معلم خوب من تعقل و خردورزي را تقويت مي كند اما با احساسات هم بيگانه نيست و دانش آموزي را كه اهل شعر و بيان احساس است به حاشيه نمي راند و از ابراز احساس خود ابا ندارد.

14. معلم خوب من يك يك بچه ها را فرا مي خواند و از هم كلاسي هاي او مي خواهد يك صفت خوب را كه در او سراغ دارند بيان كنند. اگر صفت خوب نيابند و نگويند بر محصل خرده نمي گيرد به آن كه نيافته يادآور مي‌شود صفت خوب نيافتي مشخصۀ خوب چطور؟ تا نگويند و نيابند رها نمي كند.

15. معلم خوب من از اين نكته ها نمي‌رنجد.

معلم خوب من! روزت مبارك...