خوزنا : جزئيات برگزاري آزمون ارشد اعلام شد
یکشنبه، 19 خرداد 1398 - 12:12 کد خبر:83542

مشاور عالي سازمان سنجش با بيان اينكه كارت ورود به جلسه بيش از ۶۵۵ داوطلب آزمون كارشناسي ارشد ۹۸ از فردا آغاز مي شود،‌ گفت: نتايج نهايي اين آزمون ۱۶ شهريور ماه اعلام خواهد شد.

ايسنا:دكتر حسين توكلي ضمن بيان اين مطلب به تشريح جزئيات برگزاري آزمون كارشناسي ارشد سال ۹۸ پرداخت اظهار كرد: اين آزمون به همراه اولين مرحله المپياد علمي دانشجويي كشور در ۶ گروه آموزشي و ۱۳۱ كدرشته براي تمامي دانشگاه‌هاي دولتي و غير دولتي از جمله دانشگاه آزاد اسلامي با حضور ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب در روزهاي ۲۳ و ۲۴ خرداد ۹۸ برگزار مي‌شود. به طوري كه از تعداد ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب اين آزمون تعداد ۳۰۸ هزار و ۵۴ نفر معادل ۵۰.۱۰ درصد داوطلبان زن و تعداد ۳۰۶ هزار و ۸۲۹ نفر معادل ۴۹.۹۰ درصد داوطلبان مرد هستند.

وي در ادامه تصريح كرد: در گروه علوم انساني ۳۸۵ هزار و ۶۴۰ داوطلب در ۴۵ كد رشته، در گروه علوم پايه ۳۳ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۱۷ كد رشته، در گروه فني و مهندسي ۱۳۰ هزار و ۴۰۶ داوطلب در ۲۴ كد رشته، در گروه كشاورزي و منابع طبيعي ۱۷ هزار و ۸۵۱ داوطلب در ۲۳ كد رشته، در گروه هنر ۴۵ هزار و ۹۱۳ داوطلب در ۱۳ كد رشته و در گروه دامپزشكي يك هزار و ۳۹۵ داوطلب در ۹ كد رشته به رقابت مي‌پردازند.

داوطلبين آزمون ارشد به تفكيك جنسيت

به گفته توكلي، از ميان ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب شركت كننده، تعداد ۴۰ هزار و ۶۶۹ داوطلب نيز در كدرشته هاي دوم (شناور) شركت كرده اند كه از اين تعداد ۱۸ هزار و ۳۹۳ نفر معادل ۴۵.۲۳ درصد داوطلبان زن و تعداد ۲۲ هزار و ۲۷۶ نفر معادل ۵۴.۷۷ درصد داوطلبان مرد هستند و داوطلباني كه در كد رشته‌هاي دوم شركت كرده‌اند بايد علاوه بر كد رشته اصلي خود، كارت آزمون كد رشته دوم يا شناور را نيز دريافت كنند.

مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور گفت: با توجه به مجموع داوطلبان در كد رشته‌هاي اول و كدرشته هاي شناور در مجموع تعداد ۶۵۵ هزار و ۵۵۲ كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد سال ۹۸ صادر شده است. كه از اين تعداد ۳۲۶ هزار و ۴۴۷ كارت مربوط به خواهران و ۳۲۹ هزار و ۱۰۵ كارت مربوط به برادران است.

توزيع كارت از فردا

وي افزود: كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد سال ۹۸ به همراه اولين مرحله المپياد علمي دانشجويي كشور از فردا دوشنبه ۲۰ خردادماه ۹۸ بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي‌گيرد و داوطلبان مي‌توانند با ورود به سايت اين سازمان از كارت خود پرينت تهيه كنند.

توكلي افزود: آزمون كارشناسي ارشد سال ۹۸ به همراه اولين مرحله المپياد علمي دانشجويي كشور در ۶ گروه آموزشي و ۱۳۱ كد رشته، در ۷۷ شهر و ۱۶۲ حوزه امتحاني در روزهاي ۲۳ و ۲۴ خرداد برگزار مي‌شود. در آزمون صبح پنجشنبه ۲۳ خرداد ۲۹۹ هزار و ۵۶۴ داوطلب در ۳۲ كد رشته، در بعدازظهر پنجشنبه ۲۳ خرداد ۸۲ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۶۳ كد رشته و در صبح جمعه ۲۴ خرداد ۲۷۳ هزار و ۳۱۰ داوطلب در ۳۶ كد رشته به رقابت مي‌پردازند.

انتشار كارنامه ۱۵ تيرماه

مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور ادامه داد: پس از برگزاري آزمون و اعلام نتايج اوليه به صورت كارنامه، كارنامه در ۱۵ تيرماه منتشر مي‌شود و دفترچه راهنماي انتخاب رشته در روز ۱۶ تيرماه در اختيار داوطلبان قرار مي‌گيرد. مجازين به انتخاب رشته مي‌توانند از ۱۷ تيرماه نسبت به انتخاب رشته اقدام كنند. همچنين داوطلبان مجاز به انتخاب رشته مي‌توانند ۱۰۰ كد رشته را انتخاب كنند و گزينش نهايي بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل دوره كارشناسي صورت مي‌گيرد.

به گفته وي، فهرست اسامي چند برابر ظرفيت رشته‌هاي خاص براي آزمون‌هاي عملي در ۲۹ تيرماه اعلام مي‌شود و مصاحبه و آزمون‌هاي عملي در روزهاي ۵ تا ۲۴ مرداد انجام مي‌شود. رشته‌هاي هنر نيز از ۹ مرداد تا ۱۱ مرداد آزمون‌هاي عملي خود را برگزار مي‌كنند.

زمان اعلام نتايج نهايي ارشد

دكتر توكلي در پايان خاطر نشان كرد: نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد سال ۹۸ در روز ۱۶ شهريورماه اعلام مي‌شود و پذيرفته شدگان در روزهاي ۲۳ و ۲۴ شهريورماه مي‌توانند در دانشگاه‌ها ثبت نام كنند. كارنامه نهايي داوطلبان در ۲۵ شهريورماه منتشر خواهد شد.