خوزنا : سفارش اينترنتي كتاب‌هاي درسي تا ۲۰ خرداد
شنبه، 11 خرداد 1398 - 16:43 کد خبر:83471

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به اينكه دانش‌آموزان براي ثبت سفارش اينترنتي كتاب‌هاي درسي تا ۲۰ خرداد فرصت دارند، گفت:‌حدود ۷۶ درصد دانش‌آموزان واجد شرايط ثبت‌نام كرده‌اند.

خبرگزاري تسنيم: ثبت سفارش و توزيع كتاب‌هاي درسي سال تحصيلي 99-98 دوره‌هاي تحصيلي ابتدايي و متوسطه دوم (نظري، فني و حرفه‌اي و كاردانش) و كتاب‌هاي درسي تكميلي دوره اول متوسطه ويژه استعدادهاي درخشان از طريق سامانه www.irtextbook.ir يا www.irtextbook.com  و برابر جدول تقويم زماني زير انجام مي‌شود.

ثبت سفارش كتاب‌هاي پايه‌هاي دوم تا ششم ابتدايي، پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم دوره دوره متوسطه و  پايه‌هاي هشتم و نهم كتاب‌هاي درسي تكميلي دوره اول متوسطه ويژه دانش‌آموزان استعدادهاي درخشان آغاز شده و تا 20 خرداد ماه ادامه دارد.

76 درصد دانش‌آموزان براي كتاب‌هاي درسي ثبت‌نام كردند

در همين رابطه علي باقرزاده معاون توسعه منابع و پشتيباني سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي اظهار كرد: ثبت‌نام كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان براي سال تحصيلي جديد از 20 فروردين ماه شروع شد و تا امروز بيش از 6 ميليون و 700 هزار نفر از طريق سامانه اينترنتي https://www.irtextbook.com/ در دوره ابتدايي و متوسطه دوم ثبت‌نام كرده‌اند و در مجموع حدود 76 درصد دانش‌آموزان واجد شرايط ثبت‌نام كرده‌اند كه عمده آن يعني معادل 81 درصد در دوره ابتدايي است.

وي افزود: 92 درصد دانش‌آموزان استعدادهاي درخشان كه كتاب‌هاي تكميلي دارند، ثبت‌نام كرده‌اند و در دوره متوسطه دوم حدود 60 و در شاخه كاردانش و فني و حرفه‌اي نيز به طور ميانگين 55 درصد ثبت‌نام كرده‌اند.

ثبت‌نام كتاب‌‌هاي درسي پايه اول دبستان، هفتم و دهم از 24 تير

باقرزاده گفت: مهلت ثبت‌نام براي سفارش اينترنتي كتاب‌هاي درسي تا 20 خرداد است و اميدواريم خانواده‌ها و مديران مدارس تا اين تاريخ نسبت به ثبت‌نام كتاب‌هاي درسي اقدام كنند، مرحله دوم ثبت‌نام نيز از 24 تيرماه شروع مي‌شود كه ويژه پايه اول ابتدايي و هفتم است همچنين مرحله ويرايش را داريم كه از اول مرداد شروع شده و تا 20 شهريور ادامه خواهد داشت و آخرين مهلت ثبت‌نام بازماندگان است.

معاون توسعه منابع و پشتيباني سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش بيان كرد: دانش‌آموزان دوره متوسطه اول بايد از طريق كتابفروشي‌ها و نمايندگي‌هاي مجاز توزيع، كتاب‌هاي درسي خود را تهيه كنندو اميدواريم شرايطي بوجود بيايد كه سال آينده نيز كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان اين دوره از طريق سامانه اينترنتي توزيع شود و اين كار هزينه‌هاي توزيع را كاهش داده و بهاي تمام شده كتاب‌هاي درسي را نيز تا 20 درصد كاهش مي‌دهد.

وي مطرح كرد: دانش‌آموزان دوره ابتدايي از پايه دوم تا ششم، دوره متوسطه دوم و پايه 11 و 12 در شاخه نظري، فني‌وحرفه‌اي و كاردانش و كتاب‌هاي مكمل دانش‌آموزان استعدادهاي درخشان در اين مرحله از طريق سامانه اينترنتي ثبت‌نام مي‌شود كه تا 20 خرداد ماه فرصت دارند و از 24 تيرماه دانش‌آموزان پايه اول ابتدايي، هفتم و دهم و افراد بازمانده بايد براي بايد براي ثبت‌نام اقدام كنند.

