پيدايش چالشي تحت عنوان آقامون جنتلمنه در شبكه هاي مجازي كه گروه كودكان و نوجوانان دانش آموز را هدف گرفته است يكي از موضوعاتي ست كه بايد به شدت مورد توجه دلسوزان و دست اندركاران و متوليان فرهنگ و آموزش كشور قرار گيرد.
چالش آقامون جنتلمنه هشتكي بود كه از دانش آموزان سراسر كشور خواسته بود تا با رقص، الفاظ و ترانه اين كليپ را در كلاس درس با همكلاسي هاي خود تكرار و همسرايي كنند و با انتشار فيلم گرفته شده با گوشي هوشمند خود در صفحات مجازي يكي از اجرا كنندگان و دنبال كنندگان اين چالش باشند و برخي دانش آموزان در سراسر كشور از اين چالش غير فرهنگي استقبال كردند و در اقدامي ناباورانه ديده شده است كه اين هشتك و خواندن ترانه در مراسم آغازين صبحگاه به هنگام برپايي ورزش صبحگاهي در حضور كادر آموزشي مدرسه انجام شده است.
با گسترش دامنه فضاهاي مجازي و افزايش سرعت انتشار اطلاعات؛ تهديداتي كه جامعه و بالاخص گروه آسيب پذير كودكان و نوجوانان را مورد هدف قرار مي دهد بيشتر شده است و اين امر مي طلبد تا متوليان فرهنگ و آموزش كشور ضمن توجه و شناخت اين تهديدها، زمينه را جهت كاهش آسيب هاي اين تهديدها بر قشر كودك و نوجوان مهيا كنند و با درايت و هوشياري، تهديدات دشمن را به فرصت تبديل كنند.
امروزه خوشبختانه يا متاسفانه با پيشرفت فن آوري سن ورود كودكان به شبكه هاي الكترونيكي و مجازي و داشتن گوشي همراه هوشمند به حدود ده سال رسيده است. كودك يا نوجواني كه در مسير رشد فكري و عنفوان بلوغ جنسي است از سوي دشمنان و غيردلسوزان مورد هجمه هاي فرهنگي عامدانه و برنامه ريزي شده اي مي شود كه حتي نزديك ترين اعضاي خانواده يعني پدر و مادر گاهاً از اين هجمه هاي فرهنگي و شيوه هاي برخورد با آن بي اطلاع هستند.
ورود كودك يا نوجواني كه تابحال تجربه داشتن گوشي همراه و يا شبكه اجتماعي را نداشته است به صفحات پر زرق و برق الكترونيكي ناخواسته موجب ايجاد نوعي ربايش و كشش او به سمت خواستن و يا دانستن مي شود كه اين ميل و ربايش به دانستن متاسفانه با چاشني هاي جنسي و غيرفرهنگي و مغاير با الگوي زندگي ايراني و اسلامي همراه است.
كودك يا نوجوان عمدتا به صورت شخصي و به دور از نگاه والدين به اين صفحات و شبكه ها وارد مي شود و به دليل آنكه دانش برخورد با اين حجم از اطلاعات غيرفيلتر شده را ندارد و همچنين در بدو دوره بلوغ جنسي و رشد شخصيتي قرار دارد؛ بيشترين آسيب را دريافت مي كند مانند سربازي كه ناخواسته و بدون آموزش و اطلاع وارد ميدان نبردي شده است كه فرماندهان اتاق فكر دشمنان براي تخريب روحيه و تصاحب و تمايل شخصيت نوجوان و كودك به سمت اميال و آرمان هاي خود برنامه ريزي كرده اند.
در سال هاي اخير موج ورود گوشي هاي همراه دانش آموزان در محيط هاي آموزشي بيشتر شده است كه اين امر موجب ورود موج جديدي از آسيب ها به محيط هاي آموزشي شده است.
كودك و يا نوجوان كه در مسير رشد و تكامل جنسي خود در محيط همسالان قرار مي گيرد خواه و يا ناخواه مورد تاثير كم و بيش از گروه همسالان خود قرار مي گيرد و اگر مشاهده كند كه هم كلاسي خود گوشي تلفن همراه را به مدرسه آورده است و مورد برخورد جدي و بازدارنده مسيولين آموزشي قرار نگرفته است؛ قطعا در روز آينده او نيز گوشي همراه خود را به مدرسه خواهد آورد تا اصطلاحا از قافله دوستانش عقب نماند.
تكثير و انتشار فيلم ها و كليپ هاي نامناسب يكي از تهديدات دهه اخير در محيط هاي آموزشي است كه همانطور كه مي دانيم امروزه با گسترش شبكه هاي مجازي ارسال داده هاي اطلاعاتي به آساني فقط با داشتن آيدي و يا شماره تلفن مخاطب امكان پذير است.
دوست يابي هاي مجازي و وابستگي هاي الكترونيكي يك از اين آسيب هاست كه ضربات جبران ناپذيري را بر كودك و نوجوان وارد مي كند. همچنين آسيب ديگري كه كودك و نوجوان را در اين مسير تهديد مي كند دريافت الگوهاي رفتاري غلط و به تبع آن دور شدن از سبك زندگي ايراني و اسلامي است.
نهاد فرهنگي و تربيتي آموزش و پرورش به عنوان يكي از اصلي ترين نهادهاي تربيتي كشور در مسير آموزش دانش و تربيت دانش آموزان نقش دارد و همانطور كه در سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش عنوان شده است: يكي از برنامه هاي اين نهاد آشنايي هرچه بيشتر دانش آموز با الگوي صحيح زندگي ايراني و اسلامي ست.
اين نهاد با استفاده از دانش معلمان، دبيران، مربيان پرورشي و مشاوران و كليه كادر آموزشي رهنمودهاي لازم تربيتي و آموزشي را به دانش آموزان مي دهد همچنين با برگزاري كارگاه هاي آموزشي اوليا دانش آموزان را در زمينه تهديداتي كه فرزند آنها را مورد هجمه قرار مي دهد مطلع مي كند كه متاسفانه استقبال خانواده ها به علت مشغله و مشكلات زندگي از اين كارگاه هاي آموزشي بسيار كم است.
جنگ هاي امروزه سبك نوين و هوشمندانه اي از جنگ است كه به جنگ نرم مشهور است جنگ اسلحه و بمب و خمپاره نيست بلكه با نفوذ به گوشي هوشمند كودك و نوجوان و تمايل و در نتيجه تصاحب خط فكري اين قشر مي كوشد تا او را به صورت هدفمند و نامحسوس به سمت و سويي ببرد كه خود خواسته است.
قشر كودك و نوجوان آينده سازان جامعه هستند و به فرموده امام راحل (ره) كه آنان را آينده سازان و اميد هاي انقلاب نام برده است؛ در آينده اي نزديك پدران و مادران نسل بعد خواهند شد پس اگر بتوانيم آنها را در مسير درست الگو گرفتن و درست رفتار كردن قرار دهيم قطعا علاوه بر آنكه آنها را از آسيب هاي پيش رو نجات داده ايم، همين فرزندان مي توانند در دهه هاي آينده نسلي موفق و صالح را تربيت كنند.
اين امر مي طلبد تا متوليان و دلسوزان عرصه فرهنگ و آموزش نيز بيشتر از گذشته خود را به دانش شيوه هاي برخورد با اين هجمه ها آشنا كنند تا بتوانند كودك و نوجوان را راهنمايي كنند چرا كه كودكان و نوجوانان به علت آنكه هنوز شخصيت قابل ثباتي كسب نكرده اند بسيار سريع مورد فريب فرهنگي دشمنان و بدخواهان قرار خواهند گرفت.
افزايش ساعات حضور مشاوران در محيط هاي آموزشي، برگزاري دوره هاي شناخت آسيب هاي اجتماعي كه فرزندان را تهديد مي كند (جهت اولياي دانش آموزان)، برپايي دوره هاي تخصصي جهت كاركنان آموزشي به منظور شناخت آسيب هاي نوپديد، گسترش برنامه هاي فرهنگي در محيط هاي آموزشي و در كل معرفي يك الگوي صحيح رفتاري به دانش آموز كودك و نوجوان از راه هايي است كه تهديدات فرهنگي دشمنان را نقش بر آب خواهد كرد.
....................................................
پايگاه خبري خوزنا / مجتبي حيدري