خوزنا : پايان مهلت ثبت نام ورود به مدارس پايه هفتم سمپاد
چهارشنبه، 25 اردیبهشت 1398 - 12:26 کد خبر:83295

رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان درباره منابع آزمون ورودي به مدارس متوسطه دوره اول گفت: امسال يقيناً از شيوه سال قبل استفاده نمي‌شود. آزمون امسال از جنس «هوش» است و منبع مشخصي ندارد.

 ايسنا: فاطمه مهاجراني با بيان اينكه ثبت نام سنجش پايه هفتم مدارس استعدادهاي درخشان از ۱۶ ارديبهشت در سامانه hoosh.medu.ir شروع شده و امروز ۲۵ ارديبهشت به پايان مي‌رسد.

وي افزود: از جمله شرايط اين است كه داوطلب در مجموع پايه پنجم و ششم مي‌تواند يك نمره «خوب» داشته باشد و مابقي بايد «خيلي خوب» باشد.

رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي جوان و دانش پژوهان جوان با تاكيد بر اينكه خانواده‌ها كدهمگام را از مديرمدرسه دريافت كنند و به هيچ سايت ديگري مراجعه نكنند گفت: سايت‌هايي كه به هر عنواني پول مي‌گيرند مرجعيت قانوني ندارند.

مهاجراني افزود: آزمون ورودي پايه هفتم در روز ۳۰ خرداد برگزار مي‌شود. آزمون ورودي پايه دهم نيز از ۱۹ فروردين شروع شد و تا چهارم ارديبهشت ادامه داشت. براي اولين بار بود كه تمديد اين مهلت طولاني شد و علت آن بروز سيل در چند استان بود. آزمون مشترك پايه دهم سمپاد و نمونه دولتي ۳۱ خرداد انجام مي‌شود.

به گفته وي از مجموع ۲۶۰ هزار ثبت نامي، در سمپاد متوسطه دوم تحت عنوان تكميل ظرفيت، ۱۲ هزار نفر و در مدارس نمونه دولتي هم ۵۰ هزار نفر پذيرش مي شوند.

رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي جوان و دانش پژوهان جوان درباره منابع آزمون ورودي متوسطه دوره اول گفت: با توجه به اينكه اسم مدارس تيزهوشان است علي القاعده بايد هوش، سنجيده شود. علت اين است كه پيشينيان ما از سنجش استعداد تحصيلي استفاده مي‌كردند اين بود كه يك همبستگي مثبت بين هوش و استعداد تحصيلي وجود دارد، لذا پايه علمي داشت، نه آنكه كلاً مردود باشد. منتها به سبب آسيبي كه به دوره ابتدايي مي‌زد به سمت سنجش هوش سوق پيدا كرد.

مهاجراني اعلام كرد كه امسال يقيناً از شيوه سال قبل استفاده نمي‌شود. آزمون امسال از جنس هوش است و منبع مشخصي ندارد. علم مي‌گويد تنها دو درصد جامعه از هوش بالا برخوردارند؛ از خانواده‌ها مي‌خواهيم فرزندان خود را تحت فشار نگذارند و اجازه دهند هركدام با استعدادهايي كه دارند مسير موفقيت شان را طي كنند. سمپاد مساوي موفقيت نيست و برعكس.

وي توضيحاتي درباره طرح ملي شهاب ارائه كرد و گفت: دو استراتژي براي پرورش استعدادها وجود دارد؛ تفكيك و تلفيق؛ برنامه شهاب برخاسته از استراتژي تلفيق است كه از پايه چهارم شروع شده و بيش از سه ميليون دانش آموز را در ۵۸۰ منطقه آموزشي مورد سنجش قرار داده است.

رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي جوان و دانش پژوهان جوان افزود: در مهر ۹۸ پايه چهارمي‌هاي كشور به طور كامل تحت پوشش اين طرح قرار خواهند گرفت. هدف اين طرح اين است كه يك نيمرخ استعدادي از دانش آموز حاصل شود تا وي را در مسيري كه استعداد بيشتري دارد هدايت كند. البته يكي از گردنه‌هاي سخت شهاب اين است كه والدين بايد همراه با ما باشند. مثلاً اگر فرزندي استعداد ورزشي دارد خانواده بايد كمك كند تا در آن حيطه فعاليت كند.

مهاجراني با بيان اينكه دانش آموزان عضو طرح شهاب كه از پايه چهارم در آن قرار گرفته بودند در سال ۹۸ به پايه هشتم رسيده اند گفت: در سال جاري دوباره نيمرخ استعدادي توسط مشاور براي آنها پر مي‌شود.

وي افزود: برترين‌هاي مسابقات فرهنگي، هنري و ورزشي اغلب از سمپاد هستند و به معناي آن است كه در مدارس سمپاد تك ساحتي كار نمي‌كنيم. هرچند رويكرد سمپاد بيشتر جنبه هاي علمي و فناوري است اما به ساحت‌هاي ديگر نيز توجه داريم. هدف طرح شهاب اين است كه افراد استعداد دروني خودشان را بشناسند و در اين مسير قرار بگيرند. شناسايي استعداد گام اول است؛ در گام هاي بعدي چگونگي پرورش استعدادها مطرح است.

رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي جوان و دانش پژوهان جوان درباره برگزاري كلاس تيزهوشان در هنرستان ها نيز گفت: امسال در چهار استان همدان، خراسان رضوي، البرز و خوزستان به صورت آزمايشي براي اولين بار سمپاد مهارتي را راه اندازي كرديم. چون طرحي نوين است پايش‌هاي همزمان نيز انجام خواهد شد و اميدواريم حاصل آن تربيت كارآفرينان موفق باشد.

مهاجراني درباره تغييرات جديد در روند برگزاري جشنواره خوارزمي نيز گفت: به سمت الكترونيكي كردن جشنواره حركت كرديم و داوري هاي اوليه از حالت فردي خارج شده و الكترونيكي شده است البته حتماً مكانيسمي براي يك مرحله داوري حضوري و معرفي كار هم وجود دارد.

وي در استوديو الفباي وزارت آموزش و پرورش همچنين با بيان اينكه امسال براي اولين بار در برنامه بوم مهارت‌هاي زندگي را وارد كرديم اظهار كرد: دانش آموزان پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم تعدادي از مهارت هاي پايه را به صورت كارگاهي مي آموزند. محتواي اختصاصي براي اين امر توليد كرديم و قصد داريم آموزش تفكر خلاق و تفكر نقاد را در متوسطه دوم دنبال كنيم.