باقرزاده عنوان كرد: ثبت‌نام كتاب‌هاي درسي به دو شيوه قابل انجام است يا خانواده از طريق سايت اينترنتي به نشاني https://www.irtextbook.com  اقدام كرده و با ورود به سايت، مدرسه محل تحصيل دانش‌آموز را تعيين و بسته آموزشي را متناسب با پايه تحصيلي انتخاب و هزينه را به صورت الكترونيك پرداخت مي‌كنند يا اگر خانواده‌ها به سايت دسترسي ندارند از طريق مديران مدارس اين فرآيند انجام مي‌شود يعني هزينه را به مدرسه پرداخت مي‌كنند و مدرسه به صورت گروهي دانش‌آموزان را ثبت‌نام مي‌كند،  اگر مدرسه دانش‌آموز جابجا شود مي‌توانند با مراجعه به سايت مدرسه جديد دانش آموز را انتخاب كنند.

معاون توسعه منابع و پشتيباني سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ادامه داد: به نمايندگي‌هاي توزيع كتاب درسي تأكيد شده است كه هيچ هزينه‌اي به جز پول كتاب درسي را از خانواده‌ها دريافت نكنند و خدماتي مانند سيمي‌كردن كتابهاي درسي و ساير موارد بايد با اختيار خانواده‌ها باشد.

هزينه كتاب‌هاي درسي و ميزان افزايش قيمت‌ها

باقرزاده درباره هزينه كتاب‌هاي درسي عنوان كرد: حداقل افزايش قيمت را براي كتاب‌هاي درسي داشتيم، در دوره ابتدايي به طور متوسط 10 درصد افزايش را شاهد هستيم و قيمت كتاب‌هاي پايه اول ابتدايي 16 هزار و 100 تومان، پايه دوم ابتدايي 17 هزار و 500، پايه سوم ابتدايي 22 هزار و100 تومان، پايه چهارم ابتدايي 22 هزار و 600 تومان، پايه پنجم ابتدايي 22 هزار و 600 تومان و پايه ششم ابتدايي به دليل تعداد بيشتر كتاب‌ها 26 هزار و 900 تومان است.

وي گفت: ميزان افزايش قيمت‌ها در دوره متوسطه اول 7 درصد و قيمت كتاب‌هاي درسي پايه هفتم 45 هزار تومان، پايه هشتم 37 هزار و 400 تومان و پايه نهم 39 هزار و 600 تومان است و در دوره متوسط دوم رشته‌ها و دوره‌ها كمي متفاوت است و در شاخه كاردانش و فني و حرفه‌اي به تعداد كتاب‌هايي كه دارند بايد بسته آموزشي مربوط را انتخاب كنند و قيمت‌ها تنوع دارد، در شاخه نظري قيمت كتاب‌هاي پايه دهم به طور متوسط حدود 47 هزار تومان است و براي رشته تجربي 49 هزار و 500 تومان، رياضي 49 هزار و 100 تومان و انساني 44 هزار و 800 تومان است.

باقرزاده مطرح كرد:‌در پايه يازدهم و دوازدهم نيز همين قيمتها با مقداري تفاوت را شاهد هستيم و ميانگين قيمت كتاب‌‌‌هاي درسي حداكثر 50 هزار تومان است، با تسهيلاتي كه دولت به يارانه كاغذ اختصاص داده و انشاالله براي سال آينده هم اختصاص مي‌دهد آنچه كه خانواده‌ها پرداخت مي كنند حدود 30 درصد هزينه تمام شده كتاب‌هاي درسي است و 70 درصد آن را دولت به صورت تخصيص ارز دولتي به كاغذ تأمين مي‌كند.

وي در پايان گفت:‌دانش آموزان پس از ثبت نام در سامانه اينترنتي، كتاب‌هاي درس خود را اول مهرماه در مدارس دريافت مي كنند.