خوزنا : كاربران گوشي‌هاي هواوي از واتس‌اپ و اينستاگرام محروم مي‌شوند؟
شنبه، 18 خرداد 1398 - 10:38 کد خبر:83524

برخي كارشناسان معتقدند با توجه به تداوم تحريم‌هاي آمريكا عليه هواوي، از اين پس گوشي‌هاي هوشمند اين برند چيني اپليكيشن‌هاي فيس بوك، اينستاگرام و واتس‌اپ را به صورت پيش‌فرض نخواهند داشت.

 ايسنا: بعد از آنكه دولت ترامپ فهرست جديدي از شركت‌هاي ممنوعه براي تجارت با ايالات متحده را اعلام و منتشر كرد كه در آن نام شركت چيني هوآوي به عنوان بزرگ‌ترين توسعه دهنده تجهيزات مخابراتي و عرضه‌كننده گوشي‌هاي هوشمند در جهان نيز به چشم مي‌خورد، شركت‌هاي آمريكايي يكي پس از ديگري اعلام كردند كه ديگر به همكاري با اين غول تكنولوژي چيني ادامه نخواهند داد و به قطع پشتيباني از سرويس‌هاي توسعه داده شده خود خواهند پرداخت.

از جمله مهم‌ترين شركت‌هايي كه به دنبال تحريم‌هاي واشنگتن، هواوي را بايكوت كردند، مي‌توان به گوگل، كوالكام، اينتل، برودكام و به تازگي فيس‌بوك اشاره كرد كه از تبعات منفي اين قطع همكاري و پشتيباني مي‌توان از لغو لايسنس سيستم عامل اندرويد و عدم فروش تراشه‌هاي پردازنده به اين شركت چيني نام برد.

بر اساس گزارش وب سايت phonearena، حالا شركت فيس‌بوك نيز كه به تازگي اعلام كرده است ديگر نمي‌خواهد با هواوي همكاري كند، به نظر مي‌رسد روي اپليكيشن‌هاي تحت نظر آن يعني واتس اپ، فيس‌بوك و اينستاگرام تأثير منفي بگذارد و ديگر كاربران و خريداران گوشي‌هاي اين برند چيني به صورت پيش فرض نتوانند اين برنامه‌ها را مشاهده كرده و روي گوشي خود داشته باشند.

البته به نظر مي‌رسد به صورت كلي دسترسي كاربران گوشي‌هاي هواوي به اپليكيشن‌هاي مختلف علي‌الخصوص برنامه‌هاي مذكور بسيار دشوارتر از قبل باشد، چراكه در حالت عادي حتي اگر برنامه‌ها به صورت پيش فرض نيز روي موبايل نصب نشده باشد، كاربران مي‌توانند با مراجعه به فروشگاه آنلاين و اينترنتي گوگل پلي استور، آنها را دريافت و دانلود كنند.

اين در حالي است كه دسترسي به فروشگاه آنلاين گوگل نيز بعد از تحريم گوگل، بسيار سخت و غيرممكن خواهد شد؛ بنابراين به نظر مي‌رسد كه كاربران گوشي‌هاي مذكور از راه‌هاي ديگري بايد به دنبال دريافت، دانلود و نصب باشند كه بدون شك برايشان كاري طاقت‌فرسا به شمار خواهد آمد.

بدون شك محدوديت‌هاي جديدي كه آمريكا براي هواوي وضع و اعمال كرده است، تأثيرات منفي و تبعات گسترده‌اي را در پي خواهد داشت و اين بدان معناست كه ديگر قادر نخواهد بود هرگونه سرويس اختصاصي ارائه شده توسط گوگل را استفاده كند و استفاده از سيستم عامل اندرويد توسط هواوي تنها محدود به لايسنس‌هاي متن باز و AOSP خواهد بود.

لغو لايسنس اندرويد براي برند هواوي، به معناي عدم انتشار نسخه‌هاي جديد آپديت اندرويد نظير به‌روزرساني‌هاي نرم افزاري و امنيتي كه هر از گاهي منتشر شده و به منظور جلوگيري از آسيب پذيري‌هاي امنيتي و برطرف شدن مشكلات كوچك و بزرگي كه كاربران با آنها مواجه مي‌شوند، همچنين عدم دسترسي كاربران به تمام سرويس‌هاي ارائه شده از سوي گوگل نظير فروشگاه اينترنتي گوگل پلي استور و دانلود اپليكيشن‌هاي موردنظر از آن خواهد بود.

مشكلات و كشمكش‌هاي دولت آمريكا با هواوي از جنجال‌برانگيزترين و خبرسازترين اتفاقات سال ۲۰۱۸ ميلادي بود كه به نظر مي‌رسد به اين زودي تمام نخواهد شد.

هواوي كه بزرگترين توليدكننده و توسعه‌دهنده تجهيزات مخابراتي و دومين سازنده و عرضه‌كننده موبايل در جهان محسوب مي‌شود، پيش از اين نيز در طول يك سال اخير از سوي دولت ترامپ تحت فشارهاي سياسي و تجاري زيادي قرار گرفته بود و نگراني‌هاي امنيتي خود را به ساير كشورهاي هم پيمان آمريكا نظير استراليا، نيوزلند، كانادا، ژاپن و بريتانيا منتقل كرده بود تا آنها نيز به همكاري با اين شركت چيني خاتمه بخشند تا بدين ترتيب بتواند در ادامه جنگ تجاري با چين، ضربه مهلكي بر اقتصاد اين كشور پهناور وارد كند و به عقيده بسياري از تحليلگران، جلوي رشد سرسام‌آور و شكوفايي سريع اقتصادي غول‌هاي تكنولوژي چيني را بگيرد.

با اينكه دولت چين و شركت هواوي همه اين اتهامات و نگراني‌هاي امنيتي را بارها رد و تكذيب كردند، به نظر مي‌رسد كه نگراني در مورد جاسوسي از اطلاعات كاربران در كشورهاي مختلف عليه اين اپراتورهاي مخابراتي همچنان وجود دارد.

از طرفي ديگر، جنگ تجاري چين و آمريكا نيز به نگراني‌هاي امنيتي عليه هواوي در توسعه زيرساخت‌هاي مربوط به شبكه ۵G مزيد بر علت شده و در حال حاضر آتش اختلافات آنها را شعله‌ورتر از قبل كرده است.