خوزنا : آغاز بازسازي مناطق سيل‌زده خوزستان از هفته آينده
پنجشنبه، 19 اردیبهشت 1398 - 18:49 کد خبر:83223
استاندار خوزستان گفت: برنامه‌هاي زيرساختي درازمدتي مانند ايجاد كانال‌هاي سيلاب بر در دستور كار است تا براي سيل‌هاي بعدي مقاوم‌تر شويم و آسيب‌پذيري به حداقل برسد.
 
ايسنا : غلامرضا شريعتي در جلسه قرارگاه بازسازي مناطق سيل‌زده كه روز چهارشنبه 18 ارديبهشت‌ماه در استانداري خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: مقرر شده است هر هفته يك بار جلسه قرارگاه بازسازي مناطق سيل‌زده تشكيل شود. همچنين بنا است شش كميته اين قرارگاه حداقل هر هفته دو جلسه تشكيل داده و مصوباتي داشته باشند و گزارش عملكرد خود را ارائه دهند.
 
وي با اشاره به زمان آغاز بازسازي مناطق سيل‌زده افزود: هفته آينده بازسازي در يكي از مناطق سيل‌زده آغاز مي‌شود. 
 
استاندار خوزستان گفت: همچنين مقرر شده است كه همه امكانات جهت تخليه آب از زمين‌هاي كشاورزي بسيج شود تا زمين‌ها براي كشت تابستانه آماده شوند.
 
شريعتي بيان كرد: بايد براي برگرداندن شرايط در مناطق سيل‌زده به حالت عادي تلاش شود و روند اميد به زندگي افزايش يابد و مردم جهت كشت تابستانه آماده شوند و دغدغه‌اي نداشته باشند.
 
وي تاكيد كرد: مسئولين به هيج وجه نبايد احساس كنند شرايط عادي شده است و همچنان نقطه مهم در ذهن‌شان و مهم‌ترين اولويت آنها بحث مناطق سيل‌زده باشد.
 
استاندار خوزستان با بيان اينكه اولويت نخست، حل مسائل سيل است، خاطرنشان كرد: اگر ما شرايط را عادي ندانيم، مي‌توانيم زندگي مردم را به حالت عادي برگردانيم اما اگر مسئولان شرايط را عادي تلقي كنند و حساسيت لازم را نداشته باشند، همچنان مردم در محنت و زحمت خواهند بود. با هر مسئولي كه احساس كند شرايط عادي است، برخورد خواهم كرد.
 
شريعتي با تاكيد بر لزوم هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي در بازسازي مناطق سيل‌زده، عنوان كرد:  با توجه به شرايط گرما و سختي كه مردم متحمل شده‌اند، دستگاه‌هاي اجرايي جهت بازسازي مناطق سيل‌زده منتظر ابلاغ اعتبار نمانند و با تمام توان و بسيج امكانات كار را آغاز كنند. دولت نيز متعهد است و مسئولان از بابت ابلاغ اعتبار نگراني نداشته باشند.
 
استاندار خوزستان بيان كرد: اميدواريم در وقت مقرر پكيج‌هاي يك‌ماهه را مجددا بين سيل‌زدگان توزيع كنيم. همچنين مدارس آسيب‌ديده تا مهرماه احداث خواهد شد و ساير امكانات دستگاه‌ها در اين امر بسيج خواهند شد.
 
وي تصريح كرد: كميته‌اي نيز براي تمركز خيرين در راستاي هماهنگي در كمك‌ها تشكيل مي‌شود. همچنين اميدواريم با اقداماتي كه كميته برآورد خسارت‌ها انجام مي‌دهد، ظرف هفته آينده امكانات جمع‌آوري شده بين سيل‌زدگان توزيع شود تا شرايط بهتري براي مردم فراهم شود.
 
استاندار خوزستان گفت: همچنين برنامه‌هاي زيرساختي درازمدتي مانند ايجاد كانال‌هاي سيلاب در دستور كار است تا براي سيل‌هاي بعدي مقاوم‌تر شويم و آسيب‌پذيري به حداقل برسد. طبق نظر كارشناسان لايروبي مخصوصا در حوضه كارون تاثير علمي بر كنترل سيل ندارد و گاهي شايد نتيجه بر عكس داشته باشد.
 
شريعتي با اشاره به فروكش آب در حوضه‌هاي خوزستان، تصريح كرد: در حال حاضر شرايط در حوضه كارون و دز بهتر شده است و تا چند روز آينده در شادگان نيز مشكل خاصي نخواهيم داشت. در حوضه كرخه نيز حدود دو روز است كه دبي كاهش يافته است و احتمالا در يك تا دو روز آينده شرايط بهبود مي‌يابد. پس از فروكش آب، دستگاه‌ها مي‌توانند جهت فراهم كردن شرايط زمين‌ها براي كشت تابستانه اقدام كنند.