خوزنا : هيچ محدوديتي در خصوص صدور مجوز براي صنايع تبديلي نداريم
سه شنبه، 21 خرداد 1398 - 13:53 کد خبر:83571

رئيس سازمان كشاورزي خوزستان، با بيان اينكه استان خوزستان كشاورزي محور است و ما توليد كننده محصولات استراژيكي در كشور هستيم افزود : از لحاظ ارزش افزوده رتبه پنچم و از نظر توليد گندم و ذرت و شكر رتبه اول را در كشور داريم .

كيخسرو چنگلوايي امروز سه شنبه 21 خرداد در نشست خبري با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهاد كشاورزي، با بيان اينكه در چند ماه اخير كشاورزي استان در سه نوبت دچار ناملايمات شد، اظهار كرد: علاوه بر معضل ريزگردها، در آذر و بهمن سال گذشته و همچنين فروردين امسال دچار سيلاب هاي سنگين شديم و خسارت هاي زيادي به محصولات و زمين هاي كشاورزي وارد شد.

وي با بيان اينكه خسارات بسياري به بخش هاي كشاورزي، دام و طيور، تاسيسات زيربنايي و منابع طبيعي وارد شد، افزود: 197 هزار هكتار از اراضي گندم، جو، ذرت، كلزا و چغندر قند و بسياري از محصولات ما به طور كامل زير آب رفت.

رئيس سازمان كشاورزي خوزستان، از خسارت چهار هزار و 700 ميليارد توماني سيل به بخش كشاورزي خبر داد و تصريح كرد: علاوه بر اين، سه هزار و 800 ميليارد تومان نيز به بخش نيشكر استان خسارت وارد شد.

وي با ابراز تاسف از اينكه 40 درصد از اراضي گندم از بين رفت، ادامه داد: در حال حاضر يك ميليون و 363 هزار تن گندم خريداري شده كه اين ميزان، 14 درصد بيش از گندم خريداري نسبت به سال گذشته است.

چنگلوايي، با اشاره به از دست دادن يك سوم خط زير كشت محصول كلزا، عنوان كرد: با توجه به كاهش كشت كلزا به دليل مخاطرات سيل اخير، در حال حاضر حدود 61 درصد بيش از سال گذشته محصول كلزا خريداري شده است.

وي با تاكيد بر اهميت توجه به محصول كلزا به دليل اينكه 84 درصد روغن كشور وارد مي شود، گفت: سالانه 3.5 تا چهار ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي شود و اين مقدار روغن، براي حدود سه ميليون نفر در خارج از كشور شغل ايجاد كرده و به همين منظور و بنا به دستور مقام معظم رهبري بايد به خودكفايي برسيم.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان، اضافه كرد: سعي بر اين است تا در فصل كشاورزي امسال، 350 هزار هكتار كلزا زير كشت كشور به يك ميليون هكتار افزايش پيدا كند و 31 هزار هكتار زمين كشت كلزا در خوزستان نيز به بيش از 100 هزار هكتار افزايش يابد.

 

چنگلوايي، با اشاره به اينكه 22 ميليارد مترمكعب آب پشت سدها ذخيره شده، بيان كرد: از نظر الگوي كشت و همچنين سطح زيركشت محدوديتي نخواهيم داشت و پيش بيني مي كنيم در تابستان امسال 432 هزار و 758 هكتار شامل برنج، ذرت، حبوبات، سبزيجات، سويا، آفتابگردان، كنجد و گندم، كشت تابستانه داشته باشيم.

 

وي ياد آور شد: برخلاف سال هاي گذشته كه به دليل كمبود آب محدوديت يا ممنوعيت كشت وجود داشت، كشت تابستانه امسال به طور كامل و كافي انجام مي شود و با توافق با سازمان آب و برق، تامين آب مورد نياز انجام خواهد شد.

 

رئيس سازمان جهاد كشاورزي، با بيان اينكه 38 درصد ذرت و 35 درصد خرماي كشور در خوزستان توليد مي شود، توضيح داد: از مجموع 243 هزار تن خرماي صادرات شده، 85 هزار تن در خوزستان توليد شده است